"Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi

Inlägg av Mazd »

Härligt med någon mer som inte hyllar låga bilar! När jag hade min hatchback i drift var det enda störande att kliva ner i den. Jag gillar även att det är lite åt champagnehållet i silvermetallicen. Silvermetallic är väl snyggt egentligen, men när 90% av alla bilar är det så blir det så dödande tråkigt... En hottad nyans av grå... Boooring. Hellre oxiderad solid röd lack vilken dag i veckan som helst.

Det är så kul att känna din entusiasm och kärlek till Annie! Jag tror att du hittat rätt färdmedel nu. Släpp henne aldrig, och lär dig att svetsa! :wave:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
SkauneJohan
Forumveteran
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
Ort: Skåne/Blekinge

Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi

Inlägg av SkauneJohan »

markfrigång och höjd är underbart, precis som däck i hög profil :thumbup:

jag saknar 80 talet med alla dessa färgglada bilar

Bild

svetsa är inte min grej, men har andra kvaliteter ;)

fixa till Annie och glidaren är mina mål :wave: hoppas bara slippa djur :roll: har ju lyckats pricka 2st på 1 år ännsålänge nu :thumbdown:
mazDa built to last

"Annie" mazDa 626 2.2i 12V-89 halvkombi+automatlåda
Bild

glidaren w124 200D-93 diesel+automat med hela 75hk
Bild
Användarens profilbild
SkauneJohan
Forumveteran
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
Ort: Skåne/Blekinge

Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi

Inlägg av SkauneJohan »

fick pillat lite med Annie igår, spolarvätskan ville inte komma ut genom munstyckena trots att behållaren var full(nästan iallafal, snustorr vid köpet) ljust ute så tog en titt

det var ju solklart varför det inte funka :lol:
Bild

jaha... nu förstår jag varför :roll:
Bild

var tusan la jag avbitartången :crazy:, hittade nånting vasst att klippa av en bit :clap: :thumbup:
Bild

så ja, nu är det bara o fixa mer spolarslang, den är väldigt spänd men fungerar för tillfället iallafall :thumbup:
Bild

tog och plockade av kamremskåpan, inget skrap frön övre, undre verkar inte iheller,
är nog löphjulet eller vattenpumpen ändå som låter
Bild
mazDa built to last

"Annie" mazDa 626 2.2i 12V-89 halvkombi+automatlåda
Bild

glidaren w124 200D-93 diesel+automat med hela 75hk
Bild
Användarens profilbild
SkauneJohan
Forumveteran
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
Ort: Skåne/Blekinge

Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi

Inlägg av SkauneJohan »

fick hem paket idag :D

vattenpump från magneti marelli, snr spännrulle, skf löprulle och gates kamrem :thumbup:
blir byttat på tisdag eller onsdag
Bild

wix oljefilter, gates termostat och filtron bränslefilter (oj vat termostaten och oljefiltret är smått :shock:
Bild

även lite extra att ha hemma, champion och hengst oljefilter, 2st luftfilter och NGK tändstift
Bild

syntest, kan ni se skillnad på
ZFR6A-11 övre (NGK 1041)
ZFR6F-11 undre (NGK 4291)
Bild
Bild
mazDa built to last

"Annie" mazDa 626 2.2i 12V-89 halvkombi+automatlåda
Bild

glidaren w124 200D-93 diesel+automat med hela 75hk
Bild
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi

Inlägg av Mazd »

Angående stiften så är det nog bara en ytterst liten skillnad i temperatur på dem, som säkert inte spelar någon roll vid någorlunda normal körning.

Angående skivor/trummor bak så har vi på våra bilar en fruktansvärt dålig och känslig konstruktion på handbromsen på skivbromsoken. Handbromsen brukar ge upp redan innan skivorna rostat sönder, och det säger inte lite...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
SkauneJohan
Forumveteran
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
Ort: Skåne/Blekinge

Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi

Inlägg av SkauneJohan »

extra skönt att jag har trummor bak med andra ord :D :thumbup:


har läst en del om tändstift nu

enligt summit racing amerika (och NGK) så ska ZFR6A-11 (NGK 1041) användas från 1988 till 1989 med 48000km bytesintervall på alla 626 2.2 12V inklusive turbo :shock: och även mx-6 GT modellen fram till 1991

även Mazda b2600 och mpv(samma 12 ventilers 2.6) fram till 1989

enligt NGK ska dessa även fungera på Mazda 929 fram till 1991 :thumbup: 8-)



:geek: :ugeek:
kollar man sedan på ZFR6F-11 (NGK 4291) :shock:
så används dessa till ACURA BMW CHEVROLET CHRYSLER DODGE FORD HONDA JEEP Mazda PLYMOUTH PONTIAC från 1989 till 2011

och börjar användas i ford probe 1989 och Mazda 626 först 1990 sedan honda vtec från 1993

sedan hittar man dodge magnum, dodge ram, bmw 750 och 550 jeep grand cherokee osv



vad ska man ta för slutsats av detta? :think:

i min mening verkar ZFR6A-11 (NGK 1041) vara specifikt anpassat till några få mazdamotorer medans det modernare ZFR6F-11 (NGK 4291) är en såpass lyckad konstruktion att den används i främst moderna tungjobbade dragbilar eller varviga högeffektsmotorer

om man dä tänker våra lätta Mazda 626 eller även den snäppet tyngre 929 med samma 2.2 motor eller Mazda b2600 i puckup eller minibuss använder ett specifikt "mazdastift" så skulle jag personligen tro att mazdastiftet ZFR6A-11 (NGK 1041) passar bättre i våra gamla bilar

sen har jag ju köpt båda och vill testa skillnaden :mrgreen: :geek: :ugeek: :lol:
mazDa built to last

"Annie" mazDa 626 2.2i 12V-89 halvkombi+automatlåda
Bild

glidaren w124 200D-93 diesel+automat med hela 75hk
Bild
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi

Inlägg av Mazd »

Ja, det var i sanning en djupgående analys... (Det var lite på det här sättet som Speedo och jag höll på när vi drog igång det här forumet.) För man vill ju veta hur saker förhåller sig, även när det gäller grejer som man på förhand är säker på inte spelar någon roll... :D

Jag har redan tidigare insett att jag kör med för gammal modell på stiften i min 2,2-kombi, men det passar min image. :D

Om du märker någon skillnad mellan A och F-stiften så blir jag mäkta förvånad.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
SkauneJohan
Forumveteran
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
Ort: Skåne/Blekinge

Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi

Inlägg av SkauneJohan »

Mazd skrev: lör 06 nov 2021, 09:26 Ja, det var i sanning en djupgående analys... (Det var lite på det här sättet som Speedo och jag höll på när vi drog igång det här forumet.) För man vill ju veta hur saker förhåller sig, även när det gäller grejer som man på förhand är säker på inte spelar någon roll... :D

Jag har redan tidigare insett att jag kör med för gammal modell på stiften i min 2,2-kombi, men det passar min image. :D

Om du märker någon skillnad mellan A och F-stiften så blir jag mäkta förvånad.
alltid kul att fördjupa sig :D värmevärde är ju samma, skillnaden ligger i att delen utanför toppen är snäppet längre och vi vet alla att längden har betydelse :lol: och längre är bättre :think: :lol:


iallafall fick jag äntligen lite ledigt dag idag så satte igång att skölja kylsystemet :problem:
lite vätskor till dagen i ära :thumbup:
Bild

tog en titt under kylaren men plastgrejen som man ska vrida på för att tömma ville inte röra sig, tyckte det var onödigt att utmana ödet med 32år gammal plast, så lossade en slang istället, såklart har jag ett uppsamlingskärl under
Bild

kylarlocket var mysigt :eh:
Bild

se där en termostat på ett vettigt ställe :D :thumbup: :clap: (mercedes diesel har under grenröret :shock: :thumbdown: )
Bild

passade på att rengöra överfyllnadskärlet med tandborste och vatten, blev bättre men inte det bästa :lol:
Bild

fastän jag plockade ur termostaten så blev grenröret varmt även efter en kortare sväng, i väntan på nerkylning så byttade jag luftfilter
tja, inte så farligt här iallafall, intressant att det sitter med 5st stjärnskruv/10mm bult och en normalt clips
Bild

Mazda orginal :shock: :D
Bild
det är smutsigt
Bild
det nya filtret lär ju göra susen för förbrukningen och kanske även effekt
Bild

spolar med vattenslang framlänges och baklänges till det kommer rent vatten, fyller på med destilerat vatten(batterivatten) kör en kort sväng och tömmer ut, 2a tömningen lika mysigt så backsköljer igen med slang :roll: 3e tömningen ger äntligen lite skillnad
Bild
Bild

4e tömningen blir imorgon(om jag hinner) eller tisdag, cliffhanger :lol:

jag följer chrisfix rekomendationer bland annat :thumbup:
https://www.youtube.com/watch?v=s--5ft5 ... l=ChrisFix
Senast redigerad av SkauneJohan den sön 07 nov 2021, 19:48, redigerad totalt 1 gånger.
mazDa built to last

"Annie" mazDa 626 2.2i 12V-89 halvkombi+automatlåda
Bild

glidaren w124 200D-93 diesel+automat med hela 75hk
Bild
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi

Inlägg av Mazd »

Välbehövliga byten ser det ut som, både vatten och filter. Jag tror att Annie känner att hon kommit till ett bra hem. :thumbup:

De röda tändkablarna verkar kunna hänga med hur länge som helst, men glöm inte bort dom om hon är lite grinig någon morgon med fuktigt väder.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
SkauneJohan
Forumveteran
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
Ort: Skåne/Blekinge

Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi

Inlägg av SkauneJohan »

det ska bli helt rent e tanken :D då kommer hon bli varm o go på vintern också(även om värmen e bra jämfört med diesel redan innan sköljning)

hade bara kylarvätskeintervallen sköts som den skulle hade det nog aldrig blivit såhär :roll:
Mazd skrev: sön 07 nov 2021, 19:24 Välbehövliga byten ser det ut som, både vatten och filter. Jag tror att Annie känner att hon kommit till ett bra hem. :thumbup:

De röda tändkablarna verkar kunna hänga med hur länge som helst, men glöm inte bort dom om hon är lite grinig någon morgon med fuktigt väder.
kommer vara mumma för motor och värmepaket att bli rent och fint :clap: :thumbup: jag tror också att annie myser :D

har tittat lite efter tändkablar, rotor och rotorlock eftersom det är vanlig service i min mening, Mazda orginal vore trevligt eller NGK... verkar bara hitta nån efermarknadsbläha, funderar lite på blueprint dock eller beru i rotorn, men det verkar bara finnas det böjda fördelarlocket i facet :thumbdown:

kanske se om Mazda orginal går att få fatt i nånstans :think:
mazDa built to last

"Annie" mazDa 626 2.2i 12V-89 halvkombi+automatlåda
Bild

glidaren w124 200D-93 diesel+automat med hela 75hk
Bild
Skriv svar