Kupéfläktmotstånd

Om du vill dela med dig av och beskriva en reparation eller modifiering du utfört, steg för steg, kan du göra det här.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Kupéfläktmotstånd

Inlägg av Mazd »

Lite jobbigt när fläkten bara går på tredje och fjärde steget. Dags att byta fläktmotstånd alltså, och få lite kvalitétstid tillsammans med 2,2:an.

Inte särskilt klurigt detta, men jag passade på att ta ett par bilder och att skriva denna redogörelse för att fylla på "arkivet" lite.

1. Ta bort plastpanelen under handskfacket. Då ser man fläktmotståndet där det sitter instucket i lufttrumman. Det hålls på plats med två skruvar (7mm sexkantskalle). Det går fem blå kablar till fläktmotståndet och det sitter även en bygling med grön kabel där.
2. Lossa dom blå kablarna från fläktmotståndet så att man kan komma åt skruvarna.
3. Fuska inte nu utan använd en riktig 7mm hylsa med spärrskaft annars går det med stor sannolikhet illa. Fukten i lufttrumman gör att skruvarna expanderar av rost och biter fast i plasten ordentligt.
4a. Vedbodsmodellen: Tvinna ihop den avbrända "spiralen" så går det ett tag till.
4b. Byt motståndet mot ett helt för någon tjuga på skroten och plocka ihop allt igen.

Det brukar kunna vara en hel del oxid på anslutningsstift och kabelskor, så lite rengöring är inte fel.
Här syns fläkten snett underifrån och dom blå kablarna till motståndet.
Här syns fläkten snett underifrån och dom blå kablarna till motståndet.
Visad 15144 gånger
Det "nya" motståndet från ett skändat lik på skroten.
Det "nya" motståndet från ett skändat lik på skroten.
Visad 15144 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kupéfläktmotstånd

Inlägg av Speedo »

Bra!

Faktum är att jag såg det där när jag rengjorde mitt värmepaket och justerade värmespjället, men var inte helt säker på hur det hängde ihop. Ville inte pilla för mycket efterssom jag inte hade problem med fläkt-farterna.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
washout
Forumveteran
Inlägg: 110
Blev medlem: sön 23 mar 2008, 01:49
Ort: San Francisco, USA

Re: Kupéfläktmotstånd

Inlägg av washout »

Tackar för detta, det motståndet ska jag byta ut eller applicera en vedbodslagning på :) Fläkten har bara funkat på läge tre och fyra sen vi köpte mazdan. Får kanske påminna mig själv om att skaffa en 7mm hylsa först, verktygsinnehavet här i nz är minimalt!
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Användarens profilbild
Kurtex
Stammis
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 00:44

Re: Kupéfläktmotstånd

Inlägg av Kurtex »

Hej! Har utfört samma reparation på min Mazda 626 2,2 1990. Tog en kabelsko hylsa klippte av den och använde hylsan till skarva trådarna. Efter som att jag jobbar som reparatör funderade jag på varför motståndstråden brinner av. Det mest logiska är att fläktmotorn går tungt (lagerproblem) eller kolen (slitna). Därför monterade jag ur fläktmotorn tre skruvar, tog isär den rengjorde vid kolhållaren (mycket damm) smorde lagren. Glöm inte titta efter smuts, mögel och dammråttor när man ändå har fläktmotorn bort monterad. Den sitter ju som på många andra bilar lågt monterad,vilket medför att vatten och föroreningar vill samlas där. Den fungerar nu perfekt.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kupéfläktmotstånd

Inlägg av Speedo »

Tack för det tipset, Kurtex! Min fläktmotor låter prima, så jag kommer nog inte skruva isär den just nu men bra att veta att det är såpass enkelt att göra om det skulle behövas i framtiden.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
washout
Forumveteran
Inlägg: 110
Blev medlem: sön 23 mar 2008, 01:49
Ort: San Francisco, USA

Re: Kupéfläktmotstånd

Inlägg av washout »

Nu har jag fått tummen ur och bytt fläktmotståndet så alla lägen fungerar igen. Var på "pick-a-part", en självplockningsskrot i Lower Hutt utanför Wellington och fyndade i ett lik. Kostnad ca 30kr. För den fläktmotståndsintresserade noterar jag att mitt (NZ-såld 626 GLX 2.0 1988 utan AC) har ett lite annorlunda utförande än Mazds. Det saknar den gröna bygelliknande kopplingen och verkar ha lite annan utformning i allmänhet. Satt fast med skruvar med krysspår. Den tredje slingan från vänster var avbränd på ett ställe, med resultat att läge 1 och 2 inte fungerade. Trodde att två slingor skulle vara av, men icke!

I övrigt verkar det som fläktmotorn vibrerar och för lite väl mycket oväsen, men med mina begränsade mekningsmöjligheter kommer jag nog att köra på och se hur länge det håller :) Det är iaf ingen brist på donatorer på skrotarna häromkring!
Fläktmotstånd från 626GLX 2.0 årsmodell 1988
Fläktmotstånd från 626GLX 2.0 årsmodell 1988
Visad 15028 gånger
Fläktmotstånd från 626GLX 2.0 årsmodell 1988, kontaktsida
Fläktmotstånd från 626GLX 2.0 årsmodell 1988, kontaktsida
Visad 15026 gånger
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Kupéfläktmotstånd

Inlägg av Mazd »

"Do not reuse by repair" var det ja, haha! (Så stod det inte på mitt motstånd....)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kupéfläktmotstånd

Inlägg av Speedo »

Intressant! Och fina bilder. Undra hur många varianter det finns då, och om det varierar även här i Sverige? Här känns det för övrigt som om GY (Golden Years)-bilarna försvinner i ganska rask takt nu. Kanske får börja importera delar via dig snart :).
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Kupéfläktmotstånd

Inlägg av mazdalover »

nu är jag också på jakt efter ett helt motstånd undrar vad den kostar original?
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kupéfläktmotstånd

Inlägg av Speedo »

Säkert för dyrt... hittar ingen skrot som har??
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar