Efterfrågas: Guide byte bromsskivor (med ABS-krans) bak

Om du vill dela med dig av och beskriva en reparation eller modifiering du utfört, steg för steg, kan du göra det här.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Efterfrågas: Guide byte bromsskivor (med ABS-krans) bak

Inlägg av Speedo »

Hej!

Otroligt, men jag har aldrig bytt bromsskivor eller hjullager bak på min GY (Golden Years). Det betyder att dom är X-antal år äldre än från -2002 när jag köpte den. Men nu ser speciellt ena skivan hemsk ut från insidan, så jag kan nog inte smita undan längre. Dessutom är bromsskölden på den sidan helt bortrostad. Då jag inte längre har någon "support" av han som tidigare hjälpt mig i vissa lägen med dylika jobb, tänkte jag fråga proffsen här.

Det jag behöver göra är alltså byta bromsskivor och då även hjullager bak, samt belägg såklart men sedan även fixa bromssköldar. Jag antar att jag måste ha tillgång till press för att få i dom nya lagren? Hur gör man med ABS kransen? Jag har någonstans i minnet att det kunde gå att tillverka bromssköldar av biltema-murhinkar? Något annat speciellt man bör tänka på? Vad bör finnas med på inköpslistan? En steg-för-steg guide hade varit underbart :)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Efterfrågas: Guide byte bromsskivor (med ABS-krans) bak

Inlägg av Mazd »

En press är nästan ett måste för att montera lagren, och flytta över ABS-kransen.

Jag tror inte att vi har någon steg-för-steg guide här (ännu), tyvärr.

Man kan leva ett fullgott liv utan broms-sköldar, men jag tror inte att det är din stil, Speedo. Det var på vedbods-tiden som jag gjorde hink-sköldarna till 16v-kombin, så jag har inga detaljer i minnet. Jag valde bara en hink med botten i rätt storlek och gjorde hål för nav och bultar, och ett uttag för oket. Det finns lite bilder och detaljer under Projekt i tråden Bromssköldsexperiment.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Efterfrågas: Guide byte bromsskivor (med ABS-krans) bak

Inlägg av Speedo »

Ok, var ganska säker på att jag måste ha tillgång till press. Får försöka fixa det. Men hur ser det ut, -hur gör man för att få av och på ABS-kransen? För jag antar att den inte följer med när man pressar ur lagret?

Tänkte att du Mazd, eller andra här, som gjort proceduren flertalet gånger kanske har bra att-tänka-på info, om inte annat.
Finns två varianter av både hjullager, skivor och belägg. Enl. Autodocs support skulle dessa passa:

A.B.S. Hjullagerssats
https://www.autodoc.se/abs/7711518
(Finns med 30mm och 42mm?)

A.B.S. Bromsskiva
https://www.autodoc.se/abs/7709806
(Finns med center på 48mm/66mm/72mm?)

A.B.S. Bromsbeläggssats, skivbroms
https://www.autodoc.se/abs/7713767
(Dom här beläggen ser tveksamma ut, till -89. Vet jag fått fel tidigare på Biltema)

Skall mäta lite murarhinkar på Biltema också :)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Efterfrågas: Guide byte bromsskivor (med ABS-krans) bak

Inlägg av Mazd »

Jag ska mäta lite på diverse broms- och lager-grejer som jag har liggande. Jag återkommer till kvällen med lite mått och bilder och tips.

Nu har du en legitim ursäkt att köpa en press till verkstaden, Speedo. :thumbup: En enkel press betalar sig vid första jobbet.

(Biltema hade olika klossar beroende på om bilen hade ABS eller inte, men i verkligheten så var det deras klossar för bilar utan ABS som passade, oavsett ABS eller inte. Deras klossar för ABS var lite för stora.) Med reservation för dåligt minne. Numera så har de väl inte dick vad gäller klossar till "GY (Golden Years)"...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Efterfrågas: Guide byte bromsskivor (med ABS-krans) bak

Inlägg av Speedo »

Jätte snällt Mazd, tack! Du vet ju hur jag är, vill alltid ha koll på allt innan jag sätter igång med något nytt :lol:
Hur ABS-kransen sitter, och hur man skall bära sig åt för att få loss den, skulle också vara intressant att veta.

Du har rätt ang. press. Skulle behövt tidigare även för lagerbyte i skotrarna osv. Är väldigt sugen på Julas/Biltemas (samma?) 20-tonnare, men hade hoppats på rea nån gång. Köper jag en så lär det bli rea veckan efter ;)

Jag letade upp bilder från mitt förra kloss-byte, och det verkar vara de med "öron" som passar.

På tal om ABS, vad tror vi om märket A.B.S.?
Skulle gärna haft SKF lager men blir 400kr dyrare.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Efterfrågas: Guide byte bromsskivor (med ABS-krans) bak

Inlägg av Mazd »

Jag har köpt mycket bromsgrejer av märket A.B.S, och det har funkat helt ok.

Jo, visst känns det bäst när det står SKF på förpackningen för hjullager. ;) Köpte SKF lager till ett av släpen, och förpackningen till det inre lagret stod det Made i Italy, och på yttre stod det något land i Asien. Behöver inte betyda något alls, men man blir lite förvånad och lätt dyster. Svenska Kullagerfabriken i Italien...

Jodå, jag har tänkt omfatta ABS-kransens demontering också bland kommande info. Har jobbat klart för idag, och ska gå ut och mäta och fota lite nu.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Efterfrågas: Guide byte bromsskivor (med ABS-krans) bak

Inlägg av Mazd »

Det var bara att gå ut på reservdelslagret hos Jockes & Jackis Klåp och Svets. Där fanns bromsgrejer från A.B.S. Dina länkar är rätt delar, Speedo!

Klossar stämmer med både mått och artikelnummer.

Skivor stämmer med både mått och artikelnummer.

Hjullager stämmer med mått. Ytter; 58mm. Inner; 30mm. Djup; 42mm. J & J hade bara lager från Bendix, BTA och SKF på hyllan, så därför kunde jag inte se något artikelnummer som var relevant.

Jag packade upp en bakskiva och fick se att man inte kan pressa loss ABS-kransen som på en kombi-skiva, men jag riggade en enkel avdragare som jag tror ska funka. Se bilden. Tejprullen symboliserar ABS-kransen. Som mothåll på skivan har jag lagt en rund aluminiumgrej och en kuts. Kanske skulle man lägga några små bitar plattjärn mellan avdragarens "klor" och kransen för att sprida ut dragkraften lite, men kransen brukar inte sitta så hårt. Man kanske ska ta många små tag och vrida avdragaren runt mellan tagen för att undvika att dra kransen skev? Tror inte att det behövs, men ändå...
DSCN0781b.jpg
Visad 6490 gånger
Senast redigerad av Mazd den fre 04 sep 2020, 19:24, redigerad totalt 2 gång.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Efterfrågas: Guide byte bromsskivor (med ABS-krans) bak

Inlägg av Mazd »

Kollade Biltema också för skoj skull, och de har fortfarande "Bygghink med pip 20 liter" Art nr 86-879. Det var sådana jag använde till sköldar.

Är detta det enda de har kvar i sortimentet som passar våra bilar? :D
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Efterfrågas: Guide byte bromsskivor (med ABS-krans) bak

Inlägg av Speedo »

Tusen tack Mazd!! :thumbup:

Jag har en tre-klo avdragare. Kanske funkar, och kanske t.o.m. jämnare belastning? Som mothåll har jag nog inte så där fina grejor men...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Efterfrågas: Guide byte bromsskivor (med ABS-krans) bak

Inlägg av Mazd »

Ingen orsak, lycka till.

Tre-klo avdragare bör vara bättre, som du skriver, Speedo.

Sedan är det ju bevisligen så att bara för att man beställer rätt grejer från Autodoc är det inte säkert att man får rätt grejer... Svårt att tro att de är Tyskar. ;)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar