Rostfix i sommar...

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Rostfix i sommar...

Inlägg av Speedo »

Lika bra jag startar tråden redan nu, för jag vet ju att det kommer...

Till skillnad från mazdalover här, så har jag väldigt begränsat med tid att lägga på bilen. Sen har jag en helt annan målsättning också. Dvs, att hålla bilen i så bra skick som möjligt för att säkerställa maximal driftsäkerhet under längsta möjliga tid, till så låg penning som möjligt. Hittils har jag lyckats bra tycker jag. Inga kostsammare ingrepp senaste året iaf, och inget planerat framöver heller (förutom eventuellt en tomgångsventil från skroten?). Men det blir som sagt att gå över hela bilen nogrannt och leta efter små rostangrepp eller tillstymmelse till rost, både ovanpå och under bilen. Målet är som vanligt att inte kunna se minsta rostfläck oavsett var man tittar (möjligtvis med undantag för vissa stag osv i bak/framvagn). På tal om det skall jag nog föressten fota underredet när jag hissar upp den och tvättat av den under.

Något som oroar mig lite är denna rost jag sett på Mazd bilder, som verkar kunna gömma sig inne i balkar osv. Det är ju en sak att hålla ytan rostfri.... Så om ni vet av något speciellt ställe där jag kanske bör borra ett hål och blåsa in rostskydd, eller rentutav kapa upp för att komma åt, så gör gärna det.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rostfix i sommar...

Inlägg av Mazd »

Skulle vara väldigt intressant att se Din Mazda underifrån Speedo! Jag ska fundera lite över det där med hålrum, och framförallt hur jag ska förklara var, så återkommer jag i ärendet.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Rostfix i sommar...

Inlägg av Speedo »

Kanon!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Rostfix i sommar...

Inlägg av Speedo »

Har nu gjort en liten statuskoll vad gäller rosten. Inte hissat upp ännu, men det här är vad jag hittat hittils och som jag tänkt försöka åtgärda snarast:
Märkligt ställe på dörren att få rost...  Nåväl, dremel och röd hammarlack fixade det fort.
Märkligt ställe på dörren att få rost... Nåväl, dremel och röd hammarlack fixade det fort.
Visad 8698 gånger
Det här är värre... sitter illa till. Skruvmejseln gick igenom. Måste nog skära bort endel här. Tips?
Det här är värre... sitter illa till. Skruvmejseln gick igenom. Måste nog skära bort endel här. Tips?
Visad 8699 gånger
Lite flagnad underredsmassa. Började skrapa med kniv. Även här gick skruvmejseln igenom på ett ställe (I det främre mörkare stället). Men här är det lättare att komma åt att kapa och svetsa iaf.
Lite flagnad underredsmassa. Började skrapa med kniv. Även här gick skruvmejseln igenom på ett ställe (I det främre mörkare stället). Men här är det lättare att komma åt att kapa och svetsa iaf.
Visad 8698 gånger
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Rostfix i sommar...

Inlägg av Speedo »

Inga kommentarer på bilderna? :cry:
Dom är ju faktiskt tagna med min nya EOS450D systemkamera!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rostfix i sommar...

Inlägg av Mazd »

Vad ska man säga? Du har små problem i livet min vän! Små problem!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Rostfix i sommar...

Inlägg av Speedo »

Hehe... jo, inte är det mycket att hänga i julgranen jämfört med dina projekt, det håller jag med om... men dom begränsade resurser jag har är det tur det.

Hur var det, hade du fundterat något över vilka balkar under bilen jag ev. behöver borra hål och spruta in rostskydd i, för att förhindra sönderrostning innifrån? Skulle vara guld värt att veta...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rostfix i sommar...

Inlägg av Mazd »

Det är så svårt att beskriva bara....Men i bakkant på främre hjulhusen finns gummipluggade hål som man med fördel kan spruta rostskydd i. Kommer inte ihåg om man var tvungen att lossa innerskärmarna av plast för att hitta alla hålen.

I balkarna som bildar "rambenen" fram finns också hål på undersidan som kan användas. Särskilt dåligt var det i dessa balkar på min bil precis där dom böjer av uppåt/framåt efter att ha gått under kupégolvet. Som sagt jättesvårt att beskriva.

Det var dom ställena som var mest kritska på 16v:n i vintras i alla fall.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Rostfix i sommar...

Inlägg av Speedo »

Jo jag har redan sprutat in tunnflytande rostskydd där dom gummipluggarna sitter. Då får man in det fint inuti sparklådorna. Men det är väl just dom balkarna eller ihåligheter under bilen som är lite lurigare...

Idag fixade jag rosthålet under iaf. Sett inifrån bilen var det precis nedanför bältesrullen, innanför plastskyddet och mattan. Så jag fick riva ut barnstol, stol, listerna och riva upp mattan. Passade på att dammsuga under stolen osv nu när man kom åt ordentligt. Sen var det lite lurigt med lagningen då flera plåtar och balkar typ möttes just där. Typiskt att det rostar där plåtar ligger omlått och/eller mot nån balk. Den här gången körde jag ingen 2k CA Primer grund, utan målade hammarlack direkt. Tänkte köra ett lager till imorrn och till sist pensla på ett tjockt lager tjockflytande rostskyddd/underredsmassa. Innifrån hade jag köpt en sån tunn självhäftande bitumen platta för 10kr på mekonomen som jag skar ut en lämplig bit och klistrade ovanpå den hammarlackade ytan.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rostfix i sommar...

Inlägg av Mazd »

Jo, det finns en hel del dubbelplåt och förstärkningar runt bältesrullen som på lång sikt innebär försvagningar både när det gäller infästningen av bältet och hela tröskellådan. Har lagat stora skador just där på båda mina bilar.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar