Olika motorer m.m.
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Olika motorer m.m.
satt och slösurfande på vikipedia då fan jag detta lite kul läsning om motorena som satt i våra bilar över hela värden
över alla
http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_F_engine#
spesielt inriktad på fe3
http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_FE-DOHC_engine
mvh mazdalover
över alla
http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_F_engine#
spesielt inriktad på fe3
http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_FE-DOHC_engine
mvh mazdalover
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: olika motorer mm info
Tack för det!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 339
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Re: Olika motorer m.m.
då kan man ju passa på, vad tycker ni är den bästa motorn i mazdan?
jag har ju bara kört 90hk 2.0 men tyckte den funka oerhört bra sen har jag öven hört att denne motorn ska vara den mest hållbara??
jag har ju bara kört 90hk 2.0 men tyckte den funka oerhört bra sen har jag öven hört att denne motorn ska vara den mest hållbara??
Re: Olika motorer m.m.
Kul frågeställning! Kanske man borde göra en Poll av. Min personliga uppfattning är, utan inbördes ordning:
2.0 16v, den piggaste och roligaste motorn. Verkar även vara relativt bränslesnål. Dock gör problemet med topp-packningar som ofta pajar att driftsäkerheten är något lägre. Man kan tycka att motorn kanske skulle hålla sämre generellt pga. det högre effektuttaget, men det verkar inte vara fallet...
2.2i Den motor jag själv har. Ganska törstig, men mycket bra vrid och jämnt dra över hela registret. Mycket driftsäker men verkar vara (även som jag förstår 16v) ganska kinkig på vilken olja man använder. Lyftarna kan ha en tendens att ticka lite.
2.0 8v Är den segaste men kanske den mest driftsäkra? Lite äldre motorteknik utan hydrauliska lyftare, vilket dock visat sig oftast vara en fördel...
Hittade föressten den här tråden där dom diskuterar motoralternativ:
http://www.zatzy.com/koeprad/264513-maz ... nativ.html
2.0 16v, den piggaste och roligaste motorn. Verkar även vara relativt bränslesnål. Dock gör problemet med topp-packningar som ofta pajar att driftsäkerheten är något lägre. Man kan tycka att motorn kanske skulle hålla sämre generellt pga. det högre effektuttaget, men det verkar inte vara fallet...
2.2i Den motor jag själv har. Ganska törstig, men mycket bra vrid och jämnt dra över hela registret. Mycket driftsäker men verkar vara (även som jag förstår 16v) ganska kinkig på vilken olja man använder. Lyftarna kan ha en tendens att ticka lite.
2.0 8v Är den segaste men kanske den mest driftsäkra? Lite äldre motorteknik utan hydrauliska lyftare, vilket dock visat sig oftast vara en fördel...
Hittade föressten den här tråden där dom diskuterar motoralternativ:
http://www.zatzy.com/koeprad/264513-maz ... nativ.html
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Olika motorer m.m.
En bra sammanfattning Speedo. Fyller på med lite egna erfarenheter.
2,0 16v: Känslig topp. Kan spricka utan anledning. Lyftarna suger fett. Men när denna motor går, vilket den ändå oftast gör, så är den underbar.
2,2 12v: Vridstark dragare. Onödigt törstig utan släp, men inte så att man gråter när man tankar (Ca 0,85lit/mil.). Tillförlitlig.
2,0 8v: Bränslesnål (utan släp). Förbluffande pigg och bra vrid i låga hastigheter. Perfekt motor för stadskörning. Tappar stinget uppåt 100km/h, eller när man ska dra släp. Men denna motor får jobbet gjort ändå, och jag tror även att det är den som är den mest driftsäkra.
2,0 16v: Känslig topp. Kan spricka utan anledning. Lyftarna suger fett. Men när denna motor går, vilket den ändå oftast gör, så är den underbar.
2,2 12v: Vridstark dragare. Onödigt törstig utan släp, men inte så att man gråter när man tankar (Ca 0,85lit/mil.). Tillförlitlig.
2,0 8v: Bränslesnål (utan släp). Förbluffande pigg och bra vrid i låga hastigheter. Perfekt motor för stadskörning. Tappar stinget uppåt 100km/h, eller när man ska dra släp. Men denna motor får jobbet gjort ändå, och jag tror även att det är den som är den mest driftsäkra.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 339
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Re: Olika motorer m.m.
då kan man undra, 16ventilaren klarar sig troligtvis inte vid kamremsbrott, men jag har hört at 2.0 ska klara sig hur är det med 2.2an? blir det också ventilsallad?
Re: Olika motorer m.m.
Jag tror alla motorerna klarar sig vid kamremsbrott.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 339
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Re: Olika motorer m.m.
tvivlar starkt på att 16ventilaren klarar kamremsbrott men jag kan ju ha fel....
Re: Olika motorer m.m.
Jag har bara kört två GY (Golden Years), båda med 8v-motorn. Så jag får lita på vad andra har skrivit om de andra motorerna, men jag tycker faktiskt det verkar som att just 2.0i 8v är den bästa. Ska man dra ofta och tungt är 2.2i nog ett bättre val, men annars ser jag faktiskt ingen anledning att välja nån annan motor än 2.0i. Visst den har sämst prestanda, men prestandan är ändå tillräcklig, så jag ser faktiskt ingen direkt nackdel med den motorn.
Re: Olika motorer m.m.
Vad får dig att tro det?SkauneJohan skrev:tvivlar starkt på att 16ventilaren klarar kamremsbrott men jag kan ju ha fel....
Har han sagt det, så är det så!mazdalover skrev:händer inget på någon bara på diesel modellen blir det haveri. ventilerna går fritt på alla bensinmotorer i Golden Years Mazdor.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!