Kärvande handbroms

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Kärvande handbroms

Inlägg av Speedo »

Har under i princip hela min ägo, till och från haft problem att VB handbroms fastnar i anliggande läge. När man rycker tillbaka armen känner man att den nypt fast. Samma sak nu, och innan jag monterade på bakhjulen efter mitt långa projekt tänkte jag tvärt se över detta igen. Jag har spolat med breakclean och sedan WD 40, samtidigt som jag satt på en 17 nyckel på centrum och slitit fram och tillbaka. Nu verkar den röra sig fritt igen, men grundproblemet verkar vara den tätning som väl sitter där.

Så till min fråga, var länge sedan jag grejade med OKen faktiskt, och mig veterligen har jag aldrig tagit lös mekaniken till handbroms-armen. Går det att ta lös den på ett smidigt sätt, och kanske byta tätningen? Har för mig att jag har någon liggandes kvar från en renoveringssats jag skaffat tidigare. Sen verkar iof axeln glappa rätt mycket, så skulle inte förvåna mig om en ny tätning skulle flyga rätt fort också.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Kärvande handbroms

Inlägg av Mazd »

Handbromsen på våra bilar är en sorglig historia!!! Ganska smart konstruktion som är synnerligen svår att förklara, och känslig för smuts och väta. Problemet börjar såklart med tätningen men innanför tätningen sitter ett märkligt nållager med hål i sidan som jag aldrig hittat i någon renoveringssats.

För att demontera handbromsarmen och resten av grejerna krävs att man börjar i andra änden och tar ur kolven och allt annat i oket. Och att göra en demontering är nog det enda vettiga sättet att lära sig hur handbromsen funkar.

Att handbromsen nyper fast skulle jag gissa beror på att nållagret är slut så att bromsarmens axel kan röra sig lite för mycket och "kammar över" eftersom det är en liten fördjupning i axeln som via en liten pinne styr kraften i sidled in i oken när man spänner wiren. Ja, ni hör ju själv. Att förklara det här är hopplöst.

Har själv känt den där fastnypningen när handbromsfunktionen varit slut.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kärvande handbroms

Inlägg av Speedo »

Aha, var det jag var "rädd" för. Det där nållagret är säkert slut då, eftersom axeln glappar rätt friskt. MEN, efter jag spolat rent så fungerar det faktiskt otroligt nog. Och detta fel har jag haft mer eller mindre sedan jag köpte bilen (på den sida det sitter ett utbytes OK). Så, får nog ha det så här ett tag till och rengöra nån gång per år bara.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Kärvande handbroms

Inlägg av Mazd »

Det är bara att köra så länge det håller och funkar. Den kluriga konstruktionen gör att man inte har särskilt mycket rörelsereserv, så när det börjar glappa och då tar oftast inte handbromsen tillräckligt hårt.

Jag nödlagade detta en gång genom att byta nållagret mot en bussning av pvc-rör och det funkade hjälpligt, men blev inte helt bra. För mycket jobb för att inte använda rätt delar.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Kärvande handbroms

Inlägg av datadavid »

Jag körde med skrotig handbroms tills besiktningen sa nä, sen brydde jag mig faktiskt inte om att titta på mekaniken då två nya ok gick på 1400/paret och jag behövde bilen. Nu är det snart dags för vajrarna, dom flexar så mycket att jag inte kan handbromssladda längre. :crazy:
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kärvande handbroms

Inlägg av Speedo »

Vad tusan är det här?
https://www.autodoc.se/lauber/13706592
Inte ser det då ut som nåt bromsok i mina ögon...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Kärvande handbroms

Inlägg av Mazd »

Den där grejen går jag bet på. Inget som jag skulle vilja ha för att få stopp på en "GY (Golden Years)". Det är kanske bara någon skrotgrej som man ska klossa hjulet med när handbromsen blivit svag? ;)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Kärvande handbroms

Inlägg av datadavid »

Det är ju nån slags utkastare för handbroms, men tror inte den är till våra ok.
Skriv svar