Vibration i framvagn

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Vibration i framvagn

Inlägg av datadavid »

Så fick jag bytt skivorna, satt som satan men mellanstora kloavdragarn och mutterknacken på full patte så gled dom av så snällt. Behövde inte plocka fram vinkelslipen ens! Och nu är bilen som vanligt igen, drog upp den i 200 på väg hem från Uddevalla förut, inga märkbara vibrationer. Underbart.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vibration i framvagn

Inlägg av Speedo »

Härligt att du fick till det! :thumbup:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Vibration i framvagn

Inlägg av datadavid »

Fick också ett våldsamt gnissel i vänster frambroms, visade sig nästan försvinna helt när jag drog hjulbulten lite bättre. Måste blivit nåt rostkorn kvar innanför skivorna när jag monterade. Tyckte jag var hyfsat noggrann.. jaja, snart dags för vinterdäck ändå, haha..
Blir nog ett nytt försök med framvagninställningen då också, tror jag skruvade bort mig lite när jag jagade vibrationerna. Hur ställer ni era hjul? Helt neutralt rakt fram eller med lite tå in?
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vibration i framvagn

Inlägg av Mazd »

Jag ställer helt neutralt. Brukar funka vettigt vid framhjulsdrift. (Men jag har ingen aning om vad som rekommenderas för våra bilar.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Vibration i framvagn

Inlägg av datadavid »

Önskar att jag hade tagit nåt foto igår, men slängde på vinterdäcken och passade på att rensa mellan nav och bromsskiva. Hade visst ramlat ner massa rostflagor emellan när jag installerade, var fina små gropar i metallen där dom tryckts in. Nu är allt vad gnissel och vibrationer heter borta, ska bli skönt att köra lite Mazda igen! Knappt kört den på hela sommaren eller hösten.
Användarens profilbild
SkauneJohan
Forumveteran
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
Ort: Skåne/Blekinge

Re: Vibration i framvagn

Inlägg av SkauneJohan »

underbart att få det fixat :thumbup: Mazda e ju störtsköna att köra :D
mazDa built to last

"Annie" mazDa 626 2.2i 12V-89 halvkombi+automatlåda
Bild

glidaren w124 200D-93 diesel+automat med hela 75hk
Bild
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vibration i framvagn

Inlägg av Speedo »

datadavid, när du skrev att du "drog upp den i 200" så funderade jag på, vad toppar den egentligen?

Gällande hjulinställning så är faktiskt min inställd på däckfirma med laser, enligt Mazdas specs.
För sådär 15år sen... ;)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar