Sida 1 av 1

Tändinställning

Postat: tis 13 maj 2008, 12:36
av Speedo
Satt och kollade vad jag pillat med i höstas, blev påmind om min tändinställning med stroboskop där jag höll på att gå på en nit. Iaf på 2.2i 12v motorn så skall tändningen stå på 6º. Det luriga är att den har två slangar som måste pluggas, och i min iver och bristande ljus så hade jag bara pluggat ena, vilket gjorde att det blev helt galet med för tidig tändning som följd. Det blev "gör om gör rätt" alltså. Varför jag började greja med tändningen var för att den hade aningens tendens till spikning vid hög belastning på låga varv, spec när det var riktigt varmt (kanske hörde för att alla rutor var nere?). Så det blev då omställning från lite felaktiga 9º till 6º. Vet inte hur mkt det påverkade, men jag får väl se nu i sommar om det blir några varma dagar så man kör med taklucka öppen och alla rutor nere :)

Re: Tändinställning

Postat: tis 13 maj 2008, 19:43
av Mazd
Jag har klantat mej mycket värre med dom där vacuumslangarna på 2,2:an vid tändinställning kan jag avslöja utan att vilja gå in på detaljer, hehe!

Re: Tändinställning

Postat: ons 14 maj 2008, 00:25
av mazdalover
bara 9grader jag körde 12grader på kombin utan problem med spikningar eller liknade

Re: Tändinställning

Postat: ons 14 maj 2008, 19:49
av Speedo
ja det är väl olika. Kör man full gas på 5000rpm så är det säkert bra med 12º :o

Re: Tändinställning

Postat: lör 25 jul 2009, 11:20
av Speedo
Såg den här gamla tråden, det har nu gått två sommrar sedan justeringen. Tänkte bara komplettera med att jag nu inte hört några spikningar sedan jag justerade tändningen.