Misständer liite liite.

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Misständer liite liite.

Inlägg av Mazd »

Hämtade ventilkåpspackningen idag. Mazda orginal 87 kr. :thumbup:

Startade motorn och så fick den stå och gå tills den blev genomvarm och termostaten öppnade. Så långt allt väl. Nu får vi se om den fortsätter att bränna olja i ettans och tvåans cylinder, och framför allt om den fortsätter att gå orent.

Ska byta drivknutsdamaskerna innan jag provkör på riktigt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Misständer liite liite.

Inlägg av Speedo »

Inväntar rapport...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Misständer liite liite.

Inlägg av Mazd »

Så är äntligen drivknutsdamaskerna bytta. Det ena gav det andra kan man säga; när jag bytte den inre som var trasig så ville jag byta den inre på andra sidan som var lika gammal som den trasiga och när jag ändå tar isär de inre knutarna så är ju allt jobbet gjort för att byta de yttre damaskerna också... Fyra nya damasker på plats nu. Känns bra.

Usch, vad jag miss-skött Mazdorna i brist på verkstad. Fick se att klossarna fram är rena katastrofen. Vet att jag har haft lite anligg under hösten, men inte så att det blivit nämnvärt varmt. En del svartdamm bara. Men med tiden så blir det illa nog.

Det dröjer med andra ord lite till innan jag kan provköra ordentligt efter topp-packningsbytet.

Bromsrören fram är skit också... Håller mig sysselsatt.

Kan dock ha det sämre än att vara i verkstaden och pyssla, Katten Zita älskar att vara med och skruva. Det är väldigt mysigt med en mekarkompis, men hon stör mig nästan lika mycket som hon är till hjälp och jag får inte ratta in Bandit Rock på radion för då blir hon arg, och river mig till sist. Det har hänt två gånger nu. P1 går bra. Ska bli skönt när stallet är klart så jag får ha verkstaden för mig själv och kan lyssna på vad jag vill.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Misständer liite liite.

Inlägg av Speedo »

Haha, ja, här händer det grejor.

Håller med om att det var läge att byta alla damaskerna, hade jag också gjort såvida dom ytter inte bara varit ett par år eller så. Och visst är det så att när man börjar rota och skruva, är ju då man hittar andra saker som behöver översyn. Men kanske bättre det än att man blir ståendes längs vägen eller inte får bilen genom besiktningen? :crazy:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Misständer liite liite.

Inlägg av Mazd »

Håller med om att det är bäst att hitta felen i verkstaden, helt klart. Det är mest att jag skäms lite för att jag inte har haft bättre koll, utan bara medvetet kört och hoppats att allt ska hålla. Det ska bli ändring på det nu. Om jag ska köra runt med trasiga drivknutsdamasker så ska det damn well vara för att jag väljer att göra det, och inte för att jag inte vet om det.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Misständer liite liite.

Inlägg av Speedo »

Det är rätta takter! :thumbup:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Misständer liite liite.

Inlägg av Mazd »

Ska skriva en lång önskelista på delar och en del andra grejer som jag behöver till bilarna idag, och i morgon blir det shopping i Linköping dvs Biltema, Mekonomen, Jula mm...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Misständer liite liite.

Inlägg av Speedo »

Trevlig shoppingrunda!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Misständer liite liite.

Inlägg av Mazd »

Bättre än att köpa kläder i alla fall...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Misständer liite liite.

Inlägg av Mazd »

Nu äntligen är 2,2:an körbar (förhoppningsvis). Har hållit på med så mycket extrajobb som jag har hittat på den så jag har nästan glömt topp-packningen. Tog mig i kragen idag och bytte höger och vänster främre bromsrör. Oj, vad jag har dragit mig för det jobbet. Ta en titt på vänstra främre röret på era bilar vid tillfälle så förstår ni varför, om ni ens kan se röret... Vet inte vad som hände, men allt bara föll på plats. (En tam kopparorm hade inte gjort det bättre.) Tror faktiskt att bromsarna luftade sig själva till råga på allt. Drog fast de inre kopplingarna först och när det var dags att koppla de yttre (mot bromsslangarna i hjulhusen) så hade de nya rören fyllts med vätska och börjat droppa lite. Pedalen kändes bra utan luftning.

(Tror att jag har skrivit om det förut men vissa dagar funkar ingenting som man vill när man ska skruva, och andra dagar flyter allt och det går som en dans att göra de mest märkvärdiga konstruktioner. Utnyttjade även dagens mekaniska medflyt till att bygga om en provdocka för kläder till Mrs Mazd. Intressant mekanik i en sådan också, men det är en annan historia.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar