Byta oljetråg.
Postat: tor 07 jan 2021, 09:42
Förra vintern plockade jag oljetråget på hatchbacken, och gjorde det i ordning med blästring, rostomvandlare, epoxiprimer och hammarlack.
Nu är det dags att montera det på 2,2-kombin.
Det här är lite problematiskt eftersom tråget sitter illa till mellan växellådan och den längsgående balken som är fäste för nedre länkarmen på höger sida. För att få bort tråget räcker det med att lossa stora bulten i högra motorfästet och lyfta motorn några centimeter i högerkanten.
Men för att montera tråget måste motorn upp lite till. Annars blir det nog hopplöst att få nya tråget på plats utan att komma emot någonstans och skrapa bort packningsmassan.
Enklast vore förstås att demontera den längsgående balken, men i mitt fall är jag ganska säker på att jag inte kan få bort den utan att förstöra främre tvärbalken och plåtbalken under kylaren ska vi inte tala om. ROST!
Så jag ska testa att lossa även främre och bakre motorfästet och bara behålla fästet som håller växellådan på vänster sida. Förhoppningen är att jag då kan lyfta motorn lite till. Vi få se hur det går.
Hittade såklart mer grejer som vanligt. Kylarfläktens nedre fästen var helt bortrostade. Och växellådans packbox till drivaxeln på höger sida verkar ha gett upp. Så det blir lite mer pyssel framöver...
Nu är det dags att montera det på 2,2-kombin.
Det här är lite problematiskt eftersom tråget sitter illa till mellan växellådan och den längsgående balken som är fäste för nedre länkarmen på höger sida. För att få bort tråget räcker det med att lossa stora bulten i högra motorfästet och lyfta motorn några centimeter i högerkanten.
Men för att montera tråget måste motorn upp lite till. Annars blir det nog hopplöst att få nya tråget på plats utan att komma emot någonstans och skrapa bort packningsmassan.
Enklast vore förstås att demontera den längsgående balken, men i mitt fall är jag ganska säker på att jag inte kan få bort den utan att förstöra främre tvärbalken och plåtbalken under kylaren ska vi inte tala om. ROST!
Så jag ska testa att lossa även främre och bakre motorfästet och bara behålla fästet som håller växellådan på vänster sida. Förhoppningen är att jag då kan lyfta motorn lite till. Vi få se hur det går.
Hittade såklart mer grejer som vanligt. Kylarfläktens nedre fästen var helt bortrostade. Och växellådans packbox till drivaxeln på höger sida verkar ha gett upp. Så det blir lite mer pyssel framöver...