1990 626GT 2.2 Turbo 5spd - Hot Hatch

"Off topic" och sådant som inte tillhör någon av kategorierna ovan.
Användarens profilbild
washout
Forumveteran
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 23 mar 2008, 01:49
Ort: San Francisco, USA

1990 626GT 2.2 Turbo 5spd - Hot Hatch

Inlägg av washout »

Som ämnet säger, i en av mina omgångar av att ställa in craigslist på cars & trucks och max modellår 1993 så kom den här 626 GT:n upp. Jag visste inte att det fanns 626 med turbo!

https://sfbay.craigslist.org/nby/cto/7542183719.html

145 hästar verkar det som, inte en brutal skillnad mot sugmotorerna men kanske trimpotential? Rätt rejäl ökning i vridmoment iaf. Enligt wikipedia var den här modellen specifik för Nordamerika: https://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_Cap ... 80%931992)

36k svenska mil. Lite bucklig, solblekt som bilar blir i Kalifornien om de parkeras utomhus. Förmodligen ingen rost. Dock med det knasiga automatiska bältet som fanns där en stund i slutet av 80-talet. Tyvärr har jag redan två bilar uppdelat på en parkeringsplats hemma och en utanför stan, så köp blir svårt. Tänk om man kunde ha en lada att husera lite bilar i.
Bilagor
mazda_626_gt_turbo.png
Visad 212 gånger
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: 1990 626GT 2.2 Turbo 5spd - Hot Hatch

Inlägg av 2x626 »

För "ett antal år sedan" var jag på gång att montera turbo i min 2,2 HGV. Det fanns några bra tips på nätet. Dock rann allt ut i den berömda sanden.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3286
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: 1990 626GT 2.2 Turbo 5spd - Hot Hatch

Inlägg av Mazd »

Hur ska du kunna motstå den, washout?

(Alltså, det finns väl ingen människa som behöver ha två Saabar. En Saab må möjligen vara hänt, om man inte har någon Mazda vill säga.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
washout
Forumveteran
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 23 mar 2008, 01:49
Ort: San Francisco, USA

Re: 1990 626GT 2.2 Turbo 5spd - Hot Hatch

Inlägg av washout »

Hehe, jo lite sugen blir man ju. Verkar behöva lite jobb så skulle väl bli renoveringssugen isåfall och jag har redan mitt rullande renoveringsprojekt i 80-tals 900:an. Tror mig se en större operation på den i framtiden med renovering av motor och växellåda (den klassiskt svaga växellådan), kanske får köra till Seattle för att uppsöka västkustens mest välrenommerade Saabverkstad. Tycker det är en rätt bra balans i att ha en "modern" Saab som endast är 20 år gammal och en klassiker :). Inte ens Ove i "En man som heter Ove" hade väl två stycken dock... Men kan man inte få ha en Sonett också?

Att eftermontera turbo i en äldre bil är kanske görbart som hobbymek ja! Men det kan bli rätt många delar som skiljer, jag läste tex. att på den nyare Saab 900:an skiljer sig kolvarna på turbomodellen och att de från sugmotorn kanske inte håller för turbon. Då börjar det bli rätt mkt jobb.
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Skriv svar