Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.
Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.
Nu har jag börjat så smått att fixa rost på 2,2-kombin. Ska börja med golv, balkar och trösklar fram. Ju stelare och tröttare jag själv blir desto mer dramatiska bil-lyft blir det som synes. Har byggt en lyftram som passar i framvagnens balkar. Tanken är naturligtvis att jag ska ta på mig ett stort läderförkläde och så svetsa sittande i en badenbaden-stol under bilen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.
Fyller på med lite fler bilder.
Har gjort något som jag har funderat på i flera år. Jag har kapat framskärmen i nedkant i samma linje som dörrarna och därmed förhoppningsvis fått ett bra fukt-och-skit-utsläpp för det som annars samlas innanför skärmarna. Tror inte att det kommer att se konstigt ut heller. Har byggt ut den del av tröskellådan som framskärmen annars går utanpå, så att det blir samma linje i hela tröskeln.
Har gjort något som jag har funderat på i flera år. Jag har kapat framskärmen i nedkant i samma linje som dörrarna och därmed förhoppningsvis fått ett bra fukt-och-skit-utsläpp för det som annars samlas innanför skärmarna. Tror inte att det kommer att se konstigt ut heller. Har byggt ut den del av tröskellådan som framskärmen annars går utanpå, så att det blir samma linje i hela tröskeln.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.
vi gjorde likadant på vår gamla 16v. trösklarna blir mycket enklare att laga och enligt mig mycket bättre
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.
Det låter lovande, mazdalover.
Arbetet framskrider sakta men säkert. Golvet på högersidan är färdigt. Det som är kvar av det gamla golvet lämnar jag kvar som "ljudisolering"...
Den här lagningen gör jag utan hänsyn till hur det ser ut original. Jag tar bort det dåliga och bygger nytt efter eget huvud och tre förutsättningar: Framskärmen ska passa. Plast-innerskärmen ska passa. Hjulen ska inte ta i någonstans.
Men jag börjar redan oroa mig för hur i hela världen jag ska få vänstersidan symmetrisk med högersidan. Ni ska få se bilder på lagningarna av hjulhusens nerkanter snart. Tänk om det inte blir lika, och någon kryper under bilen och får syn på det, och dessutom är fräck nog att påtala det. Då får jag stå där med skammen! Jag tror att det är mer än jag skulle klara av. Dessutom är det omöjligt att veta hur man reagerar i en så svår situation. Skulle man springa gråtande från platsen, eller börja skjuta omkring sig? Nä, jag får fan se till att få båda sidorna lika, det är bara så.
Alltså, tänk de som jobbade på karrosserifabriker förr, och knackade tex framskärmar för hand. Ok, de hade mallar, men ändå... Att göra en högerskärm och så en symmetrisk vänsterskärm. Måste vara svårt något jävulskt.
Arbetet framskrider sakta men säkert. Golvet på högersidan är färdigt. Det som är kvar av det gamla golvet lämnar jag kvar som "ljudisolering"...
Den här lagningen gör jag utan hänsyn till hur det ser ut original. Jag tar bort det dåliga och bygger nytt efter eget huvud och tre förutsättningar: Framskärmen ska passa. Plast-innerskärmen ska passa. Hjulen ska inte ta i någonstans.
Men jag börjar redan oroa mig för hur i hela världen jag ska få vänstersidan symmetrisk med högersidan. Ni ska få se bilder på lagningarna av hjulhusens nerkanter snart. Tänk om det inte blir lika, och någon kryper under bilen och får syn på det, och dessutom är fräck nog att påtala det. Då får jag stå där med skammen! Jag tror att det är mer än jag skulle klara av. Dessutom är det omöjligt att veta hur man reagerar i en så svår situation. Skulle man springa gråtande från platsen, eller börja skjuta omkring sig? Nä, jag får fan se till att få båda sidorna lika, det är bara så.
Alltså, tänk de som jobbade på karrosserifabriker förr, och knackade tex framskärmar för hand. Ok, de hade mallar, men ändå... Att göra en högerskärm och så en symmetrisk vänsterskärm. Måste vara svårt något jävulskt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.
Idag blev jag klar med främre högra delen. Det finns mer att göra lite längre bak på högersidan, men jag ska ge mig på motsvarande ställe på vänster sida först medans jag har lösningarna i färskt minne. Jag har en rejäl samling pappersmallar som jag hoppas kunna spegelvända och ha nytta av på vänstersidan.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.
Fantastiskt jobb du gör som vanligt!! Jag hade gett upp för länge sedan kan jag säga...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.
Tack Speedo! Jo, i en normal människas ägo så hade bilen varit dödsdömd sedan länge. Men man åker ju så fantastiskt bra och billigt, och lastar och drar så mycket. Verkstad har jag, och snål och tjurskallig är jag. Så inte ger jag upp än.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.
Efter 2 veckors stillestånd pga influensa så har jag idag svetsat även vänstersidan klart. Det blev faktiskt ganska symmetriskt. Det skiljer som mest 4mm mellan höger och vänster sida, och det räcker för att jag ska kunna sova. Särskilt med tanke på att det är undertill på bilen.
Hagmans fula gula härnäst. Har fått lite nattrost på lagningarna under sjukdomstiden, men inget som inte går bort med roterande stålborste i vinkelslipen.
Hagmans fula gula härnäst. Har fått lite nattrost på lagningarna under sjukdomstiden, men inget som inte går bort med roterande stålborste i vinkelslipen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.
Trots att jag kapade nedersta decimetern på framskärmarna så är jag tvungen att svetsa en del för de är sååå murkna. Bara fuskjobb med dubbelplåt utanpå, men jag försöker få det att se vettigt ut ändå bara för att det är roligare att bygga då. Framskärmarna är helt slut egentligen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.
Katthår !!??
Det ska jag komma ihåg OM jag behöver rostlaga Mazdaratin
Det ska jag komma ihåg OM jag behöver rostlaga Mazdaratin
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.