Kraftlös, vibrerande motor
Re: Kraftlös, vibrerande motor
En 2,0i 16v-motor från 1988 passar rakt av i en 1989, va? (Jag kör med en 1988 års topp nu och det skiljde bara en tempgivare.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Kraftlös, vibrerande motor
Vete tusan om jag inte ska långtidssjukskriva 16v:n.
Satt och surfade efter en komplett motor när telefonen ringde och jag fick ett erbjudande om en 1989 kombi 2,0i 8v som gått 8900 mil.
Hur stor är sannolikheten för det???
(Och så finns det folk som inte tror att man kan styra sitt liv genom att tänka rätt.)
Satt och surfade efter en komplett motor när telefonen ringde och jag fick ett erbjudande om en 1989 kombi 2,0i 8v som gått 8900 mil.
Hur stor är sannolikheten för det???
(Och så finns det folk som inte tror att man kan styra sitt liv genom att tänka rätt.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Kraftlös, vibrerande motor
Komp-provet ja... *wink* *wink* Var det jag var rädd för. Ringarna som farit då? Hade varit intressant att veta om det är repor i loppet, eller om cylindern klarat sig.
Men tyvärr så säger ju all logik, att får du tag i en annan som gått så lite och dessutom till bra pris, så är det väl bara att slå till. Hur visste denna person att du var i behov av en ny GY (Golden Years) föressten? Synd bara isåfall att din 16v aldrig fick uppleva sin 50kmil dag
Men tyvärr så säger ju all logik, att får du tag i en annan som gått så lite och dessutom till bra pris, så är det väl bara att slå till. Hur visste denna person att du var i behov av en ny GY (Golden Years) föressten? Synd bara isåfall att din 16v aldrig fick uppleva sin 50kmil dag
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Kraftlös, vibrerande motor
Komp-provet ja... *wink* *wink* Var det jag var rädd för. Gissar att ringarna farit då? Hade varit intressant att veta om det är repor i loppet, eller om cylindern klarat sig.
Men tyvärr så säger ju all logik, att får du tag i en annan som gått så lite och dessutom till bra pris, så är det väl bara att slå till. Hur visste denna person att du var i behov av en ny GY (Golden Years) föressten?
Synd bara isåfall att din 16v aldrig fick uppleva sin 50kmil dag
Vad står mätaren på nu föressten? Kan du inte bogsera den till 50k mil?
Men tyvärr så säger ju all logik, att får du tag i en annan som gått så lite och dessutom till bra pris, så är det väl bara att slå till. Hur visste denna person att du var i behov av en ny GY (Golden Years) föressten?
Synd bara isåfall att din 16v aldrig fick uppleva sin 50kmil dag
Vad står mätaren på nu föressten? Kan du inte bogsera den till 50k mil?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Kraftlös, vibrerande motor
Jodå, jag minns nog vem som påtalade komp-test. Men jag lyssnade ju inte på sakkunskapen. Småstressad.
Ska ta reda på vad som hänt i motorn när jag har mer tid. Hällde i olja i trean och testade kompet men det blev inget bättre för det, så det lutar väl åt ventil-hållet, men exakt vad som hänt får framtiden utvisa. Mätaren står på 47200mil. Har inte tid att planera för 16v:n's framtid nu.
Han som ringde visste inte om mitt behov av Mazda. För några veckor sedan såg jag en oxiderad men plåtfräsch RH-röd kombi i Katrineholm. Blev sugen på dörrar, huv och baklucka till min 16v, så jag skrev på baksidan av ett visitkort: Hej! Sälj/skrota inte mazdan utan att ringa mig först. Satte kortet på vindrutan...
Till min stora förvåning visade det sig att bilen tillhör en kund som har beställt fönster av mig. Han ringde och undrade lite om leveransen, och sedan sade han: Är du intresserad av bilen förresten?
Har köpt den i stort sett osedd med tvåor på bromsar bak och oljeläckage vid motorn, vad nu det kan vara som läcker olja så illa att bilprovningen bryr sig? Körförbud inträder 15 maj.
Det kanske kan bli ett projekt i framtiden med denna karross, kablage mm från 16v:n och en fräsch FE3 motor. Är ju lite orolig att 90-hästarn ska kännas trött, men alla som har haft den motorn talar väl om den och säger att den känns pigg och är jättesnål. Kanske passar mig. Är också ganska pigg och snål.
Ska ta reda på vad som hänt i motorn när jag har mer tid. Hällde i olja i trean och testade kompet men det blev inget bättre för det, så det lutar väl åt ventil-hållet, men exakt vad som hänt får framtiden utvisa. Mätaren står på 47200mil. Har inte tid att planera för 16v:n's framtid nu.
Han som ringde visste inte om mitt behov av Mazda. För några veckor sedan såg jag en oxiderad men plåtfräsch RH-röd kombi i Katrineholm. Blev sugen på dörrar, huv och baklucka till min 16v, så jag skrev på baksidan av ett visitkort: Hej! Sälj/skrota inte mazdan utan att ringa mig först. Satte kortet på vindrutan...
Till min stora förvåning visade det sig att bilen tillhör en kund som har beställt fönster av mig. Han ringde och undrade lite om leveransen, och sedan sade han: Är du intresserad av bilen förresten?
Har köpt den i stort sett osedd med tvåor på bromsar bak och oljeläckage vid motorn, vad nu det kan vara som läcker olja så illa att bilprovningen bryr sig? Körförbud inträder 15 maj.
Det kanske kan bli ett projekt i framtiden med denna karross, kablage mm från 16v:n och en fräsch FE3 motor. Är ju lite orolig att 90-hästarn ska kännas trött, men alla som har haft den motorn talar väl om den och säger att den känns pigg och är jättesnål. Kanske passar mig. Är också ganska pigg och snål.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Kraftlös, vibrerande motor
mazd du har nog garanterat blåst en ventil iomed att granncylindrana har bra komp. ventil kostar runt 300 kr Mazda topppakning kostar 500kr bara att riva och fixa eller leta motor på skroten. jag fick en motor för 1500kr
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: Kraftlös, vibrerande motor
Har kvar den spruckna orginaltoppen och i den finns ju ventiler så det räcker. Är ändå tvungen att byta ventiltätningar om jag ska klara CO-halten och då är det ju enklast att lyfta toppen ändå. Är även nyfiken på hur det ser ut. Men det får bli till vintern. Har tyvärr inte tid nu.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Kraftlös, vibrerande motor
Oj, här händer det grejer.
Ett alternativ kanske vore om du hittade en hel ny topp igen? Fast dom börjar väl vara ovanliga dom där.
Men jag förstår att du har annat (läs: jobb) att tänka på nu. Det är väl högsäsong nu antar jag.
Ett alternativ kanske vore om du hittade en hel ny topp igen? Fast dom börjar väl vara ovanliga dom där.
Men jag förstår att du har annat (läs: jobb) att tänka på nu. Det är väl högsäsong nu antar jag.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Kraftlös, vibrerande motor
Jo, det är ganska mycket fönsterjobb nu. Ska ställa av 16v:n tills vidare. Har köpt marktäckväv att ha under så det inte blir en massa gräs och fukt och ser trash-igt ut. Får väl hem 2,0:an om några dagar och då får jag se vilket skick den är i och om jag kan få den körklar och besiktad utan alltför mycket arbete.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Kraftlös, vibrerande motor
Får man fråga vad du fick ge för 8v'n?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!