Tändstift
Postat: mån 19 jul 2021, 21:23
Kom på att jag inte byt tändstift på 5år, så tyckte det var dags. Tyckte också den kändes aningen orolig på tomgången då jag varmkörde på tomgång för att lufta kylsystemet efter värmepaketsrengöringen.
For till ett ställe som jag visste brukade ha bra utbud av NGK tändstift. till min förvåningen hittade jag inte ZFR6A-11 (som jag haft tidigare och som jag har för mig instruktionsboken anger), bara ZFR6F-11. Den senare var vad deras listor angav som rätt stift. På deras hyllor såg det ut som att alla "A" stift ersatts av "F". Enligt NGKs specs är det väldigt svårt att utläsa vad denna bokstav egentligen gör. Jag valde iallafall att köra på dessa.
Väl hemma när jag bytte, så blev jag lite chockad att dom som satt på såg så dåliga ut. Väldigt mycket beläggningar. Vad kan ha orsakat detta? Senaste körningen var iof som sagt den ganska långa varmkörningen på tomgång.
For till ett ställe som jag visste brukade ha bra utbud av NGK tändstift. till min förvåningen hittade jag inte ZFR6A-11 (som jag haft tidigare och som jag har för mig instruktionsboken anger), bara ZFR6F-11. Den senare var vad deras listor angav som rätt stift. På deras hyllor såg det ut som att alla "A" stift ersatts av "F". Enligt NGKs specs är det väldigt svårt att utläsa vad denna bokstav egentligen gör. Jag valde iallafall att köra på dessa.
Väl hemma när jag bytte, så blev jag lite chockad att dom som satt på såg så dåliga ut. Väldigt mycket beläggningar. Vad kan ha orsakat detta? Senaste körningen var iof som sagt den ganska långa varmkörningen på tomgång.