Vibration i framvagn

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Vibration i framvagn

Inlägg av datadavid »

Helskumt fenomen, dök upp efter jag bytte bromsbelägg i våras.
Skrapade av gravrosten på skivorna där beläggen inte tagit och har knappt kört in bromsklossarna sen dess, men den bromsar helt ok, så inga vibrationer pga skivorna tror jag.
Kommer och går lite , främst på jämn gas rakt fram. Knappt några vibbar på gas och avslag, så jag trodde det kunde vara framvagninställningen(trots att jag justerade den efter byte av spindelled och renovering av länkarmen) så jag justerade den igen, trots att den var ok, haha :D
Nya bridgestone sommardäck på, balanserade med pulver. Inget glapp i hjullager. Bara märkbart i farter över 110, vilket man lätt färdas i med en pigg coupe. River mig konfunderat i skallen.
Drivknuten är rätt ny på vänster sida också.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vibration i framvagn

Inlägg av Mazd »

Om jag fattar saken rätt så känner du inget i pedalen när du bromsar i hög hastighet?

Så då gissar jag på däcken. Du kan ju faktiskt ha fått ett skadat eller defekt däck, trots att de är nya.

Sedan kan man ju ta upp debatten om huruvida det funkar bra att balansera däck genom att hälla i keramiska kulor, air-soft kulor och dylikt. Jag gör så eftersom det är något som man kan göra själv hemma, och jag tycker att det funkar ok. Fick hem däck häromdagen som jag ska montera, och denna gång blir det old school med no 6 blyhagel. (De känns så mesiga i bössan.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vibration i framvagn

Inlägg av Speedo »

Jag tror som Mazd också på däcken trots allt. Hur är det med drivaxlarna, kan det bli obalans i dom? Tänkte då du bytt knuten kanske det hänt något?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Vibration i framvagn

Inlägg av datadavid »

Tja, däcken har ju varit vibrationsfria fram tills jag macklade med bromsarna, drivknuten bytte jag för cirka fem år sen. Ska forska vidare när den värsta värmen avtar här..
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vibration i framvagn

Inlägg av Mazd »

Kan det ha släppt rost på skivornas ytterkanter så att det orsakar obalans?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Vibration i framvagn

Inlägg av datadavid »

Ja det är en möjlighet, skrapade av så mycket rost jag orkade med morakniven och okhållaren som mothåll! Men det kan vara så att jag får punga ut med nya skivor.. eller åka till Rolands bromsservice i dingle och få dem slipade. Rätt mycket skiva kvar ändå, haha!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vibration i framvagn

Inlägg av Speedo »

När jag bytte skivor fram för några år sedan så köpte jag på Biltema. Bara några hundra, har jag för mig. Har fungerat perfekt, klart värt!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vibration i framvagn

Inlägg av Mazd »

Jo, de främre skivorna är ofta överkomliga i pris (även märkesgrejer) och lätta att byta. Knappt värt att svarva dem om man inte vill.

Men på 16v-kombin hade vid ett tillfälle skivorna stumrostat fast på navet så att jag fick kapa med vinkelslip så mycket det gick, och sedan spräcka dem med slägga och huggmejsel...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vibration i framvagn

Inlägg av Speedo »

Ja, det verkar kunna bli så ibland. Såg nån youtube film nyligen där dom fick göra så.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Vibration i framvagn

Inlägg av datadavid »

Fick hem bilstein skivor från Trodo igår, 523kr typ med frakt. Ska få fart på en cirkelsåg och såga klart lockbräderna till husfasaden först bara innan jag kan leka vidare med den buckliga pärlan. Hoppas det är skivorna.. :?
Skriv svar