Det mystiska rörsystemet...

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Det mystiska rörsystemet...

Inlägg av Mazd »

Just det, luftningen går bredvid påfyllningsröret och det samlas mycket skit mellan rören som binder fukt. (And we all know what that means....) Har bytt luftningsröret på 16v:n mot en slang.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Det mystiska rörsystemet...

Inlägg av Speedo »

Ahh... Men om det går hål där så blir väl resultatet att... det dunstar soppa ur tanken på ungefär samma sätt som ifall man har läckage i rörsystemet?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Det mystiska rörsystemet...

Inlägg av Mazd »

Jo, det stämmer. Plus att man får grus i tanken.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Onc
Stammis
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 08:19

Re: Det mystiska rörsystemet...

Inlägg av Onc »

Tanken blev ju bytt för ett bra tag sedan men nu fuktar det en smula längs luftningsröret när tanken är full. Röret verkar inte friskt och jag vill att allt skall vara bra. Det är en spännande samling smårör omkring luftnings- och påfyllningsrör. Har inte räknat dem men ser ut att vara minst 3 till, kanske 4 (det var lite för mörkt att se klart) och alla verkar vara i dålig kondition. Jag tror att det är detta system ni pratar om här.... Jag tittade lite i verkstadsmanualen men blir inte helt klar över hur det är kopplat. Jag begriper till exempel att "gas" leds till motorrummet via 2 ventiler på bakaxelbalken. Om jag förstår diskussionen här rätt kanske man inte behöver byta påfyllningspaketet om man byter ut rörstumpar mot slang och använder t-ventiler för att samanbinda dem? Vilka rör skall förbindas med vilka. Jag anar att jag missar något i denna diskussionen.

ONC
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Det mystiska rörsystemet...

Inlägg av Mazd »

Hej!

Har inte i direkt färskt minne exakt hur slangarna och rören går, men härvan av smårör runt tankpåfyllningen (alltså inte själva tankpåfylningsröret och luftningsröret, såklart) går att riva bort utan betänkligheter och sedan koppla ihop de småslangar som blir över med varandra och en envägsventil så att det inte blir vacuum i tanken. (Gjorde det på min 16v -89. På min 12v -90 hade någon annan rivit bort smårören redan innan jag köpte den.)

Tankpåfyllningsrör med luftning går att köpa som reservdel om man inte vill hålla på och svetsa och skarva med slangar.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Onc
Stammis
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 08:19

Re: Det mystiska rörsystemet...

Inlägg av Onc »

Verkar som om de flesta reservdelsleverantörerna har valt att lägga priset för påfyllningsröret (inklusive luftning andra rör) kring 2 tusen kronor. Meca sticker kanske ut en smula med ett pris i trakten kring 1500. 'Vinnaren' tycks vara Galwin som kan leverera för 810 kronor, åtminstone har inte jag funnit ett billigare alternativ. Trots allt tycker jag att detta borde vara en billig del men försäljarna och jag tycks inte vara eniga. Kanske slår jag ändå till och köper ett rörpaket trots prisbilden. Jag är väl grinig i överkant men det går ju tom att få en stötdämpare till ett lägre pris om man väljer sitt köpställe. Det skulle vara intressant att förstå hur detta system är tänkt att fungera och vad alla de små rören fyller för funktion.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Det mystiska rörsystemet...

Inlägg av Mazd »

Jo, det var saftiga priser. 810 kr går väl an för en modern människa, skulle eventuellt kunna kosta på mig det själv om det inte stred mot mina principer... Jag brukar laga mina rör, men det kräver svetsning.

Jag hörde för länge sedan på Mazdaverkstaden i Mjölby att det mystiska rörsystemet var till för att bensinångor skulle kondensera och rinna tillbaka ner i tanken. Har inte märkt några nackdelar sedan jag plockat bort systemet, ingen lukt eller fukt av bensin.
Det är lite pyssel med att fixa påfyllningen. Kragen som håller påfyllningen mot karrossen brukar vara väldigt risig. Så även fästena till plastkåpan. Och inte minst luftningsröret; Brukar bara göra en böj av rör och så trä på en slang som luftning.
Det är lite pyssel med att fixa påfyllningen. Kragen som håller påfyllningen mot karrossen brukar vara väldigt risig. Så även fästena till plastkåpan. Och inte minst luftningsröret; Brukar bara göra en böj av rör och så trä på en slang som luftning.
Visad 8011 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Onc
Stammis
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 08:19

Re: Det mystiska rörsystemet...

Inlägg av Onc »

Ett system för att kondensera bränsleångor som gärna rostar bort, vad mysigt. Ok, jag skall inte vara dum, bilen har trots allt några år på nacken. Samtidigt underlättar det att förstå tanken bakom rören. Uppmuntrad av Mazd's beskrivningar åker allt ned för bedömning och ev. reparation. Tack!
Onc
Stammis
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 08:19

Re: Det mystiska rörsystemet...

Inlägg av Onc »

En liten återrapportering. Plockade ner och kollade röret. Mazd har helt rätt, om man vill återställa allt till ursprungligt skick krävs i mitt fall svetsning. Eftersom allt annat är i gott skick på bilen (förutom ett par detaljer inklusive en bedrövlig lack som ej fått tillräcklig kärlek :oops: ) bestämde jag mig för Galwin-lösningen. Själva bytet gjorde jag på ett par timmar om man summerar in+ut tid men jag är inte jättenöjd med produkten. Visst, ny och fin med skaplig passform, men kragen på röret precis uppe vid påfyllningen är större än original. Notera att jag inte menar kragen som syns i Mazds bild ovan. Jag syftar på den lilla förtjockning allra överst på röret. Kanske skall det inte kallas krage men vad den skall kallas vet jag inte. Gick helt enkelt inte att montera med mindre än att lite plåt vid genomföringen fick flytta på sig. Likadant med den översta stora svarta fästbrickan som skruvas fast med två skruv precis vid påfyllningen. Jag undrar om man kan utgå från att alla GY (Golden Years) har samma rör eller mer precist samma dimesion på nämnda krage? Efter denna mindre missräkning gick dock processen fint. Kan ju vara bra att vara beredd på, för den som har lust att änvända denna produkt.

ONC
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Det mystiska rörsystemet...

Inlägg av Speedo »

Tack för rapporten! Men har du kvar rörsystemet eller Y-kopplade du smårören när du bytte påfyllningsöret?

Ang. funktionen på rören, så är det väl så att luftning till tanken sker genom en kol-kanister, som jag antar är klumpen som sitter i hjulhuset. Inget man måste ha, såklart... 8-)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar