Såg det här när jag motortvättade idag. Vad säger RostExpert panelen? Vad tros behövas för åtgärder?
Intressant med "gummi lappen" som sitter där bredvid... Inspektionshål?
Hjulhus VF
Hjulhus VF
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Hjulhus VF
grattis du har rost ifrån hjulhuset. kapa svetsa lakera är det som gäller. ett standard ställe.
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: Hjulhus VF
Har inte tittat efter hur det ser ut inifrån ännu. Men att dömma av det man ser på bilden så borde det räcka att kapa bort en relativt liten bit, och svetsa dit ny plåt? Inga dubbelplåtar där? Hur ser era bilar ut på motsvarande ställe... lagningar?
Vad gäller lackering, så är det ju under huven. Tror det får räcka med en grovspackling och pensla på rödfärgen.
Har föressten inte inhandlat nån plåt (generellt) ännu. Tips på vad jag skall köpa?
Vad gäller lackering, så är det ju under huven. Tror det får räcka med en grovspackling och pensla på rödfärgen.
Har föressten inte inhandlat nån plåt (generellt) ännu. Tips på vad jag skall köpa?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Hjulhus VF
Du får väl plocka bort skärmen och titta hur illa ställt det är.
Har senaste gångerna köpt plåt på Biltema. De har lagom bitar på 1000x500mm. 0,9mm tjocklek är bra till karrossjobb.
Har senaste gångerna köpt plåt på Biltema. De har lagom bitar på 1000x500mm. 0,9mm tjocklek är bra till karrossjobb.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Hjulhus VF
Hmm.. har aldrig tagit loss nån skärm faktiskt. Är det bökigt och hur många ställen sitter den på?
Tack för tipset om plåt på Biltema. Blir att handla där då...
Tack för tipset om plåt på Biltema. Blir att handla där då...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Hjulhus VF
Nej, det är ju inte så ofta som man behöver ha loss framskärmarna till vardags direkt.
Det är ganska straight forward, men ganska många skruvar och några är lite kluriga att hitta.
Börja med att ta loss plastinnerskärmen så hittar du en skruv i bakkant av skärmen.
En annan klurig skruv i övre bakkant kommer man åt om man öppnar framdörren.
Framtill får man lossa blinkers, grill, strålkastare och kromlisten för att komma åt skärmens skruvar. (Observera några fästpinnar i plast på kromlisten som sitter fast i framskärmen.)
Sidoblinkers ska bort.
Så har vi kofångaren fram som sitter skruvad i framskärmen.
Och så förstås den dumma infästningen av framskärmens bakre nerkant i tröskellådan.
Och slutligen raden av skruvar utmed skärmens överkant.
Skriver ur minnet, så det är inte säkert, eller ens troligt, att jag har räknat upp infästningarna i rätt ordning som de lämpar sig att lossa.
Mycket skruva, men inte så svårt. Förutom risken att något rostat ihop och går sönder vid demontering såklart.
Det är ganska straight forward, men ganska många skruvar och några är lite kluriga att hitta.
Börja med att ta loss plastinnerskärmen så hittar du en skruv i bakkant av skärmen.
En annan klurig skruv i övre bakkant kommer man åt om man öppnar framdörren.
Framtill får man lossa blinkers, grill, strålkastare och kromlisten för att komma åt skärmens skruvar. (Observera några fästpinnar i plast på kromlisten som sitter fast i framskärmen.)
Sidoblinkers ska bort.
Så har vi kofångaren fram som sitter skruvad i framskärmen.
Och så förstås den dumma infästningen av framskärmens bakre nerkant i tröskellådan.
Och slutligen raden av skruvar utmed skärmens överkant.
Skriver ur minnet, så det är inte säkert, eller ens troligt, att jag har räknat upp infästningarna i rätt ordning som de lämpar sig att lossa.
Mycket skruva, men inte så svårt. Förutom risken att något rostat ihop och går sönder vid demontering såklart.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Hjulhus VF
Kanonbeskrivning! Kopiera/klistra in i en tråd på guider/beskrivningar kanske?
Med tanke på allt skruvande så funderar jag på att se om jag kommer åt att fixa det utan att ta bort skärmen. Man är ju alltid rädd att man skall paja nåt annat, tex bryta av kromlisten eller nåt. Eller så väntar jag till senare i höst/vinter när jag inte är lika beroende av bilen (håller på och bygga lite och kör släp med den då Toyotan inte har drag).
Med tanke på allt skruvande så funderar jag på att se om jag kommer åt att fixa det utan att ta bort skärmen. Man är ju alltid rädd att man skall paja nåt annat, tex bryta av kromlisten eller nåt. Eller så väntar jag till senare i höst/vinter när jag inte är lika beroende av bilen (håller på och bygga lite och kör släp med den då Toyotan inte har drag).
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!