Sida 1 av 1

"Hemester"? Nej. "Svemester"? Nej. Semazda!

Postat: ons 15 jul 2020, 17:44
av Mazd
Några bilder från vår resa i Mellan-Sverige för att hämta delar hos 2x626.
Köksdörren på vid gavel och frukost på gång.
Köksdörren på vid gavel och frukost på gång.
Visad 5015 gånger
Om jag fått en krona för varje gång som jag sovit i en Mazda på ett hygge, så skulle jag ha typ 15 spänn.
Om jag fått en krona för varje gång som jag sovit i en Mazda på ett hygge, så skulle jag ha typ 15 spänn.
Visad 5015 gånger

Re: "Hemester"? Nej. "Svemester"? Nej. Semazda!

Postat: ons 15 jul 2020, 17:53
av Mazd
Några semazda-bilder till.
Jag plockade delar tills solen gick ner.
Jag plockade delar tills solen gick ner.
Visad 5014 gånger
Donator 1. 2x626 trotjänare. 51000mil !
Donator 1. 2x626 trotjänare. 51000mil !
Visad 5014 gånger

Re: "Hemester"? Nej. "Svemester"? Nej. Semazda!

Postat: tor 16 jul 2020, 22:57
av washout
Kan det vara så att du har ett av Sveriges mer välsorterade lager av GY (Golden Years)-delar? Jag vet iofs inte hur det står till hos landets bildemontörer...

Re: "Hemester"? Nej. "Svemester"? Nej. Semazda!

Postat: fre 17 jul 2020, 07:34
av Mazd
Det börjar bli välsorterat här, onekligen. :thumbup: Eller kanske snarare välfyllt. Har börjat plocka ordning på grejerna, men måste upprätta en lagerlista för att veta vad jag har och var grejerna ligger.

Bildemontörerna har tyvärr inte mycket att erbjuda numera. Det är delvis därför jag samlar. Jag vill inte byta bilmodell. Någonsin.

En beg baklucka till en kombi stod inte att finna förrän nu. Väl värd 145 mil med häst-släpet efter.

Mätte inte så noga, men klart under litern per mil drog 2,2-kombin på semazda-resan.

Re: "Hemester"? Nej. "Svemester"? Nej. Semazda!

Postat: lör 18 jul 2020, 03:11
av washout
Under litern är inte så dumt med hästvagn efter :). De här motorerna får man väl ändå sig var väldigt bra för sin tid och står sig bra än idag. Visst finns det dom som drar 0.5-0.6 idag men då är dom tämligen små och slöa också ofta. Alternativt har turbo... Nu ska jag inte komma dragande med Saaben alltför ofta men även den motorn är ju ett recept som har stått sig ganska bra sen 1985 och fått rejäl spridning bland tillverkare (4cyl 2l 16v turboladdad).

Det är ett kul experiment / en kul excentritet att försöka inte byta bilmodell. Kan hålla med om att det bär emot att göra sig av med bilar som man lärt känna genom mekning och underhåll samt har historia med. Kan man inte bara få behålla alla i en lada nånstans?

Re: "Hemester"? Nej. "Svemester"? Nej. Semazda!

Postat: lör 18 jul 2020, 05:27
av Mazd
Jo, vi får väl åter konstatera att bilbyggarkonsten nådde sin topp 88-91.

Det går säkert att komma längre i verkningsgrad för en bensinmotor men då behövs mer komplicerade lösningar tex variabla kamtider variabelt förbränningsrum och "mikrostyrning" av motorstyrningen mm. Känsligt och dyrt att bygga. Mycket bättre affär att sälja en ny bil med gammaldags motor och låta kunderna betala extra för möjligheten att själva välja färg på instrumentbelysningen. Jag kan inte komma över den där reklamen från Mercedes... :D

Saab hade väl Scanias beprövade turbogrejer att snegla på när det begav sig, och det blev ju bra.