Sida 1 av 1

Framvagnstips. Yttre styrled och bärarm.

Postat: mån 01 mar 2021, 09:19
av Mazd
Ibland går det hur lätt som helst, och ibland verkar det närmast omöjligt. Jag avser naturligtvis att skilja yttre styrleden från navets styrarm. Hittills har min favoritmetod varit; Lossa kronmuttern, vända på den och skruva på den med släta sidan neråt så långt att den är jämn med änden på styrledsbulten. Och så på med kopparslägga underifrån, gärna medan man håller något tungt mothåll på översidan av styrarmen. (Det finns ju speciella verktyg för ändamålet, men de brukar man behöva tvinga in ganska långt mellan styrled och styrarm och det är inget vidare för styrledens damask.) Testade i stället att sätta press på styrleden med en vanlig avdragare som greppade fint om styrarmen utan att ligga emot damasken. Jag hade kronmuttern på baklänges och en bit kopparplåt emellan. Så knackade jag på styrarmen från sidan med mejselhammare och trubbig mejsel. Styrleden släppte snällt. :thumbup:

Bosse bildoktorn visade en grej som verkar vettig för att skona bussningarna i bärarmarna, och som jag alltid praktiserar. För att undvika onödig vridning i gummit så ska bilen vila med sin tyngd på hjulen innan man drar åt bultarna i bärarmarna. På våra bilar är det omöjligt att komma åt de bakre bultarna med bilen på marken. Så med bilen på bockar sätter jag en domkraft under spindelleden och hissar tills bilen lättar från bocken och bärarmen står i samma läge som med bilen på marken. Sedan drar jag åt bultarna.
DSCN0910b.jpg
Visad 10961 gånger
DSCN0918b.jpg
Visad 10961 gånger