Borttappade Mazda nycklar

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Attigri
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 02 jan 2023, 12:20

Borttappade Mazda nycklar

Inlägg av Attigri »

Jag har en Mazda 626 5d -89. Jag har tappat mina enda nycklar.Några frågor som jag har är:
1 Jag hade en dörrnyckel och en nyckel till tändningslåset. Är detta standard eller kan det vara så att tändningslåset eller dörrlås redan är bytt?
2 Vad rekommenderas? Går det beställa nycklar eller byta tändningslåset?
Tacksam för tips.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Borttappade Mazda nycklar

Inlägg av Mazd »

Hej, och välkommen hit Attigri!!! Vårt kära forum är lite sömnigt sedan en tid tillbaka, men långt ifrån dött! Om inte snabba svar så är vi en guldgruva av fakta och tipps i form av gamla trådar om man ger sig tid att söka lite.

Angående nycklar till våra pärlor så är det i original en och samma nyckel till dörrar, baklucka, tändningslås (och handskfack). Så i ditt fall är antingen dörrlåsen eller tändningslåset utbytt.

Om det går att beställa nycklar? Bra fråga!!! Borde gå att göra via reg. nr... Men då får du nog bara nycklar som passar till antingen dörrar ELLER tändningslås. OCH sedan frågar jag mig hur intresserade vem det nu är som säljer mazdanycklar är av den affären. Någon stackare i kundtjänst som tänker: "-Dra åt helvete!" Men säger: "-Jag ska kolla det." Och sedan inte hör av sig. (Alternativt säger samma person: "-Tyvärr, det går inte när det är en så gammal bil." Utan att ens kolla om det går.) Ok, jag är lite bitter... :D

Nu är det lyckligtvis(?) ganska enkelt att låsa upp dörrarna utifrån med hjälp av xx xxx xxxxxxxx. Första gången tar det kanske tio minuter, men övning ger färdighet... Det går även att demontera rattlås och tändningslås och starta bilen utan att orsaka några skador med hjälp av tre vanligt förekommande handverktyg.

Av princip lägger jag inte ut tillvägagångssätten direkt i en tråd här. Men såklart vill jag hjälpa en Mazda-broder/syster i nöd! Så PM:a mig, och berätta lite om dig själv och din Mazda så mjuknar jag antagligen.

Välkommen att höra av dig!

Kan tänkas att jag har dörrlås och tändningslås med nycklar att sälja också, om du är intresserad, för jag har med åren samlat på mig ganska mycket grejer till 626 88-91.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Attigri
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 02 jan 2023, 12:20

Re: Borttappade Mazda nycklar

Inlägg av Attigri »

Tusen tack för ditt svar 626 88-91. Jag misstänker att nått av låsen är bytta Jag har pratat med återförsäljare om att tillverka nya nycklar vilket inte var en särskilt dyr historia. Men det måste då finnas en nyckelkod som ska sitta på låscylinder som verkar vara svår att komma åt om det ens finns ngn instansad där. Så det återstår nog att byta låsen. Jag avvaktar ytterligare nån dag för att se om någon vänlig själ hittat dem och lämnar in dem till polis. Jag kontaktar dig om det inte löser sig och tar emot dina tips och ev köp av lås. 🙏😊
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Borttappade Mazda nycklar

Inlägg av Mazd »

Ingen orsak Attigri. Det är det vi gör här: Hjälps åt att hålla våra härliga bilar rullande. Här är en tråd om hur man kommer åt rattlåset och tändningslåset för att leta efter en eventuell kod. viewtopic.php?p=6812&hilit=t%C3%A4ndningsl%C3%A5s#p6812

Lycka till! :wave:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Attigri
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 02 jan 2023, 12:20

Re: Borttappade Mazda nycklar

Inlägg av Attigri »

Tack Mazd🙏 Har kollat med närmaste bildemontering men där finns inga delar till 626. Tack för info och länken. Om jag ska kontakta dig för att diskutera ev köp av delar hur gör jag då?
Mvh Attigri
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Borttappade Mazda nycklar

Inlägg av Mazd »

Ber om ursäkt för sent svar. Använd funktionen "Personliga meddelanden" här på forumet så kan du kontakta mig om du behöver.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Attigri
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 02 jan 2023, 12:20

Re: Borttappade Mazda nycklar

Inlägg av Attigri »

Det fanns utförliga bilder i länken som delades. Jag har fått tag på nytt tändningslås. Men samma dag som vi skulle göra låsbyte hittade ngn nycklarna.Men tack så mkt Mazd för ditt engagemang.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Borttappade Mazda nycklar

Inlägg av Mazd »

Skönt att det löste sig! :thumbup:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar