626 2.2i utan gnista
Re: 626 2.2i utan gnista
Håller tummarna!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: 626 2.2i utan gnista
Blir inte klok på det här Bytte tändmodul -ingen gnista, gav mig på fördelaren, testade en annan tändkabel mellan spole/fördelare - ingen gnista. Ruckade även i lite kablar, säkringar osv för försöka hitta nån kabel som var lös el glapp. Testade igen med en kabel från spolen som hölls ovan en jordpunkt, GNISTA! Gjorde ett startförsök men bilen hostade till bara. Lös med fördelaren igen och ändrade på rotorn och vips så startade den för första gången på en vecka. Testade att starta och stanna motorn säker 10 gånger, lät den sedan gå en stund och ruckade på alla kablar utan att den stannade. Plötsligt började den bluddra lite och upptäckte då en spricka i luftbälgen..har antagligen blivit under veckan då jag skjutit undan luftburken då jag monterat av fördelarlocket. Fixar ihop luftläckan provisoriskt med silvertejp och tänkte åka ut och testa bilen - då är jag på ruta ett igen, den startar inte. Mer hann jag inte ikväll och känner mig en aning frustrerad över att ännu inte veta vad som är fel. Det enda positiva var att bilen startade igen men vad hjälper det då den lagt av på nytt Nånstans är det fel och frågan är vad? Fördelare? Kablar? Säkringar? När den väl startar så går den igång direkt och går rent och fint. Tips!?!
626 2.2i 12v 4wd -92
Re: 626 2.2i utan gnista
Vad menar du med att du ändrade på rotorn?
Det lutar väl åt att det är tändlägesgivaren i fördelaren som spökar.
Det lutar väl åt att det är tändlägesgivaren i fördelaren som spökar.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: 626 2.2i utan gnista
Rotorn som går att sätta hur som helst satt åt fel håll vilket märktes då bilen tände lite och hostade, bytte håll på den så gick den igång direkt. Hittade en komplett fördelare från en exakt likadan bil så den anländer väl i början på nästa vecka, pris 500kr. Nu kommer jag dessutom att behöva en ny bälg från luftburken
626 2.2i 12v 4wd -92
Re: 626 2.2i utan gnista
På bilden av din fördelare är det en pilmarkering i änden av fördelaraxeln, visar inte den hur rotorn ska sitta?
(Har inte tittat efter, men har för mig att den släta ytan på axeln är lite större åt det håll rotorn ska peka. Är dock inte helt säker.)
Det blev en riktig följetång det här... Tur att du hittat delar till någotsånär vettiga priser i alla fall.
Elektronik suger, tacka vet jag stora rosthål, haha!
(Har inte tittat efter, men har för mig att den släta ytan på axeln är lite större åt det håll rotorn ska peka. Är dock inte helt säker.)
Det blev en riktig följetång det här... Tur att du hittat delar till någotsånär vettiga priser i alla fall.
Elektronik suger, tacka vet jag stora rosthål, haha!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: 626 2.2i utan gnista
Jo, du har alldeles rätt! Jag såg inte pilen förrän jag laddat upp bilden här. Hade hellre lagat rost än att jäklats med det här iaf
626 2.2i 12v 4wd -92
Re: 626 2.2i utan gnista
Hehe, kom hem efter jobbet och testade att starta igen, spann igång på direkten. Ingen har rört bilen sen igår då den INTE startade och nu helt plötsligt så funkar det hur bra som helst..antar dock att den kommer att lägga av igen. I och med att den far och startar lite då och då nu gör ju inte saken lättare direkt. Det jag är säker på är att den nya tändmodulen är bidragande till att den startar iaf.
626 2.2i 12v 4wd -92
Re: 626 2.2i utan gnista
Svårast med felsökning är när det är dubbelfel...
Jag kanske är helt ute och cyklar, men den kan ju ligga till så här (en teori):
Din första tändmodul spökade, vilket gav dom första problemen. Sedan när du bytt tändmodul och grejat med bla.a rotorn, så har du inte fått dit rotorn rätt, vilket gör att efter ett tag så vrider den sig på axeln och du får totalt galen tändning.
Mazd hittade ju pilen. Men sen är det så att när du tryckt dit den, så skall den ju absolut inte gå att snurra åt nåt håll, även om du tar i hårt. Annars har du garanterat satt dit den fel. Så funkar det på alla bilar. Om rotorn vore lös och inte satt i ett fast läge skulle det aldrig fungera, helt enkelt. Ibland måste man trycka riktigt hårt på den för att den skall snäppa fast, kan det vara där du missat?
Jag kanske är helt ute och cyklar, men den kan ju ligga till så här (en teori):
Din första tändmodul spökade, vilket gav dom första problemen. Sedan när du bytt tändmodul och grejat med bla.a rotorn, så har du inte fått dit rotorn rätt, vilket gör att efter ett tag så vrider den sig på axeln och du får totalt galen tändning.
Mazd hittade ju pilen. Men sen är det så att när du tryckt dit den, så skall den ju absolut inte gå att snurra åt nåt håll, även om du tar i hårt. Annars har du garanterat satt dit den fel. Så funkar det på alla bilar. Om rotorn vore lös och inte satt i ett fast läge skulle det aldrig fungera, helt enkelt. Ibland måste man trycka riktigt hårt på den för att den skall snäppa fast, kan det vara där du missat?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: 626 2.2i utan gnista
På min äldre 2,2:a med tändmodulen i fördelaren så gissar jag att tändmodulen har tändlägesgivarfunktionen inbyggd. (Har för mig att det var så på min gamla 323 i alla fall.) Hur som helst så misstände eller stannade min 2,2:a lite när som helst när denna/dessa delar bråkade. Gick ibland att starta om och ibland inte. Så jag gissar på tändlägesgivaren eller hallgivaren eller vad f*n det nu egentligen heter. Som sagt så bytte jag hela fördelaren och det var ju smidigt men jag lärde mig inget...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: 626 2.2i utan gnista
Ja en komplett ny fördelar löser sannlikt problemen...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!