Mystisk urladdning

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2778
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Mystisk urladdning

Inlägg av Speedo »

En gång är ingen gång, brukar man ju säga. Men nu har det dessvärre hänt två gånger.

Lite komsikt nog, på sånär som på nån vecka, förra sommaren, så när jag skulle starta pärlan så var batteriet dött. Och då menar jag verkligen stendött; inte ens klockan lyste. Slängde på laddaren en natt, och sedan har allt varit frid och fröjd. Även i -25c i vinter. Tills idag...

När jag skulle köra hem från jobbet idag var det samma visa. Totalt stendött. Som tur var hade jag en arbetskompis med så vi kunde kabla igång den. Startade direkt och jag körde hem. Hemma på uppfarten stängde jag av, och testade starta, -utan problem. Den laddade alltså helt okey på vägen hem.

Någon som har nån idé? Känns ju som att det är nåt som helt plötsligt börjar dra ström. Är ju nästan hopplöst att felsöka när det händer så sällan. Batteriet är inte mer än 3,5år. Annars har jag hört att man kan få lösa delar i batteriet som kan kortsluta mellan plattorna i vissa situationer. Men tycker det borde hända oftare om det vore så...

Tips?! Man vill ju ha en bil man kan lita på i alla lägen...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mystisk urladdning

Inlägg av Mazd »

Ja du, det var inte lätt!

Kan bara tala om att jag aldrig varit med om något liknande med mina Mazdor. Har tyvärr ingen aning om vad det skulle kunna bero på...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2778
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mystisk urladdning

Inlägg av Speedo »

Jag har ingen annan idé än att prova byta batteri. Men det känns surt när det tar laddning och i övrigt verkar fungera som det skall.

Vad som skulle kunna dra tjuvström med tändningen av är annars ett litet mysterium. Stereon är kopplad så den går på tändningen. Om nån switch till innerbelysningen strular, skulle den kunna totaltömma batteriet på 8tim? Vilka andra delar har spänning med nyckeln av?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Mystisk urladdning

Inlägg av mazdalover »

jag har haft problem med båda mina Mazdor....... strömmen försvinner mystiskt...... det var generatorn som var slut......
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2778
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mystisk urladdning

Inlägg av Speedo »

Aha... Men det konstiga är ju att den laddar batteriet. När jag kom hem så hade den laddat såpass så jag kunde starta igen. Eller menar du att generatorn kan paja på ett sånt sätt så den lägger av ibland, och fungerar ibland?

Hur många mil verkar dessa generatorer hålla generellt?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mystisk urladdning

Inlägg av Mazd »

Har bytt två generatorer för att de har slutat ladda. Båda gångerna har det varit kolen som tagit slut och värt att lämna dem på renovering för en billig peng. I båda fallen hade de gått ca 30000 mil när de slutade ladda.

Som du skrev Speedo, så kanske en generator kan gå sönder på ett sådant sätt att den drar ur batteriet vid stillastående men ändå laddar när motorn går. (Inbillar mig att jag har hört talas om något sådant fall, men är inte säker. Ska ännu en gång understryka att jag är kass på el så ta inte så allvarligt på vad jag skriver om elfel, men mina praktiska erfarenheter säger att det sällan är batteriet som är boven...)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2778
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mystisk urladdning

Inlägg av Speedo »

Nu är batteriet bytt, men jag vågar inte riktigt lita på att det skulle vara det ändå. Igår när jag inte kunde somna låg jag och funderade, och kom på att 2003, när jag bytte batteri första gången, så var det faktiskt samma visa. Batteriet var dött på morgonen när jag skulle ha bilen. Det har alltså hänt 2003, 2009 och nu 2010.

Vidare låg jag och funderade på vilka delar av elsystemet som har spänning även när man vridit av och tagit ur nyckeln. Innerbelysningen, varningsblinkersen, och bromsljuset... Dörrkontakterna är ju gjorda så att de inte kan hänga, för dom pressas ju in av dörren när man stänger. Bromsljuskontakten däremot, hur funkar den exakt? Den borde ju kanske kunna hänga? Svårt att upptäcka också en ljus sommardag...

Kanske blir att söka i verkstadsmanualerna och se hur det där är gjort...

Jag räknade lite på vad som krävs för att dra ut batteriet under en dag (9tim). Om batteriet är på 50Ah / 9tim =5.55Ah/tim. P=UxI, 12v x 5,5A=66w. 2st 21w bromsljuslampor =42w. Borde alltså kunna räcka för att tömma ett kanske inte helt fulladdat batteri.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mystisk urladdning

Inlägg av Mazd »

Nästan omöjligt att felsöka när det händer så sällan. Men...

En ganska nördig idé, om bromsljuskontakten är misstänkt, är att "tillfälligt" koppla in en liten indikatorlampa som lyser när man bromsar. Eventuellt en lagom jobbig buzzer som surrar. Då märker du garanterat om bromsljuskontakten hänger sig.

Om det nu är bromsljuskontakten som bråkar så kan den ju faktiskt hänga sig ibland under körning också, och då finns det inte en chans att man märker det. Det vill säga felet kanske uppstår oftare än du vet om.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2778
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mystisk urladdning

Inlägg av Speedo »

Ingen dum idé! Men nu tror jag tametusan att jag hittat felet. Förstår inte hur jag kunnat undgå att upptäcka det tidigare.

Idag när jag kom till bilen på parkeringen efter jobbet, såg jag direkt att halvljuset var på. Jag var helt säker på att omkopplaren var i "off" läge, för jag kör aldrig med halvljuset på sommaren. Nu var inte batteriet dött (förmodligen för att det är nytt) och medan polaren höll koll på ljuset så gick jag direkt till ljusomkopplaren och rörde försiktigt... då slocknade det.

Efter jag kom hem undersökte jag lite nogrannare. Först verkade det som att det var när jag vred försiktigt, fortfarande i off-läge, som det kunde tändas i vissa lägen. Men efter lite mer granskande märkte jag att det är när jag rör spaken försiktigt bakåt, alltså aningen mot ljus-tutan, som halvljuset kan tändas upp. Verka nästan så känsligt så det kunde tändas upp av sig självt, om den låg precis i det kritiska läget. Så där är glappet... lustigt nog samma spak som glappat lite på höger blinkers.

Vet inte om jag måste byta spaken eller om jag kan få till det med mitt eminenta kontaktsprej. Tänkte testa sprej först, men på lång sikt är det förmodligen bäst att byta oavsett. Var och tittade till skrot-mazdan jag skulle få plocka delar från, och trots att den är lite äldre så verkar denna omkopplare vara identisk.

Hur mkt jobb är det med att montera lös spaken? Räcker det med att ta lös kåpan under, eller måste ratt och allt bort?

Mazd, jag kollade mätaren på skrotmazdan och noterade att den gått 35000mil. Toppen var lite oljig, men inget extremt...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mystisk urladdning

Inlägg av Mazd »

35000 mil är ingen ålder på en häst.

Har aldrig haft bort strömställaren på en "GY (Golden Years)" men det kan väl inte vara så klurigt? Skulle tro att det går att komma åt om man lossar kåpan runt rattstången och sedan är det nog bara några skruvar och en multikontakt att lossa, så tror jag att du har spaken och strömställaren loss.

Sedan kan det nog gå att ta isär själva strömställaren, även om den säkert inte är direkt gjord för det. Kolla över allting, rengöra och smörja så kan det kanske gå att få liv i den igen.

(Gjorde denna manöver på Mrs Mazd's Micra i vintras.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar