Spolarmunstycke och list till fönster

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Spolarmunstycke och list till fönster

Inlägg av Speedo »

Två frågor,

1. är det någon här som vet hur spolarmunstyckena är fastsatta? Mitt högra munstycke har lossnat lite och gummipackningen har som hamnat lite fel. Måste man ta loss hela kofångaren för att komma åt och fästa om den, sas?

2. När jag köpte bilen 2003 bytte jag ruta direkt, då den hade en spricka tvärs över. Nästan på en gång lossnade vänstra listen som går upp längs rutan. Jag gick då tillbaka och dom "limmade om den". Nu har den lossnat igen och jag måste försöka limma fast den själv och undrar då om ni har koll på hur man bäst limmar fast en sådan list? Kontaktlim? Smältlim?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Spolarmunstycke och list till fönster

Inlägg av mazdalover »

RUTLIM sedan kommer den aldrig lossna hehe

munstyckerna sitter med typ klyckor ska gå att lirka ut genom att dra och slita (går att dra loss på min)
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Spolarmunstycke och list till fönster

Inlägg av Speedo »

mazdalover skrev:RUTLIM sedan kommer den aldrig lossna hehe
Ok... men rutlim kanske inte är så lätt att få tag i? Kanske skulle fara till en glasfirma och be dom limma åt mig och hoppas dom inte tar för mycket?

mazdalover skrev: munstyckerna sitter med typ klyckor ska gå att lirka ut genom att dra och slita (går att dra loss på min)
Okey! Som jag hoppades på då. Så du tror att om jag tar en stor skruvmejsel och försiktigt bänder så får jag upp den? Sitter klyckorna från sidorna eller bak/fram (så jag vet var jag skall bända i första hand)?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Spolarmunstycke och list till fönster

Inlägg av mazdalover »

dom sitter från sidorna och ska tryckas ihopp men ibland eller rättare sagt ofta så går dom att lirka upp med lite våld utan värktyg
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Spolarmunstycke och list till fönster

Inlägg av Speedo »

Okey, tack för infon. Skall se om man kommer åt att trycka ihop dom på nåt vis utan att lossa kofångaren...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Spolarmunstycke och list till fönster

Inlägg av Mazd »

Ta gärna kort när Du fått loss dom.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar