Pendlande Tomgång
Pendlande Tomgång
Tjenare har en Mazda 626 5-D 2,2I 12P en -91:a
Problemet är då pendlande tomgång.
När bilen är kall så går tomgången upp till någonstans mellan 1200-2000 i varv.
När bilen stiger lite i temp ca efter nån minut eller 2 så börjar den sakta pendla mellan 2 varvtal.
När bilen stiger ytterligare lite i temp så pendlar den fortare mellan dessa varvtal som då kan va olika från gång till gång.
när bilen blir halv varm slutar det helt men ligger ändå på runt 1500-2000 i varv.
När bilen är uppe i rätt arbetstemp så börjar den igen. Stänger du av bilen å startar den igen så kan d va ett helt annat varvtal men den gör samma sak.
Ibland så går den helt som den ska men väldigt sällan och bara en kort stund.
När den pendlar neråt i tomgång alltså om den ligger på 2000 i varv å droppar ner till 1500 snabbt så låter och känns det som om att den stryper antingen bränslet eller luften. Men har halv dålig koll på detta.
Är tacksam för alla svar jag kan få då det snart är besiktning och tror det är skadligt för bilen i allmänhet.
Tack på förhand Med vänlig hälsning Jens Eklund
Problemet är då pendlande tomgång.
När bilen är kall så går tomgången upp till någonstans mellan 1200-2000 i varv.
När bilen stiger lite i temp ca efter nån minut eller 2 så börjar den sakta pendla mellan 2 varvtal.
När bilen stiger ytterligare lite i temp så pendlar den fortare mellan dessa varvtal som då kan va olika från gång till gång.
när bilen blir halv varm slutar det helt men ligger ändå på runt 1500-2000 i varv.
När bilen är uppe i rätt arbetstemp så börjar den igen. Stänger du av bilen å startar den igen så kan d va ett helt annat varvtal men den gör samma sak.
Ibland så går den helt som den ska men väldigt sällan och bara en kort stund.
När den pendlar neråt i tomgång alltså om den ligger på 2000 i varv å droppar ner till 1500 snabbt så låter och känns det som om att den stryper antingen bränslet eller luften. Men har halv dålig koll på detta.
Är tacksam för alla svar jag kan få då det snart är besiktning och tror det är skadligt för bilen i allmänhet.
Tack på förhand Med vänlig hälsning Jens Eklund
Re: Pendlande Tomgång
Hej och välkommen hit Eklund!
Det första som jag kommer att tänka på när jag hör talas om pendlande tomgång är trasig insugspackning. Dock brukar tomgången då dala lägre än vad du beskriver. Det kan kanske ändå vara bra att kolla insugspackningen genom att spraya startgas i skarven mellan insuget och toppen vid en cylinder i taget. Om motorn ökar i varv när du sprayar så drar den tjuvluft pga trasig packning.
Har du haft bilen länge? Har den haft detta fel länge?
Jag köpte en "GY (Golden Years)" kombi med likadan motor som i din bil. Den bilen hade lite orolig tomgång, men det visade sig vara felställd tändning. Lite moment 22, eftersom det är hopplöst att ställa tändningen om inte tomgången funkar pga något annat fel. Men om du gör noggranna markeringar hur fördelaren står innan du provar, så kan du ju alltid vrida tillbaka den till utgångspunkten om inte tändnings-justering skulle hjälpa. Men om bilen tidigare har gått bra i din ägo, och du inte har grejat med tänd-inställningen, så är det nog inte där felet ligger.
Tomgångsventilen aka "tomgångsmotorn" är ett känt sorgebarn på våra kära "GY (Golden Years)", men jag känner inte riktigt igen symptomen. Det brukar oftast röra sig om enbart för hög tomgång när tomgångsventilen bråkar. Men du kan ju testa att knacka lite på tomgångsventilen med tex skaftet av en skruvmejsel när motorn går på tomgång och se om den reagerar.
Det är vad jag kan komma på för stunden. Ska fundera lite. Återkommer om jag kommer på något mer.
Det första som jag kommer att tänka på när jag hör talas om pendlande tomgång är trasig insugspackning. Dock brukar tomgången då dala lägre än vad du beskriver. Det kan kanske ändå vara bra att kolla insugspackningen genom att spraya startgas i skarven mellan insuget och toppen vid en cylinder i taget. Om motorn ökar i varv när du sprayar så drar den tjuvluft pga trasig packning.
Har du haft bilen länge? Har den haft detta fel länge?
Jag köpte en "GY (Golden Years)" kombi med likadan motor som i din bil. Den bilen hade lite orolig tomgång, men det visade sig vara felställd tändning. Lite moment 22, eftersom det är hopplöst att ställa tändningen om inte tomgången funkar pga något annat fel. Men om du gör noggranna markeringar hur fördelaren står innan du provar, så kan du ju alltid vrida tillbaka den till utgångspunkten om inte tändnings-justering skulle hjälpa. Men om bilen tidigare har gått bra i din ägo, och du inte har grejat med tänd-inställningen, så är det nog inte där felet ligger.
Tomgångsventilen aka "tomgångsmotorn" är ett känt sorgebarn på våra kära "GY (Golden Years)", men jag känner inte riktigt igen symptomen. Det brukar oftast röra sig om enbart för hög tomgång när tomgångsventilen bråkar. Men du kan ju testa att knacka lite på tomgångsventilen med tex skaftet av en skruvmejsel när motorn går på tomgång och se om den reagerar.
Det är vad jag kan komma på för stunden. Ska fundera lite. Återkommer om jag kommer på något mer.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Pendlande Tomgång
Har haft bilen i ett halvår och innan detta var det en polare som hade den.
Detta felet hade även han men det var väldigt sällan. Det har då bara blivit värre å värre.
Ska absolut testa med startgas runt insuget.
Funderade på om d kunde va nån form av givar fel som då skickar fel signaler till styrboxen. Typ nån tempgivare eller nått åt det hållet.
tacksam för svaret ^^ tackar å bockar.
Detta felet hade även han men det var väldigt sällan. Det har då bara blivit värre å värre.
Ska absolut testa med startgas runt insuget.
Funderade på om d kunde va nån form av givar fel som då skickar fel signaler till styrboxen. Typ nån tempgivare eller nått åt det hållet.
tacksam för svaret ^^ tackar å bockar.
Re: Pendlande Tomgång
Ska aldrig säga aldrig, men tempgivarna brukar hålla bra på våra bilar.
Hur är bilen att köra förutom tomgången? Känns den normalt pigg?
Hur är bilen att köra förutom tomgången? Känns den normalt pigg?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Pendlande Tomgång
Jag kan tillägga att om du känner för att börja plocka med tomgångsventilen (tomgångsmotorn) så finns det en steg-för-steg beskrivning med lite bilder här på forumet under "Guider och beskrivningar".
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Pendlande Tomgång
Jupp, här är den eminenta guiden:
viewtopic.php?f=4&t=59
Men som Mazd säger, startgas först och se hur den reagerar, sedan knack på tomgångsmotorn.
viewtopic.php?f=4&t=59
Men som Mazd säger, startgas först och se hur den reagerar, sedan knack på tomgångsmotorn.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Pendlande Tomgång
haft samma problem. och det var luft i kylsystemet som gjorde det.
dumt nog är tomgångsmotorn den högsta punkten i kylsystemet och luft vill gärna stanna där,
och det brukar leda till pendlande tomgång eller en tomgång som ligger fast på ca 2000v/min.
och nu undrar ni säkert vad kylsystemet har med tomgången att göra? tydligen ska det sitta någon bimettalfjäder som reglerar med hjälp av kylvätskan.
dumt nog är tomgångsmotorn den högsta punkten i kylsystemet och luft vill gärna stanna där,
och det brukar leda till pendlande tomgång eller en tomgång som ligger fast på ca 2000v/min.
och nu undrar ni säkert vad kylsystemet har med tomgången att göra? tydligen ska det sitta någon bimettalfjäder som reglerar med hjälp av kylvätskan.
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: Pendlande Tomgång
Det stämmer! Kommer ihåg att för många år sedan när jag fick problem med "fördröjd förhöjd tomgång", så kom det i samband med att jag bytte den pytte-lilla kylslangen som sitter där vid insugningsröret. Luft där då mao.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Pendlande Tomgång
Tjenare igen
Jag tackar för alla svar som jag fått.
Jag har gjort följande på bilen idag.
Bytt kylarvatten och spolat hela systemet rent.
Tog bort tomgångsmotorn och rengjorde den (va inte alls mycket skit i)
var dock mycket i ´båda slangarna som sitter på den till kylarvattnet.
men nu verkade inte hjälpa ett dugg.
nu gör bilen följande.
vid kallstart så rusar den upp till 4000 varv sen går den ner till 2000 efter nån sekund och pendlar snabbt mellan 2000-2200 ungefär.
Har dock inte varm kört den ännu för klockan blev lite väl mycket. Men ska fortsätta imorgon å se vad jag kan hitta på.
Funderade på om det skulle kunna vara luft mass mätaren som kan va nått krångel med kanske men har för mig att den inte borde gå alls då knappt.
Sen en annan fråga. om det nu skulle va så att det nu e mer luft kanske i systemet. Hur i hela friden ska jag få ut den luften xD?
Jag tackar för alla svar som jag fått.
Jag har gjort följande på bilen idag.
Bytt kylarvatten och spolat hela systemet rent.
Tog bort tomgångsmotorn och rengjorde den (va inte alls mycket skit i)
var dock mycket i ´båda slangarna som sitter på den till kylarvattnet.
men nu verkade inte hjälpa ett dugg.
nu gör bilen följande.
vid kallstart så rusar den upp till 4000 varv sen går den ner till 2000 efter nån sekund och pendlar snabbt mellan 2000-2200 ungefär.
Har dock inte varm kört den ännu för klockan blev lite väl mycket. Men ska fortsätta imorgon å se vad jag kan hitta på.
Funderade på om det skulle kunna vara luft mass mätaren som kan va nått krångel med kanske men har för mig att den inte borde gå alls då knappt.
Sen en annan fråga. om det nu skulle va så att det nu e mer luft kanske i systemet. Hur i hela friden ska jag få ut den luften xD?
Re: Pendlande Tomgång
Det borde gå att lufta tomgångsventilen genom att ta loss den lilla slangen försiktigt från änden av tomgångsventilen med motorn på tomgång och låta eventuell luft pysa ut.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).