Fix av hydrauliska lyftarna (HLA)

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Fix av hydrauliska lyftarna (HLA)

Inlägg av mazdalover »

som sagt nr4 på bilden är viparms axlen/bryggan dom sitter skruvad i överfallen till kamen så det är bara att skruva loss axlarna sen så behövs inget mer skitlätt
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Fix av hydrauliska lyftarna (HLA)

Inlägg av Mazd »

Mycket bra rengöringsbeskrivning Du hade hittat Speedo!!! Skulle tro att det är så gott som identiska lyftare som det är på 12v:n. (Det verkade röra sig om en B2200 pickup. Jag har för mig att den har F2-blocket med en 8v-topp på.) Lite pyssel verkar det vara, men inte så svårt.

Jag hade nog fel när jag skrev att det kunde komma ut en lös kula och fjäder, för dessa grejer verkar vara inbyggda i lyftaren. Och nu fick jag också lite mer inblick i detta. Kul!

(Lyftarna på 16v:n ser helt annorlunda ut även om funktionen naturligtvis är snarlik. Jag tror att vi gör bäst i att lämna dom utanför diskussionen tills vidare för att inte förvirra oss.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Fix av hydrauliska lyftarna (HLA)

Inlägg av Speedo »

Ok!

Får ta och ringa till Mazda och höra vad nya tätningar kostar då. För jag antar att efter man rengjort bör man byta tätningarna också.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Fix av hydrauliska lyftarna (HLA)

Inlägg av Speedo »

Shit... ringde till Mazda här nu (Bergners bil i Umeå). Dom sa att det inte fanns någon tätning man kunde köpa? Man fick byta hela HLA'n och dom kostar 400kr/styck. När jag frågade om allmän rengöring osv så sa han att det "inte gick" eller var lönt. "Kör tills det tickar konstant och sen byter du den" ... inte riktigt vad jag hade tänkt mig.

Är det såpass enkelt att plocka isär så måste det ju vara värt att ta isär och prova rengöra iaf. Men det där med tätning förbryllar mig lite... finns inte någon alltså?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Fix av hydrauliska lyftarna (HLA)

Inlägg av Speedo »

Gick in på Mazdas hemsida och sökte upp lite aukt firmor runt om. En jag ringde till hade en HLA hemma och tittade på den och kunde verifiera att det mycket riktigt satt en o-ring på den, men den var ändå inte upptagen som en beställbar del, utan den får man med när man köper hela HLAn för 400kr (x12=4800kr). Och det lär ju inte vara lätt att få tag i nån o-ring nån annanstans ifrån som passar... så det enda hoppet nu isåfall är att o-ringarna är okey och det räcker med att rengöra HLA'na.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Fix av hydrauliska lyftarna (HLA)

Inlägg av Mazd »

Det där är så typiskt! Men jag förstår dom på sätt och vis, för gör-det-självare som vill köpa o-ringar tjänar ju ingen pengar på. Vill inte ha sådana kunder själv heller, hehe.

Klart att det är lönt att rengöra!

Det är nog bäst att glömma bildelsbranshen om o-ringarna behöver bytas. Jag skulle satsa på att kolla med någon firma som sysslar med service till industri eller maskiner. Typ ett företag som pressar hydraulslangar e dyl. Det går säkert att hitta o-ringar som passar. Men dom kanske inte behöver bytas? Då är det ju onödigt att demontera dom som i beskrivningen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Fix av hydrauliska lyftarna (HLA)

Inlägg av Speedo »

Dom är ju 18år gamla och har konstant utsatts för gammal olja, så jag skulle nog tro att dom sett sina bästa dagar. Och så när man väl plockar isär och rengör så skulle man ju verkligen vilja få sätta ihop det med fräsha o-ringar. Sen kan man ju generellt tänka sig att om o-ringarna är gamla och hårda att det kanske sipprar förbi endel hela tiden och att det gör att dom aldrig får upp trycket ordentligt med konstant småklapper som följd?

Visst borde inte HLA:na ligga och röra sig i o-ringarna fram och tillbaka, utan det är tämligen statiskt? Antar att man måste se det där med egna ögon för att helt förstå hur det hänger ihop...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Fix av hydrauliska lyftarna (HLA)

Inlägg av Mazd »

Nej, HLA:na rör sig nog inte i o-ringarna. Det som klapprar/tickar är när dom trycks ihop pga att kulventilen hängt sig och oljan trycks tillbaka ur HLA:n.

Som en liknelse skulle man väl kunna tänka på HLA:na som små hudraulcylindrar med backventiler.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Fix av hydrauliska lyftarna (HLA)

Inlägg av Speedo »

Jo fast det är ju lite olika typ av klapper man kan uppleva. Den hårda varianten jag råkat ut för ibland när jag startat bilen, som låter riktigt hårt och går över efter ett tag eller när jag stängt av och startat bilen igen.

Sen har vi små-klappret, som ofta pulserar och är relativt svagt och bara hörs när jag har rutan nere. Till sist låter det allmänt lite hårt när motorn är kall, och kanske även det kunde man förbättra genom att "renovera" HLAs.

Tror att HLA:na kan små-strula på andra vis än att kulan hängt sig helt.

Men hur ofta skall egentligen kulan röra sig fram och tillbaka? Egentligen skall väl aldrig HLA:n tömmas på olja?

Känns faktiskt riktigt spännande att få plocka isär det där. Synd bara att jag är lite rädd att klanta till något och göra bilen obrukbar och att jag generellt har så lite tid över till sånna här operationer. (Jag måste ju fixa bort rörsystemet, spola ur värmepaketet och kolla över rosten samt hinna med en veckas resa med familjen, under mina 3 veckors semester i sommar).
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Fix av hydrauliska lyftarna (HLA)

Inlägg av Mazd »

Den hårda typen av klapper som Du beskriver kan uppstå när man inte kört på några dagar. På mina bilar kan hela motorn vibrera rejält och första gången det hände blev jag rejält kallsvettig vill jag lova. Tror att det står något om detta fenomen i ägarhandboken. Det är tydligen något som kan hända när man har HLA, och ska gå över efter en stund. Beror på att oljan runnit ur HLA:na. Antagligen förbi "kolven" om jag fortsätter med min hudraulcylinder-liknelse.

Småtickandet däremot beror på kulventilen inte funkar. Detta fel kan komma och gå för kulventilerna kan ju hoppa igång ibland.

Idén med HLA är ju att få en ständig och automatisk justering av ventilspelet genom att dom expanderar med oljetryck för att justera glappet mellan kam eller vipparm och ventil.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar