Sida 1 av 1

Tändstift

Postat: mån 19 jul 2021, 21:23
av Speedo
Kom på att jag inte byt tändstift på 5år, så tyckte det var dags. Tyckte också den kändes aningen orolig på tomgången då jag varmkörde på tomgång för att lufta kylsystemet efter värmepaketsrengöringen.

For till ett ställe som jag visste brukade ha bra utbud av NGK tändstift. till min förvåningen hittade jag inte ZFR6A-11 (som jag haft tidigare och som jag har för mig instruktionsboken anger), bara ZFR6F-11. Den senare var vad deras listor angav som rätt stift. På deras hyllor såg det ut som att alla "A" stift ersatts av "F". Enligt NGKs specs är det väldigt svårt att utläsa vad denna bokstav egentligen gör. Jag valde iallafall att köra på dessa.

Väl hemma när jag bytte, så blev jag lite chockad att dom som satt på såg så dåliga ut. Väldigt mycket beläggningar. Vad kan ha orsakat detta? Senaste körningen var iof som sagt den ganska långa varmkörningen på tomgång.

CAFE3964-8A6A-468B-BAC4-37FB9D3D1B8B.jpeg
Visad 5334 gånger
99999B29-0A84-4146-8C3F-C4FF10DE15DE.jpeg
Visad 5332 gånger

Re: Tändstift

Postat: ons 21 jul 2021, 19:27
av datadavid
Mina är också fulla av vita pluttar, nästan oavsett hur länge dom gått. Gissar på vevhusventilation som ångar in olja i insuget, och kanske lite läck från insugsventilerna. Tätningarna håller ju inte i evighet..

Re: Tändstift

Postat: ons 21 jul 2021, 22:49
av Speedo
Ok… kan inte komma ihåg säkert, men har inget minne av att som såg ut så senast jag bytte dock. Men den går ju bra så borde inte vara nån fara…

Re: Tändstift

Postat: tor 22 jul 2021, 19:23
av Mazd
Håller med om datadavids teori. Det där ser inte akut ut på något sätt. Bara lite slitna. Inte högfärd att byta.