Sida 1 av 4

Det mystiska rörsystemet...

Postat: fre 13 jun 2008, 19:16
av Speedo
--> Fortsättning från "Etanol" tråden i övrigt forumet...

Jo, du har helt rätt faktiskt. Tankar ungefär en gång i månaden. Kan ju kanske hinna dunsta endel på den tiden. Vet att för några sommrar sedan låg vi på kring 0,80-0,90l/mil. Det var nog innan det gick hål i rörsystemet.

Ärligt talat är jag nog lite rädd för att börja röja det. Om man var tvungen att kapa så känns det ju lite farligt med gnistor osv. Rondell är ju inte att tänka på... Hade du beskrivit någonstans hur du gjort detta, eller hur var det?

Re: Etanol

Postat: fre 13 jun 2008, 20:39
av Mazd
Vi avhandlade nog det via mail när jag höll på med 16v:n har jag för mig. Jag gjorde så att jag kopplade ihop alla slangar till "rörhärvan" vid tankpåfyllningsröret med en T-koppling. Inget behövde kapas. Kan Du inte bryta bort rörhärvan så låt den sitta kvar. Se bara till att du har en slang mellan tank och envägsventilen som sitter på bakaxelbalken så det inte blir vacuum i tanken.

Jag måste göra samma operation på min 2,2:a. Hm, det börjar samla på sig en hel del biljobb här märker jag.

Re: Etanol

Postat: lör 14 jun 2008, 12:31
av Speedo
Okey, så metallrören går inte ändra fram till tanken då? Dvs, det är gummislangar emellan eller hur sitter rörsystemet fastkopplat?

Ang. bilfix så börjar det väl vara ganska trevligt väder att skruva? Skiftnyckeln fryser inte fast i handen, ljuset gör att man ser vad man håller på med osv. ;)

Re: Etanol

Postat: lör 14 jun 2008, 19:12
av Mazd
Japp, det är slangar emellan.

Haha, javisst är det skönt när inte några verktyg fryser fast vid några kroppsdelar. Ska ge mig på krängningshämmaren plus oljebyte på 16v:n i morgon tänkte jag. Har ju vedboden men hoppas på uppehåll och utemek. Bättre ljus.

Re: Etanol

Postat: sön 15 jun 2008, 12:06
av Speedo
Ok, så det var inte direkt svårt/krångligt att koppla ur rörsystemet då, mao? Tips på någon bra T-koppling som man kunde använda för att koppla ihop slangarna? Antar att man bör ha en sådan koppling redo innan man sätter igång...

Vad blir det för olja nu då?

Re: Det mystiska rörsystemet...

Postat: sön 15 jun 2008, 16:31
av Mazd
Jag tog en T-koppling ur samlingarna. Vet ej dess ursprung, men den var strax över 8mm i diameter har jag för mig. Kolla innan hur många slangar som går till rörhärvan för jag tror att det skiljer lite mellan -89 och -90. Har tittat lite på min 2,2:a och den ser inte riktigt lika ut som 16v:n. Men förre ägarens mekaniker har varit framme och bytt tank och grejat lite.

Huvudsaken är att det blir tätt på något sätt och att tanken har en slang till envägsventilen.

Re: Det mystiska rörsystemet...

Postat: sön 15 jun 2008, 17:23
av Speedo
Ok... hmm, jag vågar nog inte lite på att han jag mekar hos har någon t-koppling liggandes i passande form, så jag måste nog hitta nån i förväg. Tittade lite på Julas och Clasohlssons hemsidor, men hittade inget direkt... du har inget förslag där?

http://www.clasohlson.se/

http://www.jula.se/

Re: Det mystiska rörsystemet...

Postat: sön 15 jun 2008, 17:47
av Mazd
Jag hittade en hel låda med slangkopplingar i Jula-katalogen för 149spänn. Art nr. 318-808.

Re: Det mystiska rörsystemet...

Postat: tis 17 jun 2008, 16:39
av Mazd
Jag tittade lite närmare på 2,2:an idag och det ser ut att fungera bra med en T-koppling på den också. Misstänker att jag måste fixa luftningen till tankpåfyllningen också innan det blir helt tätt.

Re: Det mystiska rörsystemet...

Postat: tis 17 jun 2008, 18:29
av Speedo
Oj oj ... det var mycket kopplingar. Nog för att jag bara behöver en, men man vet ju som sagt inte exakt vilken man behöver och där har man ju alla, sas. Bara dom tål bensin och inte löses upp efter ett tag?
Sen får jag väl ge resten till min polare som tack för att han (förmodligen) hjälper till...

Luftningen? Hmm... är det nåt separat litet rör som går från påfyllningshålet ner till tanken?