Tomgångsproblem och kylarproblem
Tomgångsproblem och kylarproblem
Hej!
Införskaffade för några veckor sen min första Mazda 626. Bilen är en automatväxlad 2,2i av 1990 års modell. Så långt allt frid och fröjd och för varje dag förundrades jag över hur en såpass gammal bil kan ha så mkt utrustning samt att ALLT fungerar prickfritt Även när jag förra veckan bytte bromsbelägg fram på den så blev jag återigen positivt överraskad över hur smidigt det var! Men nu till tråkigheterna som jag upplever:
1. Konstig tomgång. Inga konstigheter när jag startar bilen kall och kör iväg. Allt är som vanligt. Men när den börjar bli varm känner jag hur den inte vill gå ner riktigt i varvet när jag släpper på gasen utan automatlådan driver gärna på i 40 km/h om det är plant. När jag sedan parkerar den och lägger i "P" läget på lådan så ökar varvtalet till mellan 1500-2000 varv och blir antingen liggandes där eller pendlar kraftigt mellan 1500/2000 ner till runt 1000RPM. Det är lite olika. I början pendlade den ofta upp och ner men nu brukar den ligga konstant på 1500RPM ungefär. Om jag stänger av motorn och startar igen medan den fortfarande är varm så går den direkt upp till 1500varv igen och stannar där. Hur löser vi detta? Fel på tomgångsspjäll/motor? För mkt luft i blandningen? Tjuvluft?
2. Den går varm. Märkte idag att tempmätaren snabbt letar sig upp mot det röda på mätaren och att bilen sedan kokade när jag stängde av den. Vet att kylarfläkten fungerade senast för några dagar sedan iaf. Kan ju ha lagt av nu iofs. Får kolla. Men vad gör jag annars? Kollar termostaten eller? Var hittar jag den på en äldre 626:a? Hur kollar jag om den spökar? Kan tilläggas att när jag öppnadé huven såg jag att en grov slang som går från kylaren hade sugit ihop sig liksom. Den var typ platt på mitten.
Kan felen ha ngt samband? Tänker mig typ att ngn tempgivare eller ngt bråkar och då också får tomgången att spöka med konstiga signaler. Äsch jag vet inte hur det funkar, det var bara en fundering Ni är experterna och jag vore MKT tacksam för all hjälp jag kan få!!
MVH William
Införskaffade för några veckor sen min första Mazda 626. Bilen är en automatväxlad 2,2i av 1990 års modell. Så långt allt frid och fröjd och för varje dag förundrades jag över hur en såpass gammal bil kan ha så mkt utrustning samt att ALLT fungerar prickfritt Även när jag förra veckan bytte bromsbelägg fram på den så blev jag återigen positivt överraskad över hur smidigt det var! Men nu till tråkigheterna som jag upplever:
1. Konstig tomgång. Inga konstigheter när jag startar bilen kall och kör iväg. Allt är som vanligt. Men när den börjar bli varm känner jag hur den inte vill gå ner riktigt i varvet när jag släpper på gasen utan automatlådan driver gärna på i 40 km/h om det är plant. När jag sedan parkerar den och lägger i "P" läget på lådan så ökar varvtalet till mellan 1500-2000 varv och blir antingen liggandes där eller pendlar kraftigt mellan 1500/2000 ner till runt 1000RPM. Det är lite olika. I början pendlade den ofta upp och ner men nu brukar den ligga konstant på 1500RPM ungefär. Om jag stänger av motorn och startar igen medan den fortfarande är varm så går den direkt upp till 1500varv igen och stannar där. Hur löser vi detta? Fel på tomgångsspjäll/motor? För mkt luft i blandningen? Tjuvluft?
2. Den går varm. Märkte idag att tempmätaren snabbt letar sig upp mot det röda på mätaren och att bilen sedan kokade när jag stängde av den. Vet att kylarfläkten fungerade senast för några dagar sedan iaf. Kan ju ha lagt av nu iofs. Får kolla. Men vad gör jag annars? Kollar termostaten eller? Var hittar jag den på en äldre 626:a? Hur kollar jag om den spökar? Kan tilläggas att när jag öppnadé huven såg jag att en grov slang som går från kylaren hade sugit ihop sig liksom. Den var typ platt på mitten.
Kan felen ha ngt samband? Tänker mig typ att ngn tempgivare eller ngt bråkar och då också får tomgången att spöka med konstiga signaler. Äsch jag vet inte hur det funkar, det var bara en fundering Ni är experterna och jag vore MKT tacksam för all hjälp jag kan få!!
MVH William
Re: Tomgångsproblem och kylarproblem
Först vill jag säga; välkommen hit neezzen! Kul med fler Mazdor! Första automaten i gänget, tror jag?
Din höga tomgång kan nog bero på tomgångsventilen. Hur man demonterar och rengör denna hittar du under "Guider och beskrivningar". Kallade tråden "Tomgångsmotor" men egentligen är nog tomgångsventil mera rätt. Har haft en del trubbel med tomgångsventilen på min 2,0i 16v och då har det hjälpt att plocka ner och rengöra och smörja lite. (Tomgångsventilerna är lika på 2,2i 12v och 2,0i 16v.)
(Kolla även efter tjuvluft på insugssidan. Det kan få tomgången att pendla, men då brukar den gå ner riktigt lågt och nästan dö innan den går upp igen.)
Angående temperaturproblemet: Hur mår ditt kylarlock? Jag tänker på slangen som sugit ihop sig. Kanske inte vatten kan sugas tillbaka från expansionskärlet när motorn kallnar. Locket kanske inte heller håller emot sina 0,9 bar (eller vad det nu är) och då kokar det över i expansionskärlet. Hade detta fel på en gammal Corolla en gång.
Om man följer den övre kylarslangen från kylaren till motorn så kommer man till termostathuset. Men termostatproblem brukar väl oftare märkas genom att motorn har svårt att komma upp i temperatur? Rätta mig om jag har fel någon...
Lycka till och meddela oss hur det går för dig.
Din höga tomgång kan nog bero på tomgångsventilen. Hur man demonterar och rengör denna hittar du under "Guider och beskrivningar". Kallade tråden "Tomgångsmotor" men egentligen är nog tomgångsventil mera rätt. Har haft en del trubbel med tomgångsventilen på min 2,0i 16v och då har det hjälpt att plocka ner och rengöra och smörja lite. (Tomgångsventilerna är lika på 2,2i 12v och 2,0i 16v.)
(Kolla även efter tjuvluft på insugssidan. Det kan få tomgången att pendla, men då brukar den gå ner riktigt lågt och nästan dö innan den går upp igen.)
Angående temperaturproblemet: Hur mår ditt kylarlock? Jag tänker på slangen som sugit ihop sig. Kanske inte vatten kan sugas tillbaka från expansionskärlet när motorn kallnar. Locket kanske inte heller håller emot sina 0,9 bar (eller vad det nu är) och då kokar det över i expansionskärlet. Hade detta fel på en gammal Corolla en gång.
Om man följer den övre kylarslangen från kylaren till motorn så kommer man till termostathuset. Men termostatproblem brukar väl oftare märkas genom att motorn har svårt att komma upp i temperatur? Rätta mig om jag har fel någon...
Lycka till och meddela oss hur det går för dig.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Tomgångsproblem och kylarproblem
Ja, välkommen neezzen, som sagt!
Mazd har bra koll. Tomgångsproblemet är med stor sannolikhet just tomgångsmotorn(ventilen). Själv har jag aldrig plockat isär den, så jag har tyvärr inga tips att ge där. Mazd beskrivning är dock kanon, så kolla den!
Inte bra att den kokar. Mycket lätt att toppackningen far då, så stanna direkt om mätarn går upp på rött. Hade det varit en 16v hade not toppackningen farit redan vid det här laget Låter ju nästan som att det är tätt nånstans. Jag skulle nog tömt hela systemet på kylarvätska (den skall ju ändå bytas vartannat år eller vad det är) och sedan spola igenom systemet. Passa på och ta lös termostaten och kolla den, även om jag som Mazd inte tror att det är den. Det är klart, om den kärvar och aldrig öppnar, lär det bli för varmt, men jag vet inte hur vanligt det är...?
Mazd har bra koll. Tomgångsproblemet är med stor sannolikhet just tomgångsmotorn(ventilen). Själv har jag aldrig plockat isär den, så jag har tyvärr inga tips att ge där. Mazd beskrivning är dock kanon, så kolla den!
Inte bra att den kokar. Mycket lätt att toppackningen far då, så stanna direkt om mätarn går upp på rött. Hade det varit en 16v hade not toppackningen farit redan vid det här laget Låter ju nästan som att det är tätt nånstans. Jag skulle nog tömt hela systemet på kylarvätska (den skall ju ändå bytas vartannat år eller vad det är) och sedan spola igenom systemet. Passa på och ta lös termostaten och kolla den, även om jag som Mazd inte tror att det är den. Det är klart, om den kärvar och aldrig öppnar, lär det bli för varmt, men jag vet inte hur vanligt det är...?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Tomgångsproblem och kylarproblem
Tänkte lite på vad du skrev om ett samband mellan felen, neezzen... Om inte kylsystemet funkar som det ska och det blir luftfickor vid någon tempgivare så kan det säkert påverka motorstyrningen. Är dock inte säker på hur det i så fall skulle yttra sig, och det är inget som jag råkat ut för själv. Dock har jag märkt att tempmätaren på instrumentbrädan kan bete sig lite underligt när man startar första gången efter att ha tömt och fyllt kylsystemet innan all luft är borta.
Hur som helst så är ju temperaturproblemet det mest akuta, så mitt råd är att börja med det. Då kanske kanske kanske tomgången fixar sig.
Hur som helst så är ju temperaturproblemet det mest akuta, så mitt råd är att börja med det. Då kanske kanske kanske tomgången fixar sig.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Tomgångsproblem och kylarproblem
Tack för välkomnandet
Som sagt så inriktar jag mig först och främst på temperaturproblemet nu. Det är oroväckande. Nu har jag gjort lite tester genom att jag helt enkelt öppnade termostathuset och plockade ut termostaten. Satte tillbaka huset utan termostaten och körde en runda. Nu borde den kyla ordentligt eftersom om termostaten inte öppnade innan så borde det problemet inte finnas nu eftersom jag utan termostat borde ha fullt flöde igenom systemet hela tiden. Men icke! Tog inte lång tid innan motorn gick upp i för hög temperatur igen. Den kokade visserligen inte denna gång men temperaturen var precis i början på det röda på mätaren. Slangarna sög inte ihop sig denna gången heller så något verkar det ha hjälpt. Känns som att slangarna sög ihop sig på grund av att det var stopp och därför blev vakuum. Men varför fortfarande stopp utan termostat?? Det måste sitta någon annanstans!
Som sagt så inriktar jag mig först och främst på temperaturproblemet nu. Det är oroväckande. Nu har jag gjort lite tester genom att jag helt enkelt öppnade termostathuset och plockade ut termostaten. Satte tillbaka huset utan termostaten och körde en runda. Nu borde den kyla ordentligt eftersom om termostaten inte öppnade innan så borde det problemet inte finnas nu eftersom jag utan termostat borde ha fullt flöde igenom systemet hela tiden. Men icke! Tog inte lång tid innan motorn gick upp i för hög temperatur igen. Den kokade visserligen inte denna gång men temperaturen var precis i början på det röda på mätaren. Slangarna sög inte ihop sig denna gången heller så något verkar det ha hjälpt. Känns som att slangarna sög ihop sig på grund av att det var stopp och därför blev vakuum. Men varför fortfarande stopp utan termostat?? Det måste sitta någon annanstans!
Re: Tomgångsproblem och kylarproblem
Okej ny update på problemet!
Ser nu att mer än hälften av lamellerna i kylaren saknas. Med andra ord ingen vidare kylförmåga i den. Detta i kombination med att kylfläkten tydligen lagt av igår gör nog att den kokar. Måste felsöka på den nu. Har tjuvkopplat fläkten och sett att den fungerar. Troligtvis är det givaren eller reläet som bråkar. Vart sitter givaren som startar fläkten? På termostathuset? Sitter ju två rackare där...Vet inte vilken jag ska angripa
Ser nu att mer än hälften av lamellerna i kylaren saknas. Med andra ord ingen vidare kylförmåga i den. Detta i kombination med att kylfläkten tydligen lagt av igår gör nog att den kokar. Måste felsöka på den nu. Har tjuvkopplat fläkten och sett att den fungerar. Troligtvis är det givaren eller reläet som bråkar. Vart sitter givaren som startar fläkten? På termostathuset? Sitter ju två rackare där...Vet inte vilken jag ska angripa
Re: Tomgångsproblem och kylarproblem
Givaren till kylfläkten är den som sitter på termostathuslocket riktad snett framåt. På min 2,2 -90 är det så att fläkten ska starta om man jordar sladden till givaren, men det där är visst lite olika beroende på elsystem/årsmodell. När var brytpunkten nu igen???
Kolla alla anslutningar till kylfäkten... Kan vara så enkelt som oxid.
Är det cirkulation i kylsystemet? Blir både övre och undre kylarslangarna varma?
Kolla alla anslutningar till kylfäkten... Kan vara så enkelt som oxid.
Är det cirkulation i kylsystemet? Blir både övre och undre kylarslangarna varma?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Tomgångsproblem och kylarproblem
Update igen då. Fick igång kylarfläkten. Var oxid i kontakten på reläet. Sen hoppade den igång igen och temperaturen höll sig inom rimliga gränser igen Dock fortsätter den inte att snurra efter att man stängt av motorn, vilket den borde göra när temperaturen är hög tycker jag. Gav mig då istället på tomgångsventilen. Rev loss allt och rengjorde den och grejade. Satte tillbaka allt efter mycket bök och trånga utrymmen och obekväma ställningar. Startade bilen och körde en runda. Katastrof. Bilen går ännu sämre. Tomgången går upp och ner mellan 2000-1500RPM ibland och ibland stannar den och ligger kvar på 1500RPM. Noterade också att varvräknaren går upp och ner även under körning nu. Dessutom går bilen ojämnt nu också. Rycker och bluddrar på låga varv och skakar på tomgång. Sen helt plötsligt så har HOLD-lampan på växellådan börjat blinka konstant. Detta gör att bilen växlar konstigt och sent och går allmänt konstigt i lådan. Dessutom går kupéfläkten helt plötsligt bara på näst högsta eller högsta läget, tycker det verkar som fläktmotståndet. Just nu är jag bara fruktansvärt less......HUR KAN DETTA BLI AV ATT JAG RENGÖR TOMGÅNGSMOTORN???
Ursäkta mitt humör, men mitt blodsocker är lågt och humöret är så långt ner i botten det kan komma för tillfället...tack för er hjälp och era tips iaf..hade inte klarat det utan beskrivningen på tomgångsmotorn i forumet!
Ursäkta mitt humör, men mitt blodsocker är lågt och humöret är så långt ner i botten det kan komma för tillfället...tack för er hjälp och era tips iaf..hade inte klarat det utan beskrivningen på tomgångsmotorn i forumet!
Re: Tomgångsproblem och kylarproblem
Fläkten ska inte fortsätta gå efter att man stängt av motorn. (Hoppas jag i alla fall, för det gör den inte på mina Mazdor, hehe...)
Lider med dig och din Mazda om nu det är till någon tröst...
Visst låter det som om kupéfläktmotståndet har gett upp av en slump just nu också... Märkligt. Lätt att kolla dock. Du hittar lite läsning om det under Guider och beskrivningar.
Har du kollat eventuell tjuvluft också, eller???
Vad som hände i samband med din rengöring av tomgångsventilen vete gudarna... Fick du tätt mellan tomgångsventilen och spjällhuset? Annars kan det bli både tjuvluft och "tjuv-vatten".
Älskar att köra automatbilar, men är för snål, haha! Har aldrig skruvat med automatlåda så jag vet inte om jag älskar det också.
På ett sätt får man lite känslan av ett elfel som bråkar med motorstyrning, fläkt och holdfunktion... Men det är ju ingen europeisk bil vi snackar om.
Ta en fika och vila upp dig lite!
Lider med dig och din Mazda om nu det är till någon tröst...
Visst låter det som om kupéfläktmotståndet har gett upp av en slump just nu också... Märkligt. Lätt att kolla dock. Du hittar lite läsning om det under Guider och beskrivningar.
Har du kollat eventuell tjuvluft också, eller???
Vad som hände i samband med din rengöring av tomgångsventilen vete gudarna... Fick du tätt mellan tomgångsventilen och spjällhuset? Annars kan det bli både tjuvluft och "tjuv-vatten".
Älskar att köra automatbilar, men är för snål, haha! Har aldrig skruvat med automatlåda så jag vet inte om jag älskar det också.
På ett sätt får man lite känslan av ett elfel som bråkar med motorstyrning, fläkt och holdfunktion... Men det är ju ingen europeisk bil vi snackar om.
Ta en fika och vila upp dig lite!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Tomgångsproblem och kylarproblem
Usch... lider också med dig. Ett fel kommer sällan ensam, och man blir vansinnig, jag vet. När blodsockret tryter kan det lätt bli att man gör nåt dumt, så då får man tvinga sig själv att ge sig för stunden, och helst sova på saken till nästa dag.
Det låter ju inte otänkbart att det inte blivit tätt vid tomgångsventilen. Var det nån packning där? Skadad? Är anliggningsytorna jämna och fräscha?
Som Mazd säger, fläkten skall inte gå när man stänger av tändningen. Jag håller med att det är lite märkligt faktiskt. Men så är det. Jag skall nog kolla oxid på kontakten till reläet i förebyggande syfte.
Oturligt nog så verkar ju fläktmotståndet ha farit. Kanske dags för en tur till närmsta skrot och försöka hitta ett sådant och kanske en tomgångsventil också?
Det låter ju inte otänkbart att det inte blivit tätt vid tomgångsventilen. Var det nån packning där? Skadad? Är anliggningsytorna jämna och fräscha?
Som Mazd säger, fläkten skall inte gå när man stänger av tändningen. Jag håller med att det är lite märkligt faktiskt. Men så är det. Jag skall nog kolla oxid på kontakten till reläet i förebyggande syfte.
Oturligt nog så verkar ju fläktmotståndet ha farit. Kanske dags för en tur till närmsta skrot och försöka hitta ett sådant och kanske en tomgångsventil också?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!