motor 2,0i 8v fs
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
motor 2,0i 8v fs
motor till 626 88-91
gått ca 20000mil går fint och har 11,3. 11,4. 11,3. 11,3 i komp
går helt ljudlöst och rent otroligt fina avgasvärden på den (nästan eller noll på allt)
pris 2000kr
gått ca 20000mil går fint och har 11,3. 11,4. 11,3. 11,3 i komp
går helt ljudlöst och rent otroligt fina avgasvärden på den (nästan eller noll på allt)
pris 2000kr
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: motor 2,0i 8v fs
Hade jag vetat att den lätt gick att byta ut mot min 2.2i 12v, så hade jag faktiskt varit sugen...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: motor 2,0i 8v fs
varför byta ut 2,2 mot den sämre 2,0 8v 90hk??? f2 och fe3 är dom bästa montorerna Mazda gjort fe kommer snäppet efter
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: motor 2,0i 8v fs
För att den verkar gå renare än min... och så tar den säkert mindre soppa. (Min låg på 1.15l/mil när jag tankade nu senast). Sen undrar jag om det inte ofta är så att 8v motorerna är de som klapprar minst?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: motor 2,0i 8v fs
kan bero på att 8v inte har hydrauliska lyftare utan justerbara manuelt
denna motor går kalas men det fattas lite saker tex kabel härva, luftmasemätare, databox det åkte med till skroten
denna motor går kalas men det fattas lite saker tex kabel härva, luftmasemätare, databox det åkte med till skroten
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: motor 2,0i 8v fs
Jasså... är det så att alla 8v motorer inte har hydrauliska lyftare? Det förklarar endel... Synd att det skall vara mer klapperproblem med hydrauliska.. men å andra sidan behöver de aldrig justeras, för det är väl det som är fördelen?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: motor 2,0i 8v fs
ja så är det på 8v. behovs dom justeras lite då och då typ vart 5år det är enda fördelen med hudraliska lyftare. meckaniska tål mer varv med
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: motor 2,0i 8v fs
Har ofta önskat att jag hade mekaniska lyftare i stället för hydrauliska!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: motor 2,0i 8v fs
är det skruvjustering lr schimsat på mazdas mekaniska ventillyftare
bladmått och skiftnyckel var allt jag behövde i somras när jag ställde ventilerna på hojen, jävlar vilken skillnad det blev, iofs lite skillnad på en 150hk's 1100cc motor som varvar närmare 13000 och en 90hk Mazda som varvar runt 6000, men det gjorde stor skillnad på min hoj iaf, kan bero att dom var helt åt h-vete galet ställda, ena avgasventilen gick aldrig riktigt igen t.ex... tur man inte brände fast någon iaf..
bladmått och skiftnyckel var allt jag behövde i somras när jag ställde ventilerna på hojen, jävlar vilken skillnad det blev, iofs lite skillnad på en 150hk's 1100cc motor som varvar närmare 13000 och en 90hk Mazda som varvar runt 6000, men det gjorde stor skillnad på min hoj iaf, kan bero att dom var helt åt h-vete galet ställda, ena avgasventilen gick aldrig riktigt igen t.ex... tur man inte brände fast någon iaf..
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: motor 2,0i 8v fs
det är skruvsjustering man behöver en rak skrumejsel och en 13 nyckel och bladmått för att sjustera ventilerna
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.