Skillnad mellan motorer

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
DCXXVI
Stammis
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 19:54
Ort: Sölvesborg/Gävle

Re: Skillnad mellan motorer

Inlägg av DCXXVI »

Vi kan väl i alla fal konstantera att 16v verkar vara den ovanligaste. Jag brukar ha stenkoll på utbudet av 626:or på blocket och det är inte många procent som är 16 ventilers ( känner mig jäkligt nördig ibland när det gäller dessa bilar :geek: )

Om man skulle väga för och nackdelar mellan de olika motorerna, vilken anser ni då vara den bästa?
Användarens profilbild
washout
Forumveteran
Inlägg: 110
Blev medlem: sön 23 mar 2008, 01:49
Ort: San Francisco, USA

Re: Skillnad mellan motorer

Inlägg av washout »

Hej hej!
Jag har en 626 GLX 2.0 12v årsmodell 1988, med förgasare. De är tämligen vanliga här (Wellington, Nya Zeeland), men tror inte det motoralternativet såldes alls i Sverige. 90hk och runt 0.75l/mil (blandat, mest landsväg) ger den mig iallafall. För min del är jag nöjd med att ha såpass hyffsad bränsleförbrukning på en rätt gammal bil, så skulle nog inte vilja byta mot en törstigare motor även om den lägger till 20-30hk. Behövs ändå lite mer kraft än så för att det ska bli roligt enligt mig :)

Kommer inte ihåg på rak arm vilka de andra motoralternativen var i NZ (läste i verkstadshandbok för ett tag sen), men fanns iaf nån större motor med insprutning och förmodligen fler ventiler.
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Skillnad mellan motorer

Inlägg av Mazd »

Haha! Ja du DCXXVI om du känner dig jäkligt nördig när det gäller 626 från "the Golden Years" så är det bara att konstatera att du hamnat i rätt sällskap.

Angående motorerna så är de på den svenska marknaden tre alternativ som kompletterar varandra. Omöjligt att säga vilken som är bäst. Beror på vad man har för behov. Min favorit är 2,0i 16v för den är så pigg och samtidigt ekonomisk. Jag kör mycket och oftast ganska lugnt men toppen sprack ändå för mig vid 24000mil utan anledning och visst tickar den i lyftarna ibland så det är nog den minst driftsäkra av de tre. Men då har jag ju min trogna 2,2i 12v till hands.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Skillnad mellan motorer

Inlägg av Speedo »

Rätt sälskap ja, det kan man lugnt säga!

Som Mazd säger så är väl 16v den roligaste motorn, men det verkar som att majoriteten av dom haft topplockspackningar som farit nån gång. 2.2i 12v som jag har är väldigt driftsäker, men har ofta som sagt lite småproblem med ventiltick (även 16v) och är lite törstig. Däremot är den fruktansvärt lågvarvs-stark, och är nog den bästa att dra med (även om Mazd här som har båda vägrar testa dra med 2.2i 12v *peak* *peak*). 8v motorn som du har verkar vara både bränslesnål och driftsäker.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
DCXXVI
Stammis
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 19:54
Ort: Sölvesborg/Gävle

Re: Skillnad mellan motorer

Inlägg av DCXXVI »

Verkar ju som att jag har den bästa motorn för mig. Har tjej 80 mil iväg så det blir ju en del långfärder. Är dessutom arbetslös så jag behöver en bensinsnål motor.
Skriv svar