Införskaffade för några veckor sen min första Mazda 626. Bilen är en automatväxlad 2,2i av 1990 års modell. Så långt allt frid och fröjd och för varje dag förundrades jag över hur en såpass gammal bil kan ha så mkt utrustning samt att ALLT fungerar prickfritt

1. Konstig tomgång. Inga konstigheter när jag startar bilen kall och kör iväg. Allt är som vanligt. Men när den börjar bli varm känner jag hur den inte vill gå ner riktigt i varvet när jag släpper på gasen utan automatlådan driver gärna på i 40 km/h om det är plant. När jag sedan parkerar den och lägger i "P" läget på lådan så ökar varvtalet till mellan 1500-2000 varv och blir antingen liggandes där eller pendlar kraftigt mellan 1500/2000 ner till runt 1000RPM. Det är lite olika. I början pendlade den ofta upp och ner men nu brukar den ligga konstant på 1500RPM ungefär. Om jag stänger av motorn och startar igen medan den fortfarande är varm så går den direkt upp till 1500varv igen och stannar där. Hur löser vi detta? Fel på tomgångsspjäll/motor? För mkt luft i blandningen? Tjuvluft?
2. Den går varm. Märkte idag att tempmätaren snabbt letar sig upp mot det röda på mätaren och att bilen sedan kokade när jag stängde av den. Vet att kylarfläkten fungerade senast för några dagar sedan iaf. Kan ju ha lagt av nu iofs. Får kolla. Men vad gör jag annars? Kollar termostaten eller? Var hittar jag den på en äldre 626:a? Hur kollar jag om den spökar? Kan tilläggas att när jag öppnadé huven såg jag att en grov slang som går från kylaren hade sugit ihop sig liksom. Den var typ platt på mitten.
Kan felen ha ngt samband? Tänker mig typ att ngn tempgivare eller ngt bråkar och då också får tomgången att spöka med konstiga signaler. Äsch jag vet inte hur det funkar, det var bara en fundering

MVH William