626 2.2i utan gnista

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2778
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: 626 2.2i utan gnista

Inlägg av Speedo »

Härligt att höra! Må nu Mazdagudarna vara med dig :shock:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: 626 2.2i utan gnista

Inlägg av Mazd »

Bra!

Men man undrar ju om det bara är ett olyckligt sammanträffande, eller om det finns någon anledning till att bilen käkar fördelare...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Dev
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 09 jul 2009, 09:51

Re: 626 2.2i utan gnista

Inlägg av Dev »

Ja, det återstår att se.. Måste ha fått en dålig fördelare sist jag bytte :? ..hoppas det var så iaf.
626 2.2i 12v 4wd -92
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: 626 2.2i utan gnista

Inlägg av Mazd »

Fyller på lite i den här tråden för tändmodulen på 2,2:an gav upp drygt 4 km hemifrån idag. Motorn hackade till några gånger och stendog. Hade riktig tur i oturen. Kunde precis rulla in på en stor parkering vid en golfbana. Solen sken och promenaden hem var skön.

Hämtade 2,0:an och tow bar:en. Har byggt en tow bar som passar bolt on i surrningsöglorna fram på våra bilar för jag visste att den dagen skulle komma, men har aldrig tidigare använt den, inte ens testat. Det gick i alla fall bra utom i en lite skarp sväng i lite för hög fart på hal grusväg då framhjulen kanade på den bogserade bilen som sköt iväg bakvagnen på dragbilen, men det gick bra, det knöt sig inte.

Väl hemma startade 2,2:an igen på första försöket, men stannade igen efter några minuter när den börjat bli varm, och gick sedan inte att starta trots att jag väntade en stund. Kollade med tändinställningslampa och konstaterade att gnista saknades. Visste att det satt en likadan tändspole i 16v:n så jag började med att byta den, ingen skillnad. Misstänkte egentligen tändmodulen från början. Fick för mig att kolla i fördelaren på 2,0:an, och där satt minsann en precis likadan tändmodul. Plockade över den till 2,2:an som startade direkt. Bra med många bilar!

Ny tändmodul hittade finns på Meca för 696,25.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2778
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: 626 2.2i utan gnista

Inlägg av Speedo »

Ahh.... det där är ju en klassiker för våra bilar. Och exakt med dom symptomen. Du skulle som sagt gått direkt på tändmodulen ;)

Undra om det är milen, åldern, eller bara en slump när tändmodulen far? Räcker det med att plocka bort rotorn för att komma åt tändmodulen eller satt den "djupare"?

"Tow bar" har jag aldrig provat. Är det att föredra framför en vanlig bogserlina?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: 626 2.2i utan gnista

Inlägg av Mazd »

Jag undrar också vad som påverkar när tändmodulen ger upp.

Tändmodulen sitter ganska lätt åtkomlig. Lite pillig att få bort när man lossat skruvarna, men inte så svårt.

Tow bar är superbra. Man kan bogsera ensam.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: 626 2.2i utan gnista

Inlägg av Mazd »

Ny tändmodul monterad och 2,2:an går igen.

Halv nio i morse ringde jag till Meca och beställde tändmodulen, och de beställde hem den så den fanns att hämta efter kl 14.00. Nice!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2778
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: 626 2.2i utan gnista

Inlägg av Speedo »

Snabbt! Men tog du inte modulen från 16v:n?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: 626 2.2i utan gnista

Inlägg av Mazd »

Fördelaren ser lite annorlunda ut på 16v:n. Tror inte att den har en sådan tändmodul. (Men är inte helt säker.) Ville hur som helst ha en helt ny när den inte kostar mer och är en erkännt känslig grej på våra bilar.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2778
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: 626 2.2i utan gnista

Inlägg av Speedo »

Ok, du "lånade" den från 8v:n?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar