Fläkteländet i 16v:n gav upp igen igår. Tio månader sedan jag bytte till en begagnad från skroten för 450kr. (Har inte tid att felsöka på några dagar, så 2,2:an får rycka in som firmabil och dra fönsterlass som måste levereras.) Antar att det är själva fläkten som är boven, för den går inte på någon hastighet. Om bilen står på tomgång så påverkas tomgångsvarvet något lite om jag ställer fläktreglaget på tredje och fjärde steget.
Jag vill inte slanta upp 450 spänn igen, utan det blir nog en resa till härliga Utterstad bilskrot i Väderstad så fort jag kan ta mig tid till det. Tror inte att de är så dyra. Ska köpa på mig ett par fläktar om det finns... Ska även hämta en reservgenerator som jag lämnat på reparation i Mjölby när jag är åt hållen.
Kupéfläkten igen
Kupéfläkten igen
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Kupéfläkten igen
Det var riktigt otur... Kanske lagret som skurit. Den drar ju tydligen ström trots att den inte roterar. Lycka till med att hitta en ny. Inte plastvarianten denna gång? Äkta GY (Golden Years) så håller det!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Kupéfläkten igen
Blir inte riktigt klok på hur det förhåller sig med fläktarna angående hölje av metall eller plast. Den plastfläkt jag köpte var nog från -88 fastän jag då betvivlade det. Kollade lite hastigt på Laga.se och enligt de bilder som fanns där kunde fläktar från -88 vara både av metall och av plast. Från -89 och framåt fanns det vad jag kunde se bara bilder på metallfläktar.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Kupéfläkten igen
Blev oplanerat en lugn dag här, så jag passade naturligtvis på att kika på fläkten. Tog loss fläkt och fläktmotstånd. Provkörde fläkten med ett separat batteri och då gick den fint. Rengjorde alla kontaktstift och återmonterade. Nu funkar det som det ska. Med lite tur var det bara ett fall av oxid...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Kupéfläkten igen
Aha... kanon! Då blev det ju billigt. Var det mycket synlig oxid på något/några av stiften?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Kupéfläkten igen
Nej, det såg inte så farligt oxiderat ut. Men det var ju såklart inte jättefint heller, hehe!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).