Nu har jag fått nya framhjulslager monterade på 2,2-kombin. Men det var inte helt smärtfritt. Nav-muttrarna satt som berget. Några bilder och beskrivningar att njuta av...
Det slutade med att jag försvagade muttern med borr och roterande fil på två motsatta sidor. Sedan satte jag en domkraft under som mothåll mot golvet och slog loss/spräckte nav-muttern med jättehuggmejsel och handslägga. Äntligen lossnade den.
En studie i motgångar
En studie i motgångar
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: En studie i motgångar
Oj oj... våldsamt! Har du inte haft lös dom nån gång tidigare när du bytt drivaxeldamasker eller nåt? Mina satt inte så fruktansvärt vill jag minnas...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: En studie i motgångar
Nej, på denna bilen har jag nog aldrig haft loss dessa muttrar.
Kommer ihåg att jag spräckte en hylsa på en navmutter på 16v-kombin en gång. I övrigt har jag inte haft några problem med dessa förrän nu.
(Jag brukar byta drivknutsdamasker genom att ta isär den inre knuten och låta allt sitta kvar på bilen.)
Kommer ihåg att jag spräckte en hylsa på en navmutter på 16v-kombin en gång. I övrigt har jag inte haft några problem med dessa förrän nu.
(Jag brukar byta drivknutsdamasker genom att ta isär den inre knuten och låta allt sitta kvar på bilen.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: En studie i motgångar
Just ja.. när jag bökade sist så tog jag ju också isär där, men då tog jag ändå lös hela axeln. Men om man kan få isär det där och trä på damasken den vägen blir det ju klart snabbast/enklast.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: En studie i motgångar
Ja, jag föredrar det sättet. Lite halvpilligt med de stora lagerkulorna i inre knuten, men man får nytt fett i inre knuten och riskerar inte skada eller smuts i packboxen mellan yttre drivknuten och hjullagret. Och när man ändå håller på med denna metod, så är det frestande att byta den inre damasken också i förebyggande syfte, vilket inte är helt tokigt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).