Rostlagning på Hatchbacken

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Rostlagning på Hatchbacken

Inlägg av Mazd »

Då var det dags att börja så smått med allt som bilprovningen hittade. Och det är inte lite. Ska börja med infästningen av draget, har jag tänkt. Har tagit bort inredningen bak och fått bort kofångare och dragkrok. Trodde knappt att det var sant, men alla bultar till draget gick att lossa utan värme, vinkelslip eller opassande språkbruk. Men de påbultade förstärkningarna undertill har rostat från 6 mm ned till genomskinlighet, och mellan förstärkningarna och rambenen finns inget kvar...

Och "sidobaljorna"... Snacka om att man kan kasta in hatten.

Bilder kommer.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Inlägg av Speedo »

Oj, ja då har du ju att göra ett tag. Men jag har ju sett vad du fixat tidigare så jag har fullt förtroende för ditt rostfixande :).

Tror det var när jag ägt min i ett par år bara som jag tog lös mitt drag och slipade bort all rost på infästningar osv, och gav den dubbla lager hammarlack och sedan tjockflytande rostskydd på det. Har hållit riktigt bra, men nu i vår när jag gjorde den sedvanliga underreds tvätten efter vintern så såg jag att det det börjat rosta endel igen, så jag måste nog också se över dom bitarna igen.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Inlägg av Mazd »

Känsliga tittare varnas!
Högerbaljan.
Högerbaljan.
Visad 10910 gånger
Högerbalken där förstärkningen till draget suttit. Inte mycket kvar.
Högerbalken där förstärkningen till draget suttit. Inte mycket kvar.
Visad 10910 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Inlägg av mazdalover »

känner igen det där................................................

inga ovanliga ställen..............
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Inlägg av Speedo »

Har du köpt på dig mkt plåt? ;)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Inlägg av mazdalover »

det lär nog behövas. orsaken till att baljorna rostar upp är fästen (två styck ) på vardera sidan som håller fast stötfångaren i nederkant. är en väldigt dum form på dom så det landar mycket skit på dom från däcken sen säger det tjoff sedan är rosten i baljorna ett faktum.
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Inlägg av Mazd »

En kvadratmeter 0,9-plåt och nästan lika mycket 1,5 har jag, men däremot är skyddsgasen nästan slut, så det blir att åka och byta flaska när som helst.

De undre förstärkningarna till draget är också fantastiskt dumma ur rostsynpunkt. Tror faktiskt inte att de skulle behövas för det sitter jätteförstärkningar ovanpå rambalken i bagageutrymmet också, men det är väl bäst att göra nya så att bilprovningen blir nöjd.

Baljorna blir inget finlir med pressningar och originalstuk utan dem ska jag göra i förenklad form om det går. Bara det blir tätt.

Nya verkstaden är ljuvlig, och den höglyftande domkraften är guld!!! :thumbup:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Inlägg av Speedo »

Spännande spännande....

Förstår vad du menar, mazdalover. Jag hann vara på mina fästen innan baljan blivit förstörd. Men förra året så hade det börjat igen. Tror jag gjorde nån glasfiberspackel förstärkning där också... ;)

Helt apropå rost... man vart nästan sugen, om man haft tid:
http://www.blocket.se/vasterbotten/Mazd ... m?ca=2&w=1
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Inlägg av Mazd »

En coupé som står i Umeå, och svets har du ju nu... Vad väntar du på? Köp! (Jag blir ju sugen själv också.)

Nävars, jag vet hur det är när tiden inte räcker till...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Inlägg av Mazd »

Var och hämtade en ny gasflaska idag. Balken på högersidan är fixad och jag har gjort en ny förstärkning för draget att bulta i balken också. Började på högerbaljan också. Är klar inne i hjulhuset och en bra bit på väg med utsidan också. Har inte en susning om hur tusan jag ska göra med insidan av baljan. Så mycket pressningar och vinklar... Men det lär väl ge sig när jag kommer så långt.

-Och så gött det är att greja med plåt! :) Snacka om skapande och kreativ syssla. Känns som om man gör en skulptur, som man dessutom kan köra omkring i och ha nytta av.

Zita ligger på bänken med bänkplåtsaxen och bockningsverktyget och sover som en stock, trots vinkelslip och borr och svets. Det är tydligen tryggt och bra att sova när husse är i verkstaden och stökar.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar