Kraftlös, vibrerande motor
Kraftlös, vibrerande motor
Usch, nu är det inte roligt! Döden fortsätter att nafsa 16v:n i hasorna, och nu är det inte bara rosten...
Låg bakom ett gäng lastbilar i en lååång uppförsbacke. Äntligen kom ett omkörningsfält. Trean full gas. Strax över 4000rpm började motorn tappa kraft och ville inte varva mer och det kändes som om motorn gick orent.
När motorn går på tomgång så vibrerar den väldigt. Precis som 16v-motorerna kan göra ibland om de har stått stilla väldigt länge och tappat trycket i ventillyftarna.
Kan jag ha slagit sönder en eller flera lyftare totalt eller vad tusan kan ha hänt???
Bilen är körbar och linkade hem med mig från Härnösand, och på motorväg märks nästan inget, förutom en viss kraftlöshet.
Låg bakom ett gäng lastbilar i en lååång uppförsbacke. Äntligen kom ett omkörningsfält. Trean full gas. Strax över 4000rpm började motorn tappa kraft och ville inte varva mer och det kändes som om motorn gick orent.
När motorn går på tomgång så vibrerar den väldigt. Precis som 16v-motorerna kan göra ibland om de har stått stilla väldigt länge och tappat trycket i ventillyftarna.
Kan jag ha slagit sönder en eller flera lyftare totalt eller vad tusan kan ha hänt???
Bilen är körbar och linkade hem med mig från Härnösand, och på motorväg märks nästan inget, förutom en viss kraftlöshet.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Kraftlös, vibrerande motor
Shiit...
Ja, jag är väl kanske inte den bästa att ge åsikter på en sån här grej. Men har du en kompressionsprovare? Tänkte att isåfall kunde du få koll på att motorn i stort, är okey. Samtidigt kan du ju undersöka tändstiften för att se om det är nån viss cylinder som är problematisk, eller om det ser lika ut på alla. Slita lös fördelarlocket och se så du inte har nån spricka och att rotor osv ser okey ut är ju något som går snabbt att göra. Ingen insugningspackning som farit? Är ju lätt och snabbt att kolla med lite startgas. Ser motoroljan bra ut? Ingen olja i kylvattnet?
Ja, jag är väl kanske inte den bästa att ge åsikter på en sån här grej. Men har du en kompressionsprovare? Tänkte att isåfall kunde du få koll på att motorn i stort, är okey. Samtidigt kan du ju undersöka tändstiften för att se om det är nån viss cylinder som är problematisk, eller om det ser lika ut på alla. Slita lös fördelarlocket och se så du inte har nån spricka och att rotor osv ser okey ut är ju något som går snabbt att göra. Ingen insugningspackning som farit? Är ju lätt och snabbt att kolla med lite startgas. Ser motoroljan bra ut? Ingen olja i kylvattnet?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Kraftlös, vibrerande motor
tipps kolla så att spridarna funkar som dom ska. kolla oxå kablarna dit. detta fenomen känner jag igen från cupen
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: Kraftlös, vibrerande motor
Tackar för tippsen! Ska kolla närmare på detta så fort jag hinner. Återkommer naturligtvis med rapport.
Måste först panik-fusk-laga skärmkanterna bak på 2,2 så att jag har något anständigt att åka i medan 16v:n är sjukskriven.
Måste först panik-fusk-laga skärmkanterna bak på 2,2 så att jag har något anständigt att åka i medan 16v:n är sjukskriven.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Kraftlös, vibrerande motor
Hur kollar jag enklast att spridarna funkar?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Kraftlös, vibrerande motor
Vore ju kanon om det var ett relativt enkelt fel. Rapportera tillbaka som sagt...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Kraftlös, vibrerande motor
Har tittat lite på 16v:n och det stod en massa olja runt tändstiften. Mest vid ettan och fyran. Minst en av tändkabel-"hattarna" hade inte hållit tätt kring stiftet utan var full med olja.
Då blir det väl överslag och dålig/ingen gnista eller?
Kanske ska byta ventilkåpspackning ändå?
Då blir det väl överslag och dålig/ingen gnista eller?
Kanske ska byta ventilkåpspackning ändå?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Kraftlös, vibrerande motor
Ahh... ja, det kan man ju lugnt säga att det lär bli överslag då... Skönt att det inte var nåt allvarligare. Rengör det där och ge den arma bilen en originalpackning nu!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Kraftlös, vibrerande motor
Jo, jag vet ju att Mazda orginalpackningar är att föredra MEN...
Har tyvärr ingen bra Mazdadealer i närheten och tiden räcker i nuläget inte för att vänta en vecka på en packning beställd hos Ford i Linköping när Mekonomen fixar en till nästa dag. Ska hämta den i eftermiddag. 16v:n har jobb att göra på Söndag.
Har tyvärr ingen bra Mazdadealer i närheten och tiden räcker i nuläget inte för att vänta en vecka på en packning beställd hos Ford i Linköping när Mekonomen fixar en till nästa dag. Ska hämta den i eftermiddag. 16v:n har jobb att göra på Söndag.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Kraftlös, vibrerande motor
jag personligen hadde valt orginal och väntat ett tag. då jag köpte pirat till min gamla cupe......... oljeläkage som F-N... hade hällre väntat ett tag på orginal del
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.