Byta packboxar i växellådan vid drivaxlarna.

Om du vill dela med dig av och beskriva en reparation eller modifiering du utfört, steg för steg, kan du göra det här.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Byta packboxar i växellådan vid drivaxlarna.

Inlägg av Mazd »

Det här är en ganska enkel operation, och på köpet får man växellådsoljan bytt.

Om man lossar spindellederna, yttre styrlederna och krängningshämmaren från bärarmen så kan man få ut hela naven så långt att drivaxlarna går att dra ut ur växellådan. Det är alltså överraskande lite som måste demonteras.

På höger sida hålls drivaxeln på plats i sidled av stödlagret som är bultat i motorblocket. När stödlagret är lossat går det lätt att dra ut drivaxeln ur lådan. (Ganska lätt i alla fall, man måste trycka navet utåt och hålla koll så att inte stödlagret tar emot rambalken.)

På vänster sida hålls drivaxeln i växellådan av en fjädrande låsring (precis som i de yttre drivknutarna) och sådana låsringar är aldrig roliga. För att få ur axeln ska man kila en träbit mellan inre drivknuten och växellådan. Det är ek som gäller! En ca 10mm tjock ekbit som man hamrar underifrån tvingar ut drivaxeln och får låsringen att släppa.

Packboxarna är ganska enkla att försiktigt bända bort med en stor skruvmejsel. Men för att montera de nya packboxarna behövs en tjockväggig hylsa av något slag eftersom packboxarna har en utvändig krage. Jag gjorde ett verktyg av ett slaktat hjullager och ett lagerverktyg. Se bild.

När så drivaxlarna ska tillbaka så trycker man på naven medan man styr dem rakt in i växellådan. Lite extra kraft på vänstersidan så hoppar låsringen i läge.

När man fyller på olja i växellådan tycker jag att det är enklare att kolla rätt nivå genom att mäta med skjutmått i stället för att prova med hastighetsmätardrevet. Jag använder alltid ATF Dexron II i mina "GY (Golden Years)".
Drivaxel och packbox demonterade på högersidan.
Drivaxel och packbox demonterade på högersidan.
Visad 3838 gånger
Packboxverktyg. Och en liten flaska ATF är toppen att smörja packboxar, bussningar och tjuriga slangar vid montering.
Packboxverktyg. Och en liten flaska ATF är toppen att smörja packboxar, bussningar och tjuriga slangar vid montering.
Visad 3838 gånger
En bit av en ektröskel.
En bit av en ektröskel.
Visad 3838 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).