Rotor
Rotor
Köpte en rotor på Mekonomen. Visade sig att den glappade som tusan på axeln och såg dessutom väldigt annorlunda ut mot originalet. Även om bilen verkade gå som den skulle så känndes det inte bra, och jag for och köpte en original istället (trotts att den var flera gånger dyrare).
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Rotor
Erfarenhet av fördelarlocken på piratmarknaden? Jag kör fortafarande pirat där faktiskt, då jag inte såg en lika markant skillnad där... men det är inte allt man ser tydligt iof.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Rotor
Kör med pirat-grejer rakt över när det gäller tänddelarna. Även glappande rotor som konstigt nog funkar utmärkt. Bände till blecket som håller rotorn på axeln lite med en mejsel så rotorn inte skulle ramla av innan jag fått på locket. Kändes inte bra med funkar som sagt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rotor
Hade lös och rengjorde i förebyggande syfte, som jag brukar göra då och då. Blir alltid endel oxid på stiften i fördelarlocket och även lite på rotorn. Kom då att tänka på skillnaderna mellan pirat och original. Hade ju en pirat-rotor ett tag tidigare, men originalet jag har nu sitter verkligen som ett smäck. Inget glapp överhuvudtaget.
Om man tänker att man har en rotor som kan röra sig fram och tillbaka på axeln, så innebär det ju att tändningen ändras, säkert några grader, fram och tillbaka. Är säkert allt annat än bra. Så jag rekommenderar, faktiskt även dig Mazd, att lyxa till och bjuda dina GYs på original-rotorer
Om man tänker att man har en rotor som kan röra sig fram och tillbaka på axeln, så innebär det ju att tändningen ändras, säkert några grader, fram och tillbaka. Är säkert allt annat än bra. Så jag rekommenderar, faktiskt även dig Mazd, att lyxa till och bjuda dina GYs på original-rotorer

Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Rotor
Hm, du har en poäng där Speedo.
Jag brukar bända till det fjädrande blecket som håller rotorn på axeln så att den inte glappar. Och jag har inte märkt att tändningen "vandrat" när jag kollat med tändinställningslampa. Men du har en poäng i alla fall. Snart dags för ny rotor och lock på 16v:n. Ska kolla vad orginal kostar...
Jag brukar bända till det fjädrande blecket som håller rotorn på axeln så att den inte glappar. Och jag har inte märkt att tändningen "vandrat" när jag kollat med tändinställningslampa. Men du har en poäng i alla fall. Snart dags för ny rotor och lock på 16v:n. Ska kolla vad orginal kostar...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rotor
Hade tänkt byta lock igår, men upptäckte att det jag köpt på Biltema var fel. Så det blev bara rengöring. Annars så verkar pirat-locken av nån anledning kännas bättre än just pirat-rotorerna. Men när en precisions del glappar känns det inte bra.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Rotor
Vete f*n vad Biltema håller på med ibland. Enligt deras katalog är det samma rotor och lock till alla "GY (Golden Years)", men enligt Meca och Mekonomen är det tre olika modeller av lock och rotor till de tre olika motoralternativen på den svenska marknaden. Och jag har i alla fall olika grejer på 16v:n och 2,2:an. Det lock och rotor som Biltema säljer passar antingen på 2,0i 16v eller 2,0i (8v) tror jag... Eller möjligen passar grejerna inte alls, haha!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rotor
Så det är olika på dina bilar? Den jag köpte har tändkablarna mitt på locket, men den jag skall ha till min 2.2i skall ha uttagen på sidan av locket. Ja, det var lite dåligt av Biltema faktiskt. Tror du det hjälper att informera dom om felet?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Rotor
På min 2,2:a är också uttagen åt sidan. Ska faktiskt köpa nytt till 16v:n i dagarna. Ska ta med grejerna till Biltema och jämföra... Sedan får vi se var jag köper någonstans. Kanske rent av viker mig för tycket och köper orginal, hehe!
Har för mig om att det var någon av veteranerna (Anders P??) på Motorforum som hade upptäckt ett fel hos Biltema och påtalat det... Utan resultat.
Har för mig om att det var någon av veteranerna (Anders P??) på Motorforum som hade upptäckt ett fel hos Biltema och påtalat det... Utan resultat.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rotor
Ja.. undra hur Biltemas rotor ser ut. Tror den var slut när jag var där sist.
Du har inte lust att köpa fördelarlocket av mig då? Lär aldrig bli att jag far dit och byter eller lämnar igen. Rätt långt till Sundsvall
Stod "made in italy" på det och såg rätt kvalitativt ut faktiskt.
Du har inte lust att köpa fördelarlocket av mig då? Lär aldrig bli att jag far dit och byter eller lämnar igen. Rätt långt till Sundsvall

Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!