Mazda 626 GLX 5dr hatchback, FE3-T (bara länkar)
Mazda 626 GLX 5dr hatchback, FE3-T (bara länkar)
Hejsan,
har tyvärr för många trådar redan för att orka lägga upp en till här, men tänkte att om ni inte redan har sett dom så får ni här alla länkar.
Nuvarande spec (ca 210hk vid 0,45bar):
Det är en vit Mazda 626 glx, 5dr hatchback.
Motor: FE3 (ej öppnad)
Kolvar: Org.
Stakar: Org.
Ventiler: Org.
Ventilknaster: Org.
Ventilfjädrar: Org.
Turbo: TD04-15T
Grenrör: simpelt 4-kant profil rör
BTR: Ställbar weber
Bränslepump: 180lph
Spridare: 510cc @ 3bar låg ohm med effektmotstånd för att köras som hög ohm
ECU: Org. för tändning och MS2 EXTRA för soppa
Extra mätare: Oljetemp, Oljetryck och laddtryck
Övr. Motor: Oljecatch can för vevhusventilationen
Växellåda: Org klen låda
Växelväljare: PRD short shift med delrin bussning
Stötdämpare: Org.
Fjädrar: H&R 40mm sänk.
Krängningshämmare: Addco solida, 1" fram och 7/8" bak
Stabilisatorstag: Addco med polyrethan bussningar
Fjäderbenstag: Dutch fjäderbenstag fram och MX6-GT/626-GT/Probe-GT org. bak
Bussningar: Gummi fram och polyrethan bak
Övr. väghållning: lower tie bar bak
Spec för 2008 (Mål: ca 270-300hk):
Motor: FE3 (ej öppnad)
Kolvar: 3sgte (Celica GT4) som ger ca 8,2-8,3 i komp
Stakar: Org.
Ventiler: Org.
Ventilknaster: Insugsknaster på avgassidan
Ventilfjädrar: VR6 (VW)
Turbo: TD05H-16G
Grenrör: extraktor byggt av mig
BTR: Ställbar weber
Bränslepump: 180lph
Spridare: 510cc @ 3bar låg ohm med effektmotstånd för att köras som hög ohm
ECU: MS2 Extra ska stå för både soppa och tändning, org får hantera kringutrustning
Extra mätare: Oljetemp, Oljetryck och laddtryck
Övr. Motor: Oljecatch can för vevhusventilationen
Växellåda: F2T låda
Drivaxlar: F2T
Hubbar: F2T
Växelväljare: PRD short shift med delrin bussning
Stötdämpare: Koni sport i AAS fjäderben (hann aldrig få hem alla fjäderbenen för montering i år)
Fjädrar: H&R 40mm sänk.
Krängningshämmare: Addco solida, 1" fram och 7/8" bak
Stabilisatorstag: Addco med polyrethan bussningar
Fjäderbenstag: Dutch fjäderbenstag fram och MX6-GT/626-GT/Probe-GT org. bak
Bussningar: Gummi fram och polyrethan bak
Övr. väghållning: lower tie bar bak
MX6.com: http://www.mx6.com/forums/1g-mx6-genera ... -pics.html
Index för MX6.com: http://www.mx6.com/forums/1g-mx6-genera ... hread.html
zatzy.com: http://www.zatzy.com/showthread.php?t=227108
Mazdaklubben.com: http://www.mazdaklubben.com/forum/msg.c ... tion=forum
Om ni vill veta hur det hela började kan ni spana in tråden om min GC
zatzy.com: http://www.zatzy.com/showthread.php?t=191941
Ni kan även titta på mazda626.net för där har jag en del trådar om den också
har tyvärr för många trådar redan för att orka lägga upp en till här, men tänkte att om ni inte redan har sett dom så får ni här alla länkar.
Nuvarande spec (ca 210hk vid 0,45bar):
Det är en vit Mazda 626 glx, 5dr hatchback.
Motor: FE3 (ej öppnad)
Kolvar: Org.
Stakar: Org.
Ventiler: Org.
Ventilknaster: Org.
Ventilfjädrar: Org.
Turbo: TD04-15T
Grenrör: simpelt 4-kant profil rör
BTR: Ställbar weber
Bränslepump: 180lph
Spridare: 510cc @ 3bar låg ohm med effektmotstånd för att köras som hög ohm
ECU: Org. för tändning och MS2 EXTRA för soppa
Extra mätare: Oljetemp, Oljetryck och laddtryck
Övr. Motor: Oljecatch can för vevhusventilationen
Växellåda: Org klen låda
Växelväljare: PRD short shift med delrin bussning
Stötdämpare: Org.
Fjädrar: H&R 40mm sänk.
Krängningshämmare: Addco solida, 1" fram och 7/8" bak
Stabilisatorstag: Addco med polyrethan bussningar
Fjäderbenstag: Dutch fjäderbenstag fram och MX6-GT/626-GT/Probe-GT org. bak
Bussningar: Gummi fram och polyrethan bak
Övr. väghållning: lower tie bar bak
Spec för 2008 (Mål: ca 270-300hk):
Motor: FE3 (ej öppnad)
Kolvar: 3sgte (Celica GT4) som ger ca 8,2-8,3 i komp
Stakar: Org.
Ventiler: Org.
Ventilknaster: Insugsknaster på avgassidan
Ventilfjädrar: VR6 (VW)
Turbo: TD05H-16G
Grenrör: extraktor byggt av mig
BTR: Ställbar weber
Bränslepump: 180lph
Spridare: 510cc @ 3bar låg ohm med effektmotstånd för att köras som hög ohm
ECU: MS2 Extra ska stå för både soppa och tändning, org får hantera kringutrustning
Extra mätare: Oljetemp, Oljetryck och laddtryck
Övr. Motor: Oljecatch can för vevhusventilationen
Växellåda: F2T låda
Drivaxlar: F2T
Hubbar: F2T
Växelväljare: PRD short shift med delrin bussning
Stötdämpare: Koni sport i AAS fjäderben (hann aldrig få hem alla fjäderbenen för montering i år)
Fjädrar: H&R 40mm sänk.
Krängningshämmare: Addco solida, 1" fram och 7/8" bak
Stabilisatorstag: Addco med polyrethan bussningar
Fjäderbenstag: Dutch fjäderbenstag fram och MX6-GT/626-GT/Probe-GT org. bak
Bussningar: Gummi fram och polyrethan bak
Övr. väghållning: lower tie bar bak
MX6.com: http://www.mx6.com/forums/1g-mx6-genera ... -pics.html
Index för MX6.com: http://www.mx6.com/forums/1g-mx6-genera ... hread.html
zatzy.com: http://www.zatzy.com/showthread.php?t=227108
Mazdaklubben.com: http://www.mazdaklubben.com/forum/msg.c ... tion=forum
Om ni vill veta hur det hela började kan ni spana in tråden om min GC
zatzy.com: http://www.zatzy.com/showthread.php?t=191941
Ni kan även titta på mazda626.net för där har jag en del trådar om den också
Senast redigerad av eraezer den fre 18 jan 2008, 12:33, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Mazda 626 GLX 5dr hatchback, FE3-T (bara länkar)
Grymmt vad bra trådar! Men det är farligt... man blir fast!
En första kommentar är rostbilden här:
Där har jag också haft problem... inte riktigt så där mycket, men endel. Var lite lat och böjde bara ut skärmen när jag fixade, skrapade/borstade bort all lös rost och hammarlackade sedan. Men det kanske är enkelt att plocka lös skärmen?
Men den där dränerings slangen som du säger är orsaken, var exakt sitter den, och vad gjorde du åt det?
En första kommentar är rostbilden här:
Där har jag också haft problem... inte riktigt så där mycket, men endel. Var lite lat och böjde bara ut skärmen när jag fixade, skrapade/borstade bort all lös rost och hammarlackade sedan. Men det kanske är enkelt att plocka lös skärmen?
Men den där dränerings slangen som du säger är orsaken, var exakt sitter den, och vad gjorde du åt det?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Mazda 626 GLX 5dr hatchback, FE3-T (bara länkar)
Jaa.... rostomvandlare!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Mazda 626 GLX 5dr hatchback, FE3-T (bara länkar)
OBS!!! Jag rekommenderar det till alla att inte använda den där rostomvandlaren!!! måste plocka bort rutan igen på min GC pga den färgen Hade inte börjat med hagmas ca primer då.
Ca primerna kan täta ordentligt utanpå den där omvandlaren.
Det på tröskeln blev nerslipat och urkapat för att slutligen bli svetsat. Efteråt grundades det med ca primern, tätat med karroserikitt, bodyfärg överst. Från skruvöppningarna undertill sprutade jag in tunnflytande rostskyddsolja.
Skärmarna är ganska lätta att ta bort, men det kräver att man tar bort strålkastarsargen, stötfångaren fram samt innerskärmen.
Förutom raden med bultar som är synliga när man lyfter på huven så sitter det 2 bultar bakom strålkastaren, 1 vid resonansboxen (förlängare på hylsnyckeln så kommer ni åt den. På andra sidan sitter den på motsvarande plats), 1 som man ser när man öppnar framdörren och hukar sig lite och den sista sitter på nästan samma ställe, fast den kommer man åt från hjulhuset.
EDIT:
Rosten är där pga dräneringen som jag skrev i någon annan tråd. Har inte reparerat mina skärmar och därför heller inte gjort något åt dräneringen än.
Ca primerna kan täta ordentligt utanpå den där omvandlaren.
Det på tröskeln blev nerslipat och urkapat för att slutligen bli svetsat. Efteråt grundades det med ca primern, tätat med karroserikitt, bodyfärg överst. Från skruvöppningarna undertill sprutade jag in tunnflytande rostskyddsolja.
Skärmarna är ganska lätta att ta bort, men det kräver att man tar bort strålkastarsargen, stötfångaren fram samt innerskärmen.
Förutom raden med bultar som är synliga när man lyfter på huven så sitter det 2 bultar bakom strålkastaren, 1 vid resonansboxen (förlängare på hylsnyckeln så kommer ni åt den. På andra sidan sitter den på motsvarande plats), 1 som man ser när man öppnar framdörren och hukar sig lite och den sista sitter på nästan samma ställe, fast den kommer man åt från hjulhuset.
EDIT:
Rosten är där pga dräneringen som jag skrev i någon annan tråd. Har inte reparerat mina skärmar och därför heller inte gjort något åt dräneringen än.
Re: Mazda 626 GLX 5dr hatchback, FE3-T (bara länkar)
I vissa fall har jag faktiskt haft rätt bra resultat med Turtles rostomvandlare, på ställen där det är nästan omöjligt att komma åt att slipa plåtrent. 2k epoxygrund eller hammalack ovanpå sen. Men du tycker aldrig den funkar, eraezer?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Mazda 626 GLX 5dr hatchback, FE3-T (bara länkar)
det är biltemas som jag har använt men i vissa fall har den funkat
Re: Mazda 626 GLX 5dr hatchback, FE3-T (bara länkar)
låter som ännu ett inlägg i pirat-varnings trådeneraezer skrev:det är biltemas som jag har använt men i vissa fall har den funkat
Re: Mazda 626 GLX 5dr hatchback, FE3-T (bara länkar)
Hehe... tänkte faktiskt det också
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Mazda 626 GLX 5dr hatchback, FE3-T (bara länkar)
Satt och kollade vidare på fler bilder ikväll, eraezer. Asså, helt otroligt vilken renovering! Och skrämmande vad mycket rost som döljer sig överallt när du plockar isär. Man blir ju verkligen orolig hur den egna bilen är...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Mazda 626 GLX 5dr hatchback, FE3-T (bara länkar)
Tack så mycket
hehe båda bilarna har dessutom var inlämnade på rostskyddsbehandling tidigt i sina liv, men rost undviker man sällan
hehe båda bilarna har dessutom var inlämnade på rostskyddsbehandling tidigt i sina liv, men rost undviker man sällan