Dålig koppling
Dålig koppling
Ja, nu har jag kört i flera dagar utan några som helst problem. Istället så har ett nytt problem uppstått..kopplingen har blivit helknasig. Pedalen känns konstig och kopplingen tar längre och längre ner. Får kolla hur det ser ut i behållaren om den är tom el och om den måste luftas. Hur som helst så vågade jag inte ta den bilen i morse p ga det.
626 2.2i 12v 4wd -92
Re: 626 2.2i utan gnista
Har du bytt fördelaren också nu?
Ja, en olycka kommer sällan ensam... Det var ju tråkigt med kopplingen. Troligen inte bara att fylla på och lufta, tror jag tyvärr.
Återkom med rapport.
Ja, en olycka kommer sällan ensam... Det var ju tråkigt med kopplingen. Troligen inte bara att fylla på och lufta, tror jag tyvärr.
Återkom med rapport.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: 626 2.2i utan gnista
Stor risk att det är kopplingscylindern gissar jag. Har du föressten bytt olja i kopplingen nån gång?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: 626 2.2i utan gnista
Jag hade samma symptom som dig med kopplingen på min 626. I det fallet var det slavcylindern som börjat läcka. På min modell kan man se denna på motorns (kanske snarare nån bit av transmissionens) nedre framsida, om man ligger under kylaren ungefär Kopplingen tog långt ner ett tag och till slut tappade den helt trycket och jag kunde med nöd och näppe hanka mig fram till en mack utan koppling och utan att kunna växla Jobbigt när det kommer rödljus i den situationen... Fick "dra" igång bilen mha startmotorn på tvåan vid ett tillfälle.
Så om du har ett liknande läckage så rekommenderas det varmt att fixa det innan det blir värre! Kostade 500-600kr för mig att få slavcylindern bytt mot en ny på verkstad här, men kanske är något dyrare i Sverige.
Så om du har ett liknande läckage så rekommenderas det varmt att fixa det innan det blir värre! Kostade 500-600kr för mig att få slavcylindern bytt mot en ny på verkstad här, men kanske är något dyrare i Sverige.
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Re: 626 2.2i utan gnista
Det var nästan tomt på olja i burken varvid jag tappade tryck. När jag tömde systemet fyllde på ny olja och luftade så fungerade det igen. Får hålla koll på om det försvinner olja framöver och ev byta cylindern isof.
626 2.2i 12v 4wd -92
Re: 626 2.2i utan gnista
Speedos fråga om byte av oljan i kopplingssystemet är intressant. Det här är en ganska bortglömd del av bilen. Jag har då aldrig bytt olja till kopplingen. Kollar nivån ibland bara. Men så länge det funkar så...
Är det någon här som bytt oljan? (Jag menar som ren service, utan att ha haft något fel alltså.)
Är det någon här som bytt oljan? (Jag menar som ren service, utan att ha haft något fel alltså.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: 626 2.2i utan gnista
Jag tror man bör göra det då den blir svart och full med vatten efter ett x antal år. Det tar max 15min att byta olja och lufta.
626 2.2i 12v 4wd -92
Re: 626 2.2i utan gnista
Ja vad tror du... Jag såklart! 2ggr tom, sedan jag skaffade den 2002. Det var dels för att jag såg partiklar i behållaren, men sedan är det ju så att då det är samma vätska som till bromsarna, så drar den ju till sig fukt. Fukten kan sedan förstöra cylindrarna (master och slav) invändigt. Onödigt att inte byta, tycker jag. Kostar inte många kronor, och tar som sagt var inte lång tid alls. Bara att öppna luftningsnippeln nere vid slavcylindern och låta det rinna igenom. Jag sög även ur behållaren uppifrån för att få ur partiklarna ordentligt, men det är kanske lite överkurs.Mazd skrev:Är det någon här som bytt oljan? (Jag menar som ren service, utan att ha haft något fel alltså.)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: 626 2.2i utan gnista
Hm... Börjar få lite dåligt samvete här... Ska nog byta i morgon då.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: 626 2.2i utan gnista
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!