Kupéfläktmotstånd

Om du vill dela med dig av och beskriva en reparation eller modifiering du utfört, steg för steg, kan du göra det här.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Kupéfläktmotstånd

Inlägg av Mazd »

Jaha... Idag var det dags för själva kupéfläktmotorn att ge upp i 16v:n. Det är väl inget att gnälla över efter 42400mil... Ska botanisera lite på skroten i morgon...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kupéfläktmotstånd

Inlägg av Speedo »

Aha... borde inte vara allt för svårt att hitta, för det är väl inte så vanligt att fläktmotorerna flyger på GY (Golden Years). Och du bör ju inte ha svårt att hitta nån på skroten som gått mindre än din bil iaf ;)

Just ja, berättade väl aldrig hur det gick med mitt motstånd. Det jag hämtade på skroten passade faktiskt inte 100%. Såg dock inte ut som washouts. Skruvhålen passade, men den var aningen smalare. Sen hade mitt gamla 4st spiraler, där den sista var byglad (förberedd för 5 lägen?), men den spiralen fanns inte på det jag fixat på skroten. Dessutom passade inte den lösa (ensamma) kabeln, men någon hade lött fast en kabel med en sko som stack ut. Moddad från en 323:a eller nåt?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Kupéfläktmotstånd

Inlägg av Mazd »

Hann inte åka till någon skrot och leta fläkt idag...

Speedo: Använde du "skrotmotståndet" ändå??? Och i så fall fungerade det???
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kupéfläktmotstånd

Inlägg av Speedo »

Jupp, jag använde det. Det var som sagt lite smalare, men det såg ut att bli tätt ändå. Sedan var den ju redan "moddad" kabelmässigt, så det passade där. De tre slingor som används såg ju precis likadana ut så... Och det fungerade perfekt.

Har fortfarande inte kommit på hur jag skall göra med det gamla motståndet. Hade en fundering på om jag skulle tar bort det halva var på den som brunnit av helt enkelt, men hela slingan till 2:an ser ganska brännd ut. På jobbet skall det ev. finnas "resistans tråd" så att jag skulle, teoretiskt sett, kunna göra en ny spiral. Största problemet är då att jag inte kan resistansmäta slingan som gått av. Får ingen kontakt alls där den brunnit av. Spolarna runtomkring verkade ha 15 resp. 0.2 ohm (om jag inte minns fel), så den som brunnit (2:ans) borde ligga nånstans däremellan.

Om nån har ett motstånd löst och kunde mäta fram resistansen i 2:ans motståndsspiral, vore jag tacksam!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Rädda Kupéfläktmotståndet

Inlägg av Speedo »

Så här när vintern står för dörren kom jag att tänka på en sak. Mitt motstånd pajade på vintern när det var mycket snö, och jag är ganska övertygad på att det som händer är att när luftintaget sätts igen och luftflödet minskar eller försvinner helt. Då blir slingorna överhettade och brinner av. Mitt tips är alltså att se till att man verkligen rensar luftintaget från snö, och går inte det så kör man enbart fläkten på högsta läget (4), dvs det läge där strömmen inte passerar någon av resistans-lindningarna, tills man fått intaget fritt.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Kupéfläktmotstånd

Inlägg av Mazd »

Det kan nog stämma som du skriver Speedo. Motståndet är ju tänkt att få kylning av flödet i luftkanalen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Kupéfläktmotstånd

Inlägg av datadavid »

Dessutom är trådarna till första stegen tunnast, och får sämst luftflöde by design. Inte jättelyckat kanske, haha!
Skriv svar