länkarmar bak och bakaxelbalk

Delar till dessa bilar blir svårare och svårare att hitta. Dela med er av tips här!
Användarens profilbild
SkauneJohan
Forumveteran
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
Ort: Skåne/Blekinge

länkarmar bak och bakaxelbalk

Inlägg av SkauneJohan »

var kan man hitta detta? har nån bilder på hur allt ser ut?

mvh/Johan

länkarmar fram finns tydligen på trodo :D

https://www.trodo.se/lankarm-hjulupphan ... ts-bs-347r

https://www.trodo.se/lankarm-hjulupphan ... 83-73-0003
mazDa built to last

"Annie" mazDa 626 2.2i 12V-89 halvkombi+automatlåda
Bild

glidaren w124 200D-93 diesel+automat med hela 75hk
Bild
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: länkarmar bak och bakaxelbalk

Inlägg av Mazd »

Kikade lite på "bra att veta"-grejerna i din andra tråd.

Bakaxelbalk. Kan nog vara ganska lurigt att få tag på, men jag har flera gånger lagat dessa genom att klä in dem med 1,2mm plåt. Inte så svårt jobb om man tar bort balken från bilen och har den på en bänk.

Länkarmar bak. Det står inte vilka det gäller, men de som brukar rosta värst är de som inte är justerbara, och dessa brukar gå att få tag på. Jag har lagat sådana också men det är knappt värt besväret.

Fjädersäte bak övre. Det är vad som ibland kallas fjäderbenslagring och det köpte jag nyligen två nya från Autodoc.

Länkarm fram. Det har du ju redan hittat.

Fjädersäte fram undre. Detta sitter som en del på stötdämparen och kan lagas om det inte är för illa ställt. Kanske lika bra att byta dämpare i stället.

Vinande ljud under huvet... Jag skulle gissa på lagret i spännrullen till servoremmen. Dessa har jag fått byta några gånger. Brukar plocka rullar från donatorbilar på tomten, men jag skulle tro att det inte är så svårt att hitta ett lager som passar och bara byta det.

Jag tror att det blir mycket svetsning för dig om du väljer denna bil. Men sedan har du en slitvarg för den har ju inte gått långt. Förb... rost!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
SkauneJohan
Forumveteran
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
Ort: Skåne/Blekinge

Re: länkarmar bak och bakaxelbalk

Inlägg av SkauneJohan »

svetsningen lejer jag ut, har ingen lyft eller tillgång, byttar helst allt som man kan :thumbup:

att inskaffa en lös bakvagnsbalk vore helt klart att föredra, då kan man ha en reserv dessutom :D

har ingen koll alls hur bakvagnen ser ut på dessa, hur många stag/länkar går till varje hjulnav?

jaha e det "bara" övre fjäderbenslagringen? trodde det var fjäderbenstornet i karossen :thumbup:

bara bytta dämpare? nimmt ju :)

jo det lät som något typ av lager till servoremmen passagerarsidan under huven

tack :wave: :thumbup:
mazDa built to last

"Annie" mazDa 626 2.2i 12V-89 halvkombi+automatlåda
Bild

glidaren w124 200D-93 diesel+automat med hela 75hk
Bild
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: länkarmar bak och bakaxelbalk

Inlägg av Mazd »

Ingen orsak, jag känner mig lite ensam här i mazdavärlden. Så jag tycker att det är skitkul att du är sugen på en riktig bil, och jag hjälper till så gott jag kan.

Var inte så säker på att inte fjäderbenstornen också behöver åtgärdas... Men det ser oftast inte bilprovningen. Det ser man när man plockat bort dämparna.
bakvagn.jpg
Visad 2261 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
SkauneJohan
Forumveteran
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
Ort: Skåne/Blekinge

Re: länkarmar bak och bakaxelbalk

Inlägg av SkauneJohan »

Trist om detta superforumet skulle dö,

precis en sådan bild jag letade efter 😁

Hade dock för mig att dessa bilar hade trummor bak? 🤔
mazDa built to last

"Annie" mazDa 626 2.2i 12V-89 halvkombi+automatlåda
Bild

glidaren w124 200D-93 diesel+automat med hela 75hk
Bild
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: länkarmar bak och bakaxelbalk

Inlägg av Mazd »

De fanns även med trummor bak, men alla som jag stött på har haft skivor bak (tyvärr).

Så länge som Speedo sköter det tekniska så kommer jag att posta inlägg här, så dö kommer inte forumet att göra i första taget. Men det vore kul om det var några fler som upptäckte dessa fantastiska bilar och satsade på en gammal 626.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: länkarmar bak och bakaxelbalk

Inlägg av Speedo »

Nä, inte kommer forumet dö. Men det märks att vi är färre som har dessa bilar fortfarande...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar