Vätskebrist... Toppen är botten?
Vätskebrist... Toppen är botten?
Nja, det är mest en rolig(?) rubrik (hoppas jag).
Nu är det nästan ett år sedan min topplockspackningsföljetång på Motorforum... Kommer du ihåg eländet Speedo?
Har inte kört mycket alls med 2,2:an senaste året. Ett par långfärder i somras, annars några mil i veckan bara.
Körde in den i vedboden i dag för lite pyssel i allmänhet och kunde konstatera att det sjunkit i expansionskärlet. Ca 3dl har försvunnit sedan i somras. Den har tamef*n läckt lite vatten någonstans hela tiden sedan jag köpte den!
Jag är för tillfället för disträ för att börja leta fel, så jag skiter i det hela tills vidare... Ville mest gnälla lite...
Ska hämta en ny kamrem till den i morgon i alla fall... Nittontusentvåhundranånting mil.
Kamremsats kostar 2400kr på Ford/Mazda i Linköping för orginalgrejer. Mekonomen tar 1797kr. Meca tar 1596kr men kunde inte få fram någon så då kvittar det ju vad det kostar... Mekonomen blev det. Har köpt rem till 16v:n där och den går ju som bekant...
Nu är det nästan ett år sedan min topplockspackningsföljetång på Motorforum... Kommer du ihåg eländet Speedo?
Har inte kört mycket alls med 2,2:an senaste året. Ett par långfärder i somras, annars några mil i veckan bara.
Körde in den i vedboden i dag för lite pyssel i allmänhet och kunde konstatera att det sjunkit i expansionskärlet. Ca 3dl har försvunnit sedan i somras. Den har tamef*n läckt lite vatten någonstans hela tiden sedan jag köpte den!
Jag är för tillfället för disträ för att börja leta fel, så jag skiter i det hela tills vidare... Ville mest gnälla lite...
Ska hämta en ny kamrem till den i morgon i alla fall... Nittontusentvåhundranånting mil.
Kamremsats kostar 2400kr på Ford/Mazda i Linköping för orginalgrejer. Mekonomen tar 1797kr. Meca tar 1596kr men kunde inte få fram någon så då kvittar det ju vad det kostar... Mekonomen blev det. Har köpt rem till 16v:n där och den går ju som bekant...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Vätskebrist... Toppen är botten?
Vilken enveten 2.2 du har...
Jag köpte min kamremsats och vattenpump på Mekonomen också, och jag tror att det var i princip original. Det var då samma märke på vattenpumpen som satt där innan.
Jag köpte min kamremsats och vattenpump på Mekonomen också, och jag tror att det var i princip original. Det var då samma märke på vattenpumpen som satt där innan.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Vätskebrist... Toppen är botten?
när du satte dit den nya pakningen använde du orginal??? bara orginalpakningar som håller på Mazda
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: Vätskebrist... Toppen är botten?
Nope. Får väl erkänna att topplockspackningen köptes på Mekonomen...
Hur viktigt är det att använda nya topplocksbultar förresten?? Jag "fuskade" och återanvände dom gamla...
Hur viktigt är det att använda nya topplocksbultar förresten?? Jag "fuskade" och återanvände dom gamla...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Vätskebrist... Toppen är botten?
bultarna behövs INTE byta då de inte är sträckbultar. bara en sak som är viktig ANVÄND ORIGINAL packningar jag körde sönder 4 piratpackningar på ett år i min första 626a bytte till original så höll det. Mazda originalpakning kostar ca 400kr på Mazda medan man får slänga upp 500-600 för en piratare. vilken väljer du? jag väljer alltid original!
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: Vätskebrist... Toppen är botten?
Skit också! Men tack för tippset ändå... Bra att veta till nästa gång!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Vätskebrist... Toppen är botten?
Byt till original då när du byter kamrem, Mazd...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Vätskebrist... Toppen är botten?
Ingen dum idé egentligen... Men riktigt så mek-sugen är jag inte för tillfället... Ska hålla koll på hur snabbt kylvattnet försvinner först...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Vätskebrist... Toppen är botten?
Ok... tänkte bara att när du ändå bytte rem så har du ju gjort en hel del av jobbet redan, och med tanke på vad mazdalover säger om piratpackningar så låter det ju som att det som hänt inte är så mycket av en överraskning, och skulle hända förr eller senare ändå.
mazdalover: Kan du göra ett inlägg i "Piratvarning" om topplockspackningen för att varna andra? Såg att det inte var nämnt där...
mazdalover: Kan du göra ett inlägg i "Piratvarning" om topplockspackningen för att varna andra? Såg att det inte var nämnt där...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Vätskebrist... Toppen är botten?
Det blev inget kamremsbyte i helgen... Ska hålla lite koll på kylvatten-nivån och se hur det hela utvecklar sig... Har ju några mil kvar till 20000.
Plockade lite med avgasrör och katalysator i stället. Anledningen var att jag kom att tänka på hur tråkiga avlagringar det var på ventilerna till ettans cylinder där topplockspackingen var trasig förra året... Fick tanken att katalysatorn kanske kunde sätta igen sig av bränd glykol... Allmän nyfikenhet med andra ord... Kat:en såg fin ut, men jag förvånades över hur trångt avgasröret är mellan grenröret och kat:en. Måste bli ett väldigt motstånd där helt i onödan... Mycket frestande att bygga något eget med bättre flöde...
Plockade lite med avgasrör och katalysator i stället. Anledningen var att jag kom att tänka på hur tråkiga avlagringar det var på ventilerna till ettans cylinder där topplockspackingen var trasig förra året... Fick tanken att katalysatorn kanske kunde sätta igen sig av bränd glykol... Allmän nyfikenhet med andra ord... Kat:en såg fin ut, men jag förvånades över hur trångt avgasröret är mellan grenröret och kat:en. Måste bli ett väldigt motstånd där helt i onödan... Mycket frestande att bygga något eget med bättre flöde...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).