Ja, min Haynes ser också ut som på bilden. Sök på "626" på Adlibris, så får du lite andra träffar, bla.a en med en vit bil men den var väl för nyare modellen.
Mazd: Jag tittade i min Haynesbok, och när jag först letade i kapitlet "Body" hittade jag en sprängskiss och instruktioner hur man tar loss instrumentpanelen (sida 11-12, sektion 21), MEN, till gamla modellen. Inget om hur lamporna satt heller. Letade vidare och hittade under "Chassis electrical system" (12-7, sektion 10), där dom visar hur man byter lamporna i panelen. Men det är också gamla modellen dom visar... Däremot borde principen vara densamma. Faktum är att jag haft lös plast-ramen på min Toyota avensis, och den ser nästan mer lik ut våra Mazda modeller än den gamla illustrationen i Haynes.
Jag skulle gjort ett improviserat försök. Första steget är nog att ta lös dom tre skruvarna uppåt. Sedan skulle jag gissa att det går att ta tag och dra ut hela härligheten (ratten måste nog vara i lägsta läget). Så var det på Toyotan iaf. Sen ser man tydligt hur själva instrumenthuset sitter fastskruvat.
snigel: Det som slog mig när jag läste ditt första inlägg igen sen var att du skrev att du varken såg hur fort du körde eller hur mkt bensin du hade. Om hela instrumentpanelen är släckt, lutar det faktiskt mer åt en trasig säkring eller elfel. Vet inte om det tex. kan bli fel på ratten du justerar ljusstyrkan med?
Sen vet jag inte generellt hur vanligt det är att dessa lampor pajar. Har det pajat några lampor på dina bilar, Mazd?
Lite offtopic så har jag faktiskt liknande funderingar vad gäller Toyotan, efterssom belysningen till ena vredet på mittkonsollen glappar. Ibland lyser det inte på ena sidan, men knackar man så tänds den. Glapp alltså, men jag måste nog ta loss hela konsollen för att komma åt. Inget viktigt egentligen, men ett störmoment och skulle va kul att få till
