Reglageknappsbelysning
Reglageknappsbelysning
...eller vad det heter? Efter att ha tillbringat större delen av helgen på sjukhuset med minsta dottern (nu har det lugnat ner sig) hade jag ett uppdämt behov av att få vistast lite i garaget. Fick då för mig att undersöka belysningen till bakruteuppvärmningsknappen, som "glappat" och bara lyst ibland. En till synes liten funktion, men nog så bra och viktig när man står i vintermörkret med isiga rutor.
Var tvungen att lossa hela "panelen" för att trycka ut knappen inifrån. Tryckte dit en annan knapp jag hade tagit från en skrotad Mazda tidigare, men lampan var såklart paj där också, samt att det med denna inte ens gick att få igång bakruteuppvärmingen.
Såg att det satt två lampor, varav en var nån "orange" variant. Var nära att ge upp då jag upptäckte att denna lampan var hel på den lösa knappen jag hade och att när man ryckte bort den oranga "mössan" så var den identisk med den andra. Naturligt att denna lampan håller längre då den bara lyser när bakruteuppvärmningen är igång... Monterade in lampan på min ursprungliga knapp och allt var frid och fröjd.
Nya lampor (såg att det var olika på nästan varje knapp) kostar gissningsvis en slant och på gamla skrotade är dom säkert oftast redan trasiga. De flesta kör nog bara vidare med "släkta" knappar. Hur många av era instrumenteringslampor är hela/trasiga?
Var tvungen att lossa hela "panelen" för att trycka ut knappen inifrån. Tryckte dit en annan knapp jag hade tagit från en skrotad Mazda tidigare, men lampan var såklart paj där också, samt att det med denna inte ens gick att få igång bakruteuppvärmingen.
Såg att det satt två lampor, varav en var nån "orange" variant. Var nära att ge upp då jag upptäckte att denna lampan var hel på den lösa knappen jag hade och att när man ryckte bort den oranga "mössan" så var den identisk med den andra. Naturligt att denna lampan håller längre då den bara lyser när bakruteuppvärmningen är igång... Monterade in lampan på min ursprungliga knapp och allt var frid och fröjd.
Nya lampor (såg att det var olika på nästan varje knapp) kostar gissningsvis en slant och på gamla skrotade är dom säkert oftast redan trasiga. De flesta kör nog bara vidare med "släkta" knappar. Hur många av era instrumenteringslampor är hela/trasiga?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Reglageknappsbelysning
De flesta är trasiga på mina bilar.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Reglageknappsbelysning
alla är hela på mina bilar dom ska funka så jag bytte lamporna som inte funkar
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: Reglageknappsbelysning
Alla knappar med lyse är hela här också, däremot har jag haft lite problem med brytaren till bagagelåstet, den som sitter vid växelspaken. Självförvållat problem. Jag brukar spilla kaffe och/el CocaCola på den!
Men den är lätt att fixa. Dra upp. Koppla ur. Pilla isär. Elekronikrengöring. Pilla ihop Koppla in och trycka dit.
Se'n brukar det visa sig om jag pillat ihop rätt. Har jag inte det så låser den när den ska låsa upp och tvärtom.
Men funkar gör den!
Visst ja! Farthållarknappen också! Den ställer alltid in för hög fart!
Men den är lätt att fixa. Dra upp. Koppla ur. Pilla isär. Elekronikrengöring. Pilla ihop Koppla in och trycka dit.
Se'n brukar det visa sig om jag pillat ihop rätt. Har jag inte det så låser den när den ska låsa upp och tvärtom.
Men funkar gör den!
Visst ja! Farthållarknappen också! Den ställer alltid in för hög fart!
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Reglageknappsbelysning
Japp, så nu fungerar alla lampor på min också.
mazdalover: Var köpte du nya lampor?
mazd: Fungerar inte alla/de flesta på 8v:n som gått lite?
2x626: Själv har jag bara stolsvärmen vid växelspaken. Hur får du tag i kontakten så du får upp den på ett smidigt sätt?
mazdalover: Var köpte du nya lampor?
mazd: Fungerar inte alla/de flesta på 8v:n som gått lite?
2x626: Själv har jag bara stolsvärmen vid växelspaken. Hur får du tag i kontakten så du får upp den på ett smidigt sätt?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Reglageknappsbelysning
Liten smal pennkniv för att peta in spärrarna.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Reglageknappsbelysning
Smart.... sitter spärrarna på lång eller kortsidan av knapparna?
När jag tog lös omkopplaren för bakruteuppvärmningen vek jag som sagt ut panelen och tryckte ut kontakten inifrån, men din metod borde ha fungerat även där.
När jag tog lös omkopplaren för bakruteuppvärmningen vek jag som sagt ut panelen och tryckte ut kontakten inifrån, men din metod borde ha fungerat även där.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Reglageknappsbelysning
Nja, åtminstone en av stolsvärmeknapparna lyser inte på 8v:n. Bakrutedefrosterknappen lyser inte heller och defrostern verkar inte funka. Har inte fördjupat mig i det.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Reglageknappsbelysning
Åååå ??? Visst var det väl kortsidan ??
Men det känns om man tar en liten slö kniv och lyfter lite försiktigt samtidigt som man petar med en annan för att släppa på spärren. En sida i taget.
Men det är ju så sällan man behöver skruva med en GY (Golden Years) så glömskan sätter in mellan gångerna.
Men det känns om man tar en liten slö kniv och lyfter lite försiktigt samtidigt som man petar med en annan för att släppa på spärren. En sida i taget.
Men det är ju så sällan man behöver skruva med en GY (Golden Years) så glömskan sätter in mellan gångerna.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Reglageknappsbelysning
på skrotenSpeedo skrev:
mazdalover: Var köpte du nya lampor?
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.