Luffar-K&N

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Luffar-K&N

Inlägg av Mazd »

Har ju inte skruvat på ett tag nu så det är väl mekabstinensen som gör att det kommer konstiga idéer i skallen........ Om man tänker sig att såga bort botten i luftburken. Allt utom ramen som håller filtret och fästena. Borde inte motorn andas lättare då? Fick idén när jag såg luftintagsröret innanför framskärmen för det var ganska långt, trångt och krokigt. Nackdelen med min "luffar-K&N" är väl att insugsluften troligen blir lite varmare och möjligen dammigare plus att det blir lättare för sorkarna här på landet att gnaga hål i filtret. Nu har jag luftat den idén iaf. Kom gärna med synpunkter!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Luffar-K&N

Inlägg av mazdalover »

jag har ju skärt hål på typ 10*10*5cm i min luftburk där röret satt satan vilket insugs ljud man fick låter störtskönt närman drar på efter det ........
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Luffar-K&N

Inlägg av Mazd »

Ska nog skaffa en extra luftburksunderdel på skroten och testa då så småningom. Ska nog satsa på att ta bort större delen av botten och sätta nät i stället. (En gång hittade jag faktiskt sorkskit i luftburken när jag bytte luftfilter.)

Måste även fixa läckande katalysator framöver. Tänker satsa på en metallisk med lite bättre flöde tror jag. (En av Biltemas billiga universalmodeller är faktisk metallisk. Anslutningsrören på den modellen är för små, men den är konisk i båda ändarna så det borde vara lätt att byta till grövre rör.)

Tror Ni det blir någon märkbar skillnad i effekt efter ovanstående åtgärder?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Luffar-K&N

Inlägg av Mazd »

Det är ju inte nyttigt att stressa... Så här nästan ett år senare har jag kommit så långt att jag har skaffat en extra luftburk.

(Mrs Mazd och jag skulle ha en mysig dag tillsammans i Sundsvall... Så vi åkte till bilskroten.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2778
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Luffar-K&N

Inlägg av Speedo »

Ahh... så om nåt år till så kanske du har monterat den också? :lol:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Luffar-K&N

Inlägg av Mazd »

Nu är det verkligen lekstuga i vedboden om dagarna, haha! Och apropå flöde och sådant så kikade jag på kat:en på 16v:n i dag. Har trott att det varit hål i den, men det visade sig vara fel. Hålet är i stället någonstans i flexröret precis framför kat:en. Inte helt oväntat egentligen... Får försöka fixa det på något sätt... Ska kolla om det finns något universal-flexrör på Biltema som kan tänkas gå att para ihop med den gamla böjen från grenröret.
Inte vacker att skåda men tät.
Inte vacker att skåda men tät.
Visad 19844 gånger
Hm, ett sånt där konstigt rör som Mr Swim gjorde...
Hm, ett sånt där konstigt rör som Mr Swim gjorde...
Visad 19844 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2778
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Luffar-K&N

Inlägg av Speedo »

Oj, hmm... var skall du ha det där röret?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Luffar-K&N

Inlägg av Mazd »

Jag ska naturligtvis inte ha det någonstans. Det är bara en bild på ett rör.

Har varit på Biltema och köpt flexrör till avgasdelen efter grenröret nu. Fortsättning följer...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Luffar-K&N

Inlägg av Mazd »

Så var flexröret bytt. Jag svetsade fast orginalröret i en fixtur innan jag kapade bort flex-delen. På så sätt stämmer både längden och alla vinklar på anslutningarna efter ingreppet.

(Gissa för övrigt om "Scrapheap Challenge" är mitt favoritprogram...)
Orginalröret fäst i fixtur.
Orginalröret fäst i fixtur.
Visad 19834 gånger
Flex-delen bortkapad.
Flex-delen bortkapad.
Visad 19834 gånger
Nya flex-delen på plats. Väldigt onödiga bildtexter egentligen.
Nya flex-delen på plats. Väldigt onödiga bildtexter egentligen.
Visad 19834 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2778
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Luffar-K&N

Inlägg av Speedo »

Smart med fixturen! Snyggt!

Ser ut som att nya flexröret var lite kortare och att du skarvat med rör? Borde inte ha någon funktionell betydelse antar jag. Vad kostade flexröret föressten? Antar att det är lite billigare på biltema än om man köp original :o
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar