Mazda 626 1992 ojämn tomgång
Re: Mazda 626 1992 ojämn tomgång
Jag tror att vi har glömt en grej här. Det cirkulerar vatten i tomgångsventilen, och det kan faktiskt bli luftfickor i den. Man luftar vid den vinklade slang-anslutningen och den är dessutom den lättaste att komma åt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Mazda 626 1992 ojämn tomgång
Låter ju som ett rimligt första försök till åtgärd! Så hur går man till väga? Varm motor/kall motor? Handskar på och lossa för att sedan sätta tillbaka?
Re: Mazda 626 1992 ojämn tomgång
Vet inte om motortempen spelar så stor roll, kylarvattnet börjar ju expandera ganska snart vid kall motor. Jag brukar lufta innan det blivit tryck i systemet. Lossa slangen och håll för slangen och anslutningen med fingrarna och så släpp lite försiktigt så känner man om det kommer luft.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Mazda 626 1992 ojämn tomgång
Precis som Mazd säger, där är en källa till problem också. Åkte på det där inte så långt efter jag skaffat min (dvs, drygt 15år sedan). Har för mig den lilla slangen var dålig så jag bytte den och tänkte inte alls på någon luft. Fick problem att tomgången blev konstigt, men inte riktigt som du beskriver det. Kopplade det inte alls till kylslangen då. Har för mig att den betedde sig så att den vid start hade jättelåg tomgång, och sedan efter den gått ett tag så hoppade den upp till varmkörnings-tomgång. Tror luften måste letat sig ut själv efter ett tag, för fenomenet försvann av sig självt till slut. (Våra bilar är ofta självlagande;).
Kollade förövrig tomgången på min idag när jag for en sväng, och den låg på ca:1700rpm kall.
Kollade förövrig tomgången på min idag när jag for en sväng, och den låg på ca:1700rpm kall.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Mazda 626 1992 ojämn tomgång
Latheten! Men nu ska jag försöka med detta Blir inte så många mil i Mazdan..Mazd skrev: ↑ons 05 maj 2021, 06:02 Vet inte om motortempen spelar så stor roll, kylarvattnet börjar ju expandera ganska snart vid kall motor. Jag brukar lufta innan det blivit tryck i systemet. Lossa slangen och håll för slangen och anslutningen med fingrarna och så släpp lite försiktigt så känner man om det kommer luft.
Förstår jag det rätt att kylarvattnet flödar in underifrån och denna vinklade anslutning är för utgående kylarvatten? Ursäkta dålig bild..
Re: Mazda 626 1992 ojämn tomgång
Kommer inte ihåg hur vattnet går i tomgångsventilen, men den anslutningen som du visar är ju den högst belägna, så därför är det bäst att lufta där.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).