Det mystiska rörsystemet...

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Onc
Stammis
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 08:19

Re: Det mystiska rörsystemet...

Inlägg av Onc »

I korthet, på bilen är allt som det var från fabriken. Påfyllningsröret som reservdel är inte bara påfyllningsrör och luftningsrör. De tre övriga små metallrören är integrerade i delen.

Poängen med kol-kanistern, som jag förstått saken är att den samlar in bränsleresidualerna vid stillastående bil och därefter töms dessa in i förbränningen under givna villkor vid gång. Tanken är förstås att inte dumpa kondensångorna rakt ut i atmosfären. Det betraktas helt säkert som omvärldsovänligt. Att "t-koppla" men behålla förbindelsen till kol-kanistern borde innebära, igen som jag förstår saken, att en smula högre avdunstning från tanken tillåts eftersom kondenseringssystemet sannolikt blir mindre effektivt, samtidigt sker fortfarande återföringen av bränslet via kanistern in i förbränningen, möjligen på ett mindre givande sätt än via en injektor vid kontrollerad insprutning. Skillnader med eller utan kondenseringsrören borde dock vara minimala ur brukarsynpunkt, men jag antar att man inte byggde systemet fullständigt utan skäl. Jag blev förstås nyfiken och letade fram pdf:erna om bilen. Verkstadsboken anger att kondenseringssytemet, i denna kallad "separator"vid påfyllningsröret "prevents fuel from flowing into charcoal canister" Kanske också genom rörhöjden fast detta är bara en spekulation från min sida. Att skippa förbindelsen till kanistern helt och hållet är å andra sidan kanske en inte helt lysande idé. Se t.ex. Mazds tidigare kommentar om detta. I verkstadsboken tycks det som ventilerna inte är bara är av envägstyp men öppnar vid olika tryck i olika riktning. Ventilerna på bakaxeln är två och den ena "releases excessive pressure or vacuum in fuel tank to atmosphere" medan den andra "controls pressure in fuel tank" Det pekar på att kopplingen mot kanistern också verkar gastrycksutjämnande som Mazd säger. Min egen funderingen, vid närmare eftertanke, går ut på att även om bilen är äldre så vill jag att den den skall fungera optimalt och vara så omvärldsvänlig som den var tänkt att vara. :?
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Det mystiska rörsystemet...

Inlägg av Mazd »

Bara för att förtydliga; Kol-kanistern är den stora svarta plastbehållaren i motorrummet, på torpedväggen på högersidan. Att bespara kol-kanistern bränsleångor genom en kondenseringsanläggning i form av rörhärvan är väl egentligen vettigt. Förr eller senare blir väl kol-kanistern "mättad" som vilket annat kolfilter som helst och slutar fungera.

Spara gamla rörhärvan Onc, kapa upp den och plåta, så har vi en förebild om någon skulle få för sig att bygga en egen...

Men att man gör sig sådant besvär med rör och kanister och sedan har en ventil som ibland släpper övertryck från tanken ut i luften. :crazy:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Onc
Stammis
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 08:19

Re: Det mystiska rörsystemet...

Inlägg av Onc »

Jösses Mazd, tänkte inte så långt som du. :problem: Det gamla röret hamnade i skrothögen utanför GDS hallen jag använde. Senare idag kan jag ta en sväng förbi och se om det är kvar. Kan inte lova att jag lyckas återta röret men din idé är ju faktiskt lysande.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Det mystiska rörsystemet...

Inlägg av Speedo »

Ja, det där var ju verkligen en ingående beskrivning av "rör-systemet". Visste inte att "tuben" inne i hjulhuset var en "separator", har du nämnt det tidigare, Mazd? Helt logiskt också att det är kolkanistern man har under huven. Men leds det ut i det fria, eller till insuget sedan?

För en sådär 6år sedan gick det hål på min separator när jag rostskyddsbehandlade i hjulhusen och hackade bort lös rost (Det pös, villl jag minnas)... Vet inte exakt vad det har för effekt, förutom att det kan lukta lite bensin varma sommardagar ;). Vet inte om det är "raka rör" till tanken från mitt "hål", eller om det går via någon övertrycks ventil.

Jag har nog missat vad Mazd hade för erfarenheter i att koppla bort kanistern, förutom att det verkade fungera bra?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Onc
Stammis
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 08:19

Re: Det mystiska rörsystemet...

Inlägg av Onc »

Så här ser principskissen ut (jag missade den första gången jag letade i dokumentet, men nu så...) och Speedos erfarenhet angående den pysande tuben ger viss vägledning om dess konstruktion. Som kan ses i skissen går inget från kanistern direkt ut i det fria. Däremot kan, som sagt, vissa mängder avgå från en av ventilerna på bakaxelbalken. Jag antar dock att den mängden är mycket liten. Åkte och tittade efter mitt rör men det syntes inte till. Vad kan jag säga - så dumt.

Nu med bild kanske min beskrivning ovan blir klarare i alla fall. Visst är det öppna rör och slangar ner till tanken från ditt hål i separatorn Speedo.

Jag uppfattade det som att Mazd aldrig kopplade ur kanistern.
Bilagor
Evaporative.jpg
Visad 7546 gånger
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Det mystiska rörsystemet...

Inlägg av Mazd »

Kol-kanistern har jag aldrig kopplat bort, förutom vid arbete i motorrummet.

Det är "rörhärvan" alltså separatorn som jag tog bort på min 16v -89 i samband med reparation av påfyllningsröret och luftningsröret. Jag vill minnas att på den bilen fanns bara en ventil på bakaxelbalken. Jag låg på marken under bilen med en plastslang och en adapter som jag gjort av en bläckpenna, och blåste i ventilen allt vad jag orkade. Då öppnade den inåt tanken till. När så påfyllningen och luftningen var hel och separatorn var borta och alla "överblivna" slangar var ihopkopplade med varandra via en T-koppling, så fick jag ibland ett visst övertryck i tanken varma dagar, men aldrig något vacuum. Men det är förstås möjligt att ventilen på bakaxelbalken även släppte ut tryck om det blev för högt. (Alltså högre tryck än jag kan blåsa i en slang.)

På min 2,2 -90 är jag säker på att det sitter två ventiler på bakaxelbaklen. Måste titta över bland annat detta på den för den både stinker och läcker soppa så att det är rent pinsamt. (Ok, det kanske är två ventiler på -89 också, minnet sviker ofta.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Onc
Stammis
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 08:19

Re: Det mystiska rörsystemet...

Inlägg av Onc »

Att konstruera en "egen separator" borde inte vara alltför svårt även om man använder enkla medel. Syftet skulle väl vara att skydda kanistern mot för stor mängd bränsle som enligt verkstadshandboken alltså kan flöda i riktning mot kanistern. Enklaste idén i så fall vore väl att förlänga de tre slangarna upp bredvid påfyllningsröret där den ursprungliga separatorn sitter och att se till att slangen som leder mot kanistern kommer tillräckligt högt i förhållande till tanken samtidigt som man ser till att den hamnar en bit över de andra två slangarna som är förbundna till tanken. T.ex. t-koppling i höjd med botten av ursprunglig separator där slangarna från tanken kopplas horisontellt från höger och vänster. Kopplingen som återstår vänder man uppåt och förbinder med slangen till kanistern som sedan leds upp längs påfyllningsröret innan man leder den ned mot bakaxeln igen. Buntband kanske kunde duga för att hålla slangpaketet mot påfyllningsröret. Kondenseringsytan inuti slangarna blir säkert mindre och inte lika effektiv men kanistern skyddas nog bättre så, trots allt. Bara en idé och visst kan man säkert lösa det mer proffsigt och beständigt, det inser jag.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Det mystiska rörsystemet...

Inlägg av Speedo »

Vilka idér, fantastiskt! Däremot känner jag att jag inte är sugen på att ta tag i någon modifiering förrän jag verkligen måste. Föresten, när man kapar i dessa rör, är det bågfil som gäller? Man vill ju inte riskera att skapa gnistor när man håller på med sånt här.... :shock:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Onc
Stammis
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 08:19

Re: Det mystiska rörsystemet...

Inlägg av Onc »

Mazds metod att helt enkelt bryta bort rören tror jag är alldeles utmärkt. Det är klena rör som lätt ger med sig. Som du läst här gav jag mig inte heller på några modifieringar utan tog den enkla vägen och köpte en ny del. Nästan som att fuska lite. :D

Speedo jag har ingen aning om hur stort hål du har i din "separatorbehållare" men den sitter ändå i hjulhuset där det yr runt rätt bra ibland. Det kanske är värt att åtminstone kontrollera att skit inte kan tränga sig in den vägen. Förvisso ges väl ett visst skydd av plastkåpan men den är ju inte särskilt tät.
Senast redigerad av Onc den mån 21 nov 2011, 19:18, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Det mystiska rörsystemet...

Inlägg av Mazd »

Om smårören är så murkna som i mitt fall så är det lättast att bryta bort dem först innan man drar ur resterna av rören ur slangändarna, annars kopplar man bara loss hela "rörhärvan" från slangarna. Det är alltså inte heldragna rör någonstans från separatorsystemet, utan skarvar med slangar och klämmor. Lätt att ta loss (i teorin).

Tror nog att det går bra att göra en egen separator av rör som Onc skriver. Och varför inte ta till rörlängden lite extra och böja till en rörspiral för kondensering och lite känsla av skräckfilmslaboratorium. Det är bara av ren nyfikenhet som jag skulle vilja veta hur separatorn ser ut inuti.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar