Motorvärmare

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Motorvärmare

Inlägg av mazdalover »

Speedo skrev:mazd, mazdalover skrev ju tidigare i tråden:
mazdalover skrev:
Speedo skrev:Hmm.... blir inte vevaxeln annorlunda om det är längre slaglängd på 2.2? För det var väl samma borrning vill jag minnas...
det är det man vill åt med 2,2 veven den längre slaglängden = mer volym = mer effekt..
Jodå, jag är fullt medveten om att kompressionen bestäms av hur långt avstånd det blir kvar från kolven till toppen i ÖD. Det jag menade var att jag tyckte kolvarna skulle slå i toppen, men nu när mazdalover sa att det är kortare vevstakar så förklarar det ju saken. Men det borde då betyda att kolvarna istället rör sig längre nedåt i cylinderloppen än vad de skulle göra annars. Även om det går fritt nedåt, så torde det inte vara så lyckat om man inte borrar/honar cylindrarna efterssom kolvringarna då lär passera den nedre vändkanten...
sant Speedo man bör minst hona blocket vid sådan operation pga nedre vändkanten.
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Starrax
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 21:24

Re: Motorvärmare

Inlägg av Starrax »

Speedo skrev:Säg till Starrax, om jag skall försöka ta en vettig bild eller om du redan löst det på annat sätt..?
Herregud vad det har skrivits här! Trodde inte jag skulle väcka en sån diskussion om motorblockens storlek.
Ja tack Speedo, om du skulle vilja ta en bild som vägledning vore jag grymt tacksam. Skall ner till gbg och försöka komma över en i helgen. Hittade två alternativ på mekonomen. Defa (685:- för värmaren, 529:- för kablar) och Calix ( 579 för värmaren, 652 för kablar). Något tips om vilken som är att föredra?

Alla övriga tips är självklart också välkomna, tack 2x626 för det om kupevärmaruttaget, även om jag inte är helt säker på att jag skall installera någon sådan...
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Motorvärmare

Inlägg av mazdalover »

jag rekomenderar Calix då en vän jobbar med att sälja och montera dom och det är minst reklamationer på dom dvs bättre kvalitet
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2700
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Motorvärmare

Inlägg av Speedo »

Jag har Calix på bägge bilarna... I like!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2700
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Motorvärmare

Inlägg av Speedo »

Bättre sent än aldrig... kanske... :oops:

Den satt faktiskt mer lättillgängligt än jag kom ihåg. Hade tom för mig att det var på baksidan blocket, men det var på framsidan.
IMG_3344_fix.jpg
Visad 6727 gånger
Hoppas bilden kan vara till nån hjälp...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Motorvärmare

Inlägg av Mazd »

Ser ju väldigt lättjobbat ut...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Starrax
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 21:24

Re: Motorvärmare

Inlägg av Starrax »

Speedo skrev:Bättre sent än aldrig... kanske... :oops:

Den satt faktiskt mer lättillgängligt än jag kom ihåg. Hade tom för mig att det var på baksidan blocket, men det var på framsidan.
IMG_3344_fix.jpg
Hoppas bilden kan vara till nån hjälp...
Tack så mycket. vad var det för motor som var på bilden? Har köpt mig en Calix nu, skall installera när jag får tid. Har kikat lite och där verkar vara 2 alt. 3 olika plugghål att välja mellan, men både av manualen och din bild att döma verkar det vara den längst till vänster, sett uppifrån framifrån?
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2700
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Motorvärmare

Inlägg av Speedo »

Skall jag vara ärlig så reflekterade jag inte så mycket över vilka andra hål som fanns där. Men jag tror också det är hålet längst till vänster.
Motorn är en golden 2.2i, går som en gud :)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar