Krängningshämmare bak

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Krängningshämmare bak

Inlägg av Mazd »

Har haft ett klonk-ljud höger bak på 16v:n några dagar och såg idag att bulten/staget mellan krängningshämmaren och länkarmen gått av. Såg att den var sliten i vintras men förträngde det.

Det kan väl inte vara så farligt att köra med detta några dagar till, eller???
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Krängningshämmare bak

Inlägg av Speedo »

Ingen aning... är inte direkt expert på området. Vet bara att jag själv skulle nog inte köra förräns det var fixat. Men är det inte bara att köra 2.2i:n istället?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Krängningshämmare bak

Inlägg av Mazd »

Jo, tanken är ju att köra "Jaguarprincipen" dvs laga den ena, köra den andra växelvis. Men jag har ett lite svajigt hjullager bak på 2,2:an. Och jag ska dra demovagnen så jag tror det är värre. Glömmer aldrig en skräckfärd med 16v:n med ett helslut bakhjulslager och en annan demovagn för några år sedan. En riktigt slingrig väg var det också. Bromsskivan skrapade mot oket i varje krök så jag trodde hjulet skulle lossna. Vill inte uppleva det igen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Krängningshämmare bak

Inlägg av Mazd »

Nu är det nya stag på båda sidor bak. Här kommer lite bilder.
Nedre delen av staget saknas. Avnött av krängningshämmaren.
Nedre delen av staget saknas. Avnött av krängningshämmaren.
Visad 8724 gånger
Nya stag av rostfri gängad stång. Bussningen som ramlat bort ersatt med slaktad avgasupphängning.
Nya stag av rostfri gängad stång. Bussningen som ramlat bort ersatt med slaktad avgasupphängning.
Visad 8728 gånger
Nytt stag på plats.
Nytt stag på plats.
Visad 8726 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Krängningshämmare bak

Inlägg av mazdalover »

fan vad nice jag köpte nya på mekonomen för 140kr styket
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Krängningshämmare bak

Inlägg av Speedo »

Snyggt! Nu kom jag ihåg att jag var med när en polare fick hjälp med sin gamla GY (Golden Years) -88 av en polare, med precis samma fel. Då tillverkades staget av några gammla cykeldelar har jag för mig.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Krängningshämmare bak

Inlägg av Mazd »

Jo, man tager vad man haver!

140kr/st var inte farligt om det var med bussningar och allt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Krängningshämmare bak

Inlägg av mazdalover »

japp det vart med busningar brickor pinne rör mm allt altså
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Krängningshämmare bak

Inlägg av Mazd »

Fyller på lite i den här gamla tråden.

När jag ändå hade bakänden på 16v:n i luften, passade jag på att kolla hur det var ställt med krängningshämmaren. Gjorde ju nya stag förra sommaren, och då lade jag märke till att hålen i krängningshämmaren hade "filats upp" av stagen. Så i dag tog jag bort krängningshämmaren och kollade läget. Det hade väl inte blivit så mycket värre, men jag passade på att minska ner hålen lite med ett par svetsar.

Otroligt nog fick jag loss de två bultarna som håller krängningshämmaren i bakaxelbalken, men det var absolut inte överkurs att renovera gängorna i bultar och fästen.
HPIM1338.JPG
Visad 8598 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Krängningshämmare bak

Inlägg av Speedo »

Ahh... Mazd är på gång! Nu fixas och trixas det för det vildaste.

Själv har jag tyvärr inte gjort mycket åt Mazdan i år, ännu, förutom bytet av tankgivaren. Faktum är att Toyotan varit i mer bov av "kärlek". Har ju lagt igen mängder med repor och stenskott på den. Sedan har jag kompletterat underredsbehandlingen. Länkarmar och balkar har ju i princip inget rostskydd på sig, utan har bara nån svart färg som ju inte håller många år innan rosten börjar dyka fram. Sen igår pulade jag med vänster framblinkers, där jag märkt att det kommit in fukt i reflektorn. Det visade sig att tidigare ägare felaktigt brytit i själva lyktglaset, förmodligen då glödlampa behövt bytas. Limningen hade då gått upp på vissa ställen. Kladdade med silicone och tror jag fick det tätt. Upptäckte då när blinkersarna var borta att det var massor av skit på en kant på insidan av framskärmarna. Små springor i plast-innerskärmarna har förmodligen gjort att det läckt förbi skit från sprutet av däcken. Rengjorde ordentligt där inne. Nu ikväll när det torkat skall jag försökta täta innerskärmarna på nåt vis, kanske spruta lite rostskydd på insidan av framskärmarna och sedan sätta tillbaka blinkersarna.

Sedan såg jag att det kommit en hel del ytrost på ena sparklådan, som måste fixas. Känns nästan som att det är mindre jobb på Mazdan, på den fronten faktiskt...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar