"the blue smoking biatch"

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: "the blue smoking biatch"

Inlägg av Speedo »

Hur fungerar en bredbandslambda och vad vinner man på att ha den jämfört med en vanlig lambdasond?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: "the blue smoking biatch"

Inlägg av Mazd »

Tänkte också fråga lite om det. Är det bara ett mätinstrument, eller är bredbandslambdans sensor kopplad till motorstyningen i stället för den vanliga lambdasonden? Lite överkurs för mina bruksbilar, men spännande att veta.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: "the blue smoking biatch"

Inlägg av mazdalover »

den är kopplad till motorstyrningen japp

fördelen med bredbanslambdan är att den reagerar 1000ggr snabbare än en smalbands lambda och även på full gas vilket smalbandaren inte klarar

det som är viktigt är att ställa in bredbands lambdan så den motsvarar orginal lambdan annars kan data boxen få spel

på Mazda ska det vara 0-1 volt med trekablars lambda
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: "the blue smoking biatch"

Inlägg av Mazd »

Aha! Då har man fått lära sej något nytt idag också. Kul!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: "the blue smoking biatch"

Inlägg av Speedo »

Så hur påverkar det själva gången på bilen? Och blir det bara förbättringar med en trimmad motor? Påverkar bränsleförbrukningen?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: "the blue smoking biatch"

Inlägg av mazdalover »

jag fick bättre tomgång med bättre avgasvärden och mer ös på medelbelastning, vid full gas används inte bredbandslambdan då sköter databoxen det själv då den går in i så kallad open loop läge

men man kan se på mätaren även på full gas hur bränsleblandningen har varit vilket är bra
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: "the blue smoking biatch"

Inlägg av Mazd »

Kanske inte är så tokigt även på standardbilar. Mätaren är väl kanske inte så intressant för egen del, men bättre precision i motorstyrningen kan ju inte vara fel. Vad snackar om vi för prisläge för en bredbandslambda? Är installationen krånglig?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: "the blue smoking biatch"

Inlägg av mazdalover »

likadan som jag har har jag hittat som billigast för 3600kr i Sverige men jag köpte min från staterna vilket betyder att den kostade 2200kr med frakt och tull

om man inte vet vad man gör, när man håller på med motor elektronik så ska man ge fan att pilla på det. är mycket noga att det blir rätt. annars får databoxen spel och kan eventuellt gå sönder med

enda orsaken att jag köpte denna vart för att jag ska köra etanol och turbo :lol: på cupen
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: "the blue smoking biatch"

Inlägg av Mazd »

Ok, då kan jag släppa den tanken. Skönt!

Räcker orginalspridarna till för etanol och turbo om Du höjer bränsletrycket eller måste Du byta spridare? Läste någonstans att japanska bränslepumpar var klena och inte gillade högre tryck.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: "the blue smoking biatch"

Inlägg av mazdalover »

ska använda bosch pump närmare sagt bosch 040 pump som klarar 6bar och 250liter min ;)

och tillägsinsprutning med 4st extraspridare på insuget en vid varje "kanal" då är soppasystemet god för minst 500hk

fördelen är ju att bilen går orginal på tomgång och så vidare men som en skållad bäver på höga varv hehe
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Skriv svar