Sida 1 av 4
Luffar-K&N
Postat: tis 08 apr 2008, 20:20
av Mazd
Har ju inte skruvat på ett tag nu så det är väl mekabstinensen som gör att det kommer konstiga idéer i skallen........ Om man tänker sig att såga bort botten i luftburken. Allt utom ramen som håller filtret och fästena. Borde inte motorn andas lättare då? Fick idén när jag såg luftintagsröret innanför framskärmen för det var ganska långt, trångt och krokigt. Nackdelen med min "luffar-K&N" är väl att insugsluften troligen blir lite varmare och möjligen dammigare plus att det blir lättare för sorkarna här på landet att gnaga hål i filtret. Nu har jag luftat den idén iaf. Kom gärna med synpunkter!
Re: Luffar-K&N
Postat: tis 08 apr 2008, 22:03
av mazdalover
jag har ju skärt hål på typ 10*10*5cm i min luftburk där röret satt satan vilket insugs ljud man fick låter störtskönt närman drar på efter det ........
Re: Luffar-K&N
Postat: ons 09 apr 2008, 20:04
av Mazd
Ska nog skaffa en extra luftburksunderdel på skroten och testa då så småningom. Ska nog satsa på att ta bort större delen av botten och sätta nät i stället. (En gång hittade jag faktiskt sorkskit i luftburken när jag bytte luftfilter.)
Måste även fixa läckande katalysator framöver. Tänker satsa på en metallisk med lite bättre flöde tror jag. (En av Biltemas billiga universalmodeller är faktisk metallisk. Anslutningsrören på den modellen är för små, men den är konisk i båda ändarna så det borde vara lätt att byta till grövre rör.)
Tror Ni det blir någon märkbar skillnad i effekt efter ovanstående åtgärder?
Re: Luffar-K&N
Postat: tor 05 mar 2009, 21:19
av Mazd
Det är ju inte nyttigt att stressa... Så här nästan ett år senare har jag kommit så långt att jag har skaffat en extra luftburk.
(Mrs Mazd och jag skulle ha en mysig dag tillsammans i Sundsvall... Så vi åkte till bilskroten.)
Re: Luffar-K&N
Postat: lör 07 mar 2009, 20:28
av Speedo
Ahh... så om nåt år till så kanske du har monterat den också?
Re: Luffar-K&N
Postat: lör 18 jul 2009, 18:44
av Mazd
Nu är det verkligen lekstuga i vedboden om dagarna, haha! Och apropå flöde och sådant så kikade jag på kat:en på 16v:n i dag. Har trott att det varit hål i den, men det visade sig vara fel. Hålet är i stället någonstans i flexröret precis framför kat:en. Inte helt oväntat egentligen... Får försöka fixa det på något sätt... Ska kolla om det finns något universal-flexrör på Biltema som kan tänkas gå att para ihop med den gamla böjen från grenröret.
- Inte vacker att skåda men tät.
- Visad 20493 gånger
- Hm, ett sånt där konstigt rör som Mr Swim gjorde...
- Visad 20493 gånger
Re: Luffar-K&N
Postat: sön 19 jul 2009, 10:23
av Speedo
Oj, hmm... var skall du ha det där röret?
Re: Luffar-K&N
Postat: sön 19 jul 2009, 11:47
av Mazd
Jag ska naturligtvis inte ha det någonstans. Det är bara en bild på ett rör.
Har varit på Biltema och köpt flexrör till avgasdelen efter grenröret nu. Fortsättning följer...
Re: Luffar-K&N
Postat: sön 19 jul 2009, 17:44
av Mazd
Så var flexröret bytt. Jag svetsade fast orginalröret i en
fixtur innan jag kapade bort flex-delen. På så sätt stämmer både längden och alla vinklar på anslutningarna efter ingreppet.
(Gissa för övrigt om "Scrapheap Challenge" är mitt favoritprogram...)
- Orginalröret fäst i fixtur.
- Visad 20483 gånger
- Flex-delen bortkapad.
- Visad 20483 gånger
- Nya flex-delen på plats. Väldigt onödiga bildtexter egentligen.
- Visad 20483 gånger
Re: Luffar-K&N
Postat: mån 20 jul 2009, 11:42
av Speedo
Smart med fixturen! Snyggt!
Ser ut som att nya flexröret var lite kortare och att du skarvat med rör? Borde inte ha någon funktionell betydelse antar jag. Vad kostade flexröret föressten? Antar att det är lite billigare på biltema än om man köp original